بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
در جلسه علنی مجلس مطرح شد؛

آقای وزیر، چرا دروغ می گوئید؟!

آقای وزیر، چرا دروغ می گوئید؟!
دولت بداند بورس حق‌الناس است و امروز دلالانی وارد بورس شدند که سرمایه مردم را به تاراج برده‌اند و چرا دولت در خصوص انتشار اوراق به مردم گزارش دروغ می‌دهد، بر اساس اسناد خزانه از مهرماه تاکنون ۸ هزار میلیارد اوراق توسط دولت به فروش رسیده اما دولت می‌گوید اوراقی به فروش نرسیده است.
کد خبر : ۲۴۹۶۷۷

آقای وزیر، چرا دروغ می گوئید؟!

به گزارش بورس نیوز، جلسه علنی مجلس با موضوع بررسی وضعیت بورس امروز برگزار شد. 

نگاهی به آنچه در این جلسه مطرح شد

 تاکید بر لزوم تقویت بازار سرمایه/بلاتکلیفی بورس غیرقابل قبول است

بدری نماینده مردم اردبیل در مجلس با اشاره به تذکر کتبی خود به وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بازار سرمایه، به عنوان ویترین اقتصاد کشور، آشفته است و از بی‌برنامگی رنج می‌برد و همه روزه شاهد گلایه‌ها و نارضایتی‌های شهروندان در این مورد هستیم.

بیش از ۱۵ ماه است که بازار بورس بلاتکلیف به حال خود رها شده و روندی نزولی را طی می‌کند و این بلاتکلیفی به منزله نشان دادن چراغ سبز به خروج پول حقیقی از بازار سرمایه، بدتر شدن اوضاع بورس و آب شدن سرمایه‌های خرد شهروندان است.

علی‌رغم وعده‌های داده شده توسط دولت سیزدهم و انتظارات ایجاد شده در خصوص احیای بازار بورس و صیانت از سرمایه‌های مردم، اقدام موثری در این راستا صورت نمی‌گیرد.

دولت باید با تشریح برنامه‌های خود برای بورس و تبیین سیاست‌های خود در قبال بازار سرمایه، به سیاست سکوت خود در قبال بازار سرمایه پایان دهد و مشخص شود که جایگاه بورس در برنامه‌های اقتصادی دولت سیزدهم چیست؟

هیچ ساز وکاری در بازار سرمایه برای مقابله با اتفاقات سال گذشته وجود ندارد

سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس: بازار سرمایه همیشه مهم بوده اما در ۲ سال اخیر در اقتصاد ایران حساسیت مضاعفی پیدا کرده است؛ بازار سرمایه مهم است زیرا کارکرد اصلی آن تامین مالی تولید و فعالیت های اقتصادی است که اگر این اتفاق نیفتد با یکی از مشکلات ساختاری یعنی کاهش رشد اقتصادی کماکان مواجه خواهیم بود.

اما چه ویژگی سبب شده که حساسیت بازار سرمایه افزایش یابد؛ سال گذشته بنا به دلایلی مانند رشدهای اغوا کننده، دعوت بی وجه مقامات برای حضور مردم عادی در بازار سرمایه و افزایش اصطحکاک مالی یا عدم شفافیت اطلاعات سبب شد که تعداد زیادی از مردم که طبقات متوسط رو به پایین بودند در بازار سرمایه حضور یابند و پس اندازهای اندک و دارایی های ضروری خود و کالاهای مصرفی مانند خودرو و خانه را بفروشند و در بازار سرمایه، سرمایه گذاری کنند تا سودی عایدشان شود اما متاسفانه در شرایط تورمی نه تنها سودی عایدشان نشد بلکه دارایی هایشان را از دست دادند.

در این شرایط مقامات اقتصادی هر برنامه و سیاست اقتصادی که دارند باید اعلام کنند البته اگر این سیاست ها در مسیر تاکید بر کارکرد اقتصادی و توجه به این حساسیت اقتصادی نباشد پاسخگوی دغدغه های اقتصادی و اجتماعی مردم نیست؛ انتظار داریم امروز اگر مسئولان اقتصادی پشت تریبون قرار می گیرند بگویند برای بهبود کارکرد اقتصادی بازار سرمایه و رفع حساسیت اجتماعی چه برنامه ای دارند.

در ماه های اخیر از شرایط نابه سامان سال گذشته فاصله گرفتیم اما بنده به عنوان کارشناس تاکید می کنم اگر شرایط مشابه گذشته شود هیچ ساز وکاری در بازار سرمایه انجام نشده است و باید به جبران زیان ها بیاندیشیم و از زیان های آتی پیشگیری کنیم.

ما متولی بازار سرمایه نیستیم بلکه متولی نظارت هستیم اولین سوال این است که بسته سیاست اقتصادی دولت چیست؟ بازار سرمایه جدا از سایر بازارهای اقتصادی نیست مگر می شود رشد اقتصادی صفر و تورم زیر ۵۰ درصد باشد و به مردم بگوییم بازار سرمایه با نظارت های ما بهبود پیدا کرده است. نظارت مهم است اما امروزه وقت آن است که دولت بسته های اقتصادی را باز کند اما متاسفانه به این امر توجهی نکرده است.

ما منتظر برنامه های اقتصادی دولت هستیم و اینکه در حوزه سیاست پولی، تجاری و مالی چه برنامه ای دارد. امروزه فعالان اقتصادی حتی سهامداران حقوقی نمی دانند که دولت برای مدیریت اقتصاد چه برنامه ای دارد و وقتی در جریان این موضوع نیستند منجر به بی اعتمادی می شود.

دولت باید اعلام کند که برای حفظ و جلب ۴۰ درصد رشد نقدینگی در حین اجرای برنامه های مدیریت نقدینگی چه اقدامی قرار است انجام دهد، ما به عنوان نماینده کمیسیون می توانیم راهکار ارائه کنیم اما منتظر برنامه های دولت هستیم البته این انتظار زمانی دارد و نباید بنشینیم و کماکان به تحلیل گذشته اکتفا کنیم؛ ۸ ماه از سال گذشته و سال گذشته احکام متعددی از قانون بودجه برای تسهیل سرمایه گذاری در بازار سرمایه پیش بینی و اجرا کردیم و هفته گذشته با شرکت های تامین سرمایه نشستی برگزار کردیم اما بانک مرکزی اجازه نمی دهد که بسته ها اجرا شود. چه کسی باید این مشکل را در دولت حل کند.

وزیر اقتصاد باید خطوط راهنمای بازار سرمایه را به طور شفاف اعلام کند و همچنین دولت و مقامات اقتصادی و وزیر اقتصاد برنامه های خود را در کاهش و مدیریت سیستم ریسک مالی ارائه کنند و باید اعلام کنند که برای پوشش های ریسک به ویژه سهامداران خرد و جبران خسارات چه برنامه ای دارند؛ امروزه در دولت نهادهای مختلفی ایجاد می شود اما نمی دانیم شورای عالی بورس در سیاستگذاری چه برنامه ای دارد در حالی که باید در سیاستگذاری کشور ایفای نقش کنیم.

مقایسه بازار سرمایه با سایر بازارها قیاس مع الفارق است و دردی از مردم دوا نمی کند

نماینده ملایر با اشاره به گزارش وزیر اقتصاد درباره بازار بورس:

مگر قرار است بورس نسبت به سایر بازارها سودآوری کمتری داشته باشد که وزیر محترم آن را با سایر بازارها مقایسه می کند و می فرماید نسبت به بازار خودرو، طلا، سکه و مسکن وضع بهتری دارد. این قیاس به قول ما طلبه ها مع الفارق است و معنا ندارد.

ملت مبتنی بر اعتمادی که به دولت ها داشتند در بازار سرمایه ورود کردند اما خیلی از خانواده ها و سرمایه ها در این بازار به خاطر مشکلات مدیریتی در این نظام از بین رفت و مقایسه این بازار با سایر بازارها دردی از مردم دوا نمی کند.
 ما در بحث نرم افزاری و نظام مدیریتی حاکم بر بازار سرمایه مشکل داریم و با این نظام مدیریتی هر اقدامی انجام دهیم وضع بازار سرمایه تغییری نمی کند.

سرمایه مردم در بازار سرمایه دود شد و شما هم مثل ما تماشاگر هستید

سیدغنی نظری خانقاه عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خطاب به وزیر اقتصاد و دارایی:

سرمایه مردم در بازار سرمایه دود شد و شما هم مثل ما تماشاگر هستید. شما چه کار برای جلوگیری از ضرر طبقات پایین و مستضعف و متوسط که به دولت اعتماد کردند انجام دادید.

اینکه شما برای فرار از مسئولیت عنوان می کنید که اظهارنظر نمایندگان مجلس و برخی متخصصین باعث ریزش بورس می شود درست نیست. این چه بورسی است که با یک اظهارنظر جابه جا می شود و نوسان پیدا می کند.بورس کالا نیز هنوز در ید سهامداران عمده است و برای آن ها هیچ سقفی تعریف نشده است.

روزانه هزاران پیامک برای ما می آید که از حقوق از دست رفته سهامداران در بورس دفاع کنید. زمانی که نماینده مجلس بودید طرح های خوبی را تدوین کردید و امروز نیز ایده های خوبی دادید، چه برنامه ای برای عملیاتی شدن و اجرای این برنامه ها دارید.

وقتی فردی در بورس انرژی ۱۰۰ میلیون تومان دریافت می کند چه شفافیتی در بازار وجود دارد؟
اینکه یک شرکت جعلی پول مردم را بالا بکشد و سازمان بورس فقط نظاره گر باشد پذیرفتنی نیست؛ دست دلالان را از بازار کوتاه کنید.

در ۱۰ سال گذشته با وجود رشد بورس اعتماد مردم از این بازار سلب شد چرا که طی یک سال این بازار ریزش شدیدی داشت و در ۳ ماه گذشته نیز وضعیت بازار بورس به شدت اسفناک بوده است.

افزایش نرخ سود بانکی منجر به نزولی شدن بورس می‌شود/ وزیر اقتصاد ورود کند

رضاخواه پس از گزارش وزیر اقتصاد درباره بورس:

نزولی شدن بازار سرمایه در سال گذشته پس از صعود بسیار آن خطایی بود که دولت گذشته انجام داد زیرا عموم مردم و حتی آنهایی که با بورس آشنایی نداشتند را نیز به حضور در این بازار تشویق کرد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی توضیح دهد که آیا دولت قبلی در نزولی شدن شاخص بورس دخالت داشته یا خیر، آیا دولت دوازدهم با سیاست‌گذاری‌هایی در بورس به دنبال تأمین کسری بودجه خود بوده است و در آخر اینکه آیا دولت فعلی نیز همین هدف را دارد.

با رشد نرخ ارز بورس صعودی می‌شود. وزیر اقتصاد توضیح دهد برنامه دولت فعلی که به دنبال تثبیت نرخ ارز است، برای جبران نزولی شدن بورس چه برنامه‌ای دارد؟

به نظر می‌رسد که نرخ سود بانکی افزایش یافته است در صورت درستی این موضوع بانک‌ها به جای سرمایه‌گذاری در بورس نقدینگی را میان خودشان جابه‌جایی می‌کنند و این امر منجر به نزولی شدن بیشتر بازار سرمایه می‌شود.

تصمیمات غلط در بخش های دیگر دولت نباید در بازار سرمایه تاثیرگذار باشد

طاهری نماینده زنجان خطاب به وزیر اقتصاد و دارایی:

اگر در بخش های مختلف دولت و وزارتخانه های اقتصادی ادعا شود که سیاست های وزرای دیگر باعث برهم خوردن نظم بورس است برای ما قابل قبول نیست و ما دولت را یکپارچه می دانیم و وزیر اقتصاد باید هماهنگی این بخش را برعهده بگیرد.

عوارض ناشی از ساختار غلط ما یکی دیگر از دلایل نوسانی بودن بورس است به طوری که بحث عملکرد شرکت های دولتی و عملکرد معیوب آن ها در بورس تاثیرگذار است و ما انتظار داریم در سال بعد و چند ماه بعد در همین نقطه نباشیم و ساختار معیوب شرکت های دولتی اصلاح شده باشد و شفافیت مالی پیدا کرده باشند.

طبق فرمول های اقتصادی برخی از شرکت های دولتی که وضعیت اقتصادی مطلوبی دارند در بورس رشد داشته باشند و لازم است اعتماد مردم به بازار سرمایه برای شرکت ها بازگردد و اعتماد مردم که با تغییر دولت مثبت شده بازسازی شود.
در سال های اخیر شاهد رشد سهامداران بوده ایم اما این آمادگی از نظر سخت افزاری و نرم افزاری در بورس ایجاد نشده و مبنای توسعه بورس متناسب با مراجعه به آن رشد پیدا نکرده و برخی از شرکت ها در ارائه خدمات دچار مشکل شده اند.

 لازم است ساز و کاری ایجاد شود که توزیع سود از طریق سامانه سجام امکان پذیر شود تا مراجعه به بورس و حضور فیزیکی کم شود و اقدامات سیستمی تسهیل در امور را فراهم کند.

دولت در خصوص انتشار اوراق گزارش دروغ ندهد

آصفری نماینده مردم اراک و کمیجان و خنداب در مجلس:
 آقای خاندوزی پیش از وزارت دائم توئیت می‌کردند و در مورد خروج بورس از وضعیت بحرانی راهکار می‌دادند حالا همان راهکارهایی را که توئیت می‌کردند اجرا کنند تا مشکلات بورس حل شود.

دولت بداند بورس حق‌الناس است و امروز دلالانی وارد بورس شدند که سرمایه مردم را به تاراج برده‌اند و چرا دولت در خصوص انتشار اوراق به مردم گزارش دروغ می‌دهد، بر اساس اسناد خزانه از مهرماه تاکنون ۸ هزار میلیارد اوراق توسط دولت به فروش رسیده اما دولت می‌گوید اوراقی به فروش نرسیده است.

براساس قانون اساسی دولت موظف به حفظ اموال مردم است اما در بورس اموال و سرمایه مردم مانند یخ آب می شود و حالا باید به جای اینکه دائم گذشتگان را متهم کنیم که البته متهم است باید برای آینده برنامه ریزی دقیقی انجام دهیم و دولت گزارش دهد چرا به وعده ها عمل نمی کند و سرمایه مردم در بورس در حال نابودی است.

بورس تحت تاثیر قیمت گذاری دستوری، انضباط پولی، افزایش تولید و کنترل نرخ ارز است/ دولت از سهامداران خرد حمایت کند

علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس:

وزیر امور اقتصادی و دارایی در گزارش خود به معلول ها اشاره کردند، اما باید به این نکته توجه کرد که بورس تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند قیمت گذاری دستوری، پیش بینی پذیری اقتصاد، انضباط پولی، امنیت سرمایه گذاری، افزایش تولید، کنترل نرخ ارز و تامین کسری بودجه است که باید توضیح داده شود برای ساماندهی این مسائل چه اقداماتی انجام گرفته است.

باید مشخص شود که فرمانده ستاد اقتصادی چه کسی است؟ آیا وزیر امور اقتصادی است یا فرد دیگری است؟

 سهامداران خرد در برابر سهامداران حقوقی همانند ماهی کوچک در برابر نهنگ هستند! باید مشخص شود دولت چه اقداماتی برای مدیریت و حمایت از سهامداران خرد انجام می دهد تا آنها اسیر نهنگ نشوند.

سازوکار وزارت اقتصاد برای نظارت، شفافیت و عدالت در بازار بورس چیست؟

دولت قبل با ریل گذاری اشتباه بخشی از کسری بودجه خود را جبران کرد! وزارت اقتصاد مشخص کند برای جبران این اقدامات آسیب زا چه برنامه ای دارد.

می توان بازار مسکن، طلا، ارز و فولاد را رها کرد و انتظار داشت بورس ساماندهی شود.

سهامداران حقوقی اراده کنند، قیمت را در بورس تغییر می دهند

جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده مردم تربت‌جام و تایباد و باخرز و صالح آباد در مجلس:
در حال حاضر کشور با حجم نقدینگی بسیاری روبرو است و این نقدینگی هر بار یکی از بازارهای مسکن، سکه، ارز و بورس را با خاک یکسان می کند.

اقتصاد نباید دولتی باشد به گونه ای که دولت اراده کرده و پول مردم را با عرضه سهام جمع آوری و پس از آنکه نقدینگی را جمع و نرخ ارز را کاهش داد، قیمت سهام را نزولی کند.

ورود غیرتخصصی به عرصه های مختلف یکی از مشکلات کنونی است، به طور مثال وقتی قیمت زعفران افزایش می یابد، پزشک، معلم و کارمند به سراغ خرید زعفران می روند، این موضوع در مورد بورس هم صادق است و مردم با تشویق صداوسیما و مسئولان بدون اینکه تخصص لازم را داشته باشند، وارد بورس می شوند.

آیا توانستیم تکلیف ارز و قیمت خودرو را مشخص کنیم؟ آیا توانستیم تاثیرگذاری تحولات سیاسی بر معیشت مردم را کنترل کنیم؟ باید توجه کرد که میان سیاست و اقتصاد، پیوند ناگسستنی وجود دارد، اما عده ای فکر می کنند می توان هر سیاستی را پیاده و اقتصاد را اداره کرد.

پیوند سیاست و اقتصاد ناگسستنی است و اگر به دنبال اقتصاد پویا، درآمد و ارز قدرتمند هستیم، باید با اقتصاد جهانی و دنیا کار کنیم. در عرصه سیاست داخلی و خارجی نیاز به بررسی دقیق و کار کارشناسی داریم.

باید از سهامداران خرد حمایت شود و این امر از طریق قانونگذاری و توسط مجلس باید صورت گیرد، چرا که سهامداران خرد با سهامداران کلان و اشخاص حقوقی متفاوت هستند و باید برای آنها بیمه و تضمین جبران ضرر در نظر گرفته شود، به گونه ای که در صورت ضرر و زیان، سهامداران خرد تنها 10 یا 20 درصد سرمایه خود را از دست دهند نه اینکه یک چهارم سرمایه سهامداران از دست رود.

آقای وزیر، چرا دروغ می گوئید؟!

درخواست رئیس مجلس از دولت و وزارت اقتصاد برای ساماندهی بازار بورس

قالیباف رئیس مجلس: براساس سیاست‌های دولت قبل مردم به بازار بورس اعتماد کردند و ما شاهد این بودیم که تعداد سهامداران از چهار یا پنج میلیون به ۴۰ تا ۵۰ میلیون رسید که بسیاری از این سهامداران هم سهامداران خرد هستند.

 بسیاری از مردم سرمایه‌های خود را فروختند و پول آن را به این بازار آوردند و عده‌ای هم که سرمایه‌دار بودند سرمایه خود را به بازار آوردند و ما باید به همه این سهامداران که بخشی از آنها قشر محروم جامعه هستند، توجه کنیم.

اقتصاد و بورس عشقی اداره می‌شود

دلخوش: وزیر امور اقتصادی و دارایی باید مشخص کند که چه کسی این حوزه‌ها را اداره می‌کند چرا که نه تنها بازار سرمایه بلکه سایر بازارها نیز نابسامان است.

آقای وزیر، چرا دروغ می گوئید؟!

فریاد کریمی قدوسی بر سر پورابراهیمی درباره بورس: ۶ سال است این حرفها را می‌زنید؛ وزیر هم با شما هماهنگ است اما وضعیت بورس همین است

پس از سخنان محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی و عدم انتقاد جدی وی نسبت به عملکرد وزیر اقتصاد در خصوص وضعیت بورس، محمدجواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد به سمت تریبون رفت و با فریاد خطاب به وی گفت: «۷ سال است این حرفها را می‌زنید، آقای وزیر هم با شما هماهنگ است و وضعیت بورس هم همین است».

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸
چرا وزرا و دولت جدید اوراق میفروشند و ملت تو بورس بدبخت
میکنند بعد دروغ میگن
چرا رئیسی اینا را انتخاب کرد
فرق دولت اصلاح طلب با انقلابی در چه بود؟
هر دو جیب مردم تو بورس زدند
رشد 300 واحدی کاذب شاخص بورس در 3 ماه گذشته
به صورت صوری نشان از کلاهبرداری میده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸
چرا وزرا و دولت جدید اوراق میفروشند و ملت تو بورس بدبخت
میکنند بعد دروغ میگن
چرا رئیسی اینا را انتخاب کرد
فرق دولت اصلاح طلب با انقلابی در چه بود؟
هر دو جیب مردم تو بورس زدند
رشد 300 واحدی کاذب شاخص بورس در 3 ماه گذشته
به صورت صوری نشان از کلاهبرداری میده
علی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲
فرق روحانی با رئیسی چیه دقیقا ؟ جفتشون دارن مردم رو گو ل میزنن فقط لحنشون فرق کرده البته قضاوت بر اساس عملکردشون هست، حلوا حلوا دهن شیرین نمیشه اینکه بشینی رو صندلی بگی اوضاع رو درس کن که نمیشه یکی قبلا اینکار رو داشت می کرد ما یکی رو می خوایم خودش بلد باشه چجوری اوضاع رو درست کنه نه اینکه وعده درست شدن رو بده بعد به یکی دیگه پاس بده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
سلام ببینید اول بورس شرکتهای تولیدی دربازار حرف اولرا میزدند الان تابلو بورسراببینید نوددرصد بورسرا شرکتهای سرمایه گذاری نزول خوار رباخوار دربورس کرفتهاند اوراق مسکنرا ببینید ماهیت بورس با این اوراق رباخواری ونزول خواری نابودی بورس هست همین اوراق تسه قانونا وشرعاجرا دربورس خرید وفروش میشود اوراق تسه مربوط به کارداخلی بانک مسکن هست واین بزرکترین تخلف ذر بوری هیت همین سهام عدالت استانی خودش فسادهست وهزاران تخلف دارد همینها هسته معاملات را ازبین میبرند همین سرمایه کذاریها وتامین سرمایها همکی باید ازبورس اخراج شوند بورس بوری نیست خاک برسر این ذلیل مردهای ایتالشیاطین حرام لقمه حیف نان اسکلت منحرک
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
سلام حداقل کارکزاریها مشتریان خودشان را بیمه حوادث یا بیمه عمرکنند
گوگولی
Germany
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۶
وزیراقتصادی که هیچ تجربه کار اجرایی ندارد و فقط در دانشگاه تدریس می کرده به ناگهان وزیر می شود نتیجه این چنین هم می شود در یکی از توتیت های قبلی خود گفته با 300میلیون دلار قیمت دلار را تا 15 هزار تومان پایین می آورم چهار ماه وزیر هستی نرخ دلار از 24 تومن به بالای 30 تومن رسیده آیا در این چهارماهه 300میلیون دلار در خزانه دولت وجود نداشته است تا کی بی صداقتی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹
حقوقیها هرچند وقت باهم دست به یکی میکنند با فروش وعرضه های زیاد بازار رابه سقوط میکشند بعد همان سهمها را با سی یا چهل درصد پائینتر دوباره میخرند والکی دم ازحمایت از بازار میزنند چندروز پیش تاپیکو حقوقی سهم شفن بجای حمایت ازسهم خودش شفن رامیفروخت وموجب صف فروش شدید شفن شد