بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵
رسالت «تجلی» تکمیل زنجیره فولاد از معدن تا نورد است
قائم ‎مقام شرکت تجلی گفت: هنگامی که ما در حال طراحی شرکت تجلی و برنامه‎ ریزی برای آن بودیم پروژه‎ هایی را انتخاب کردیم که به لحاظ فنی و اقتصادی مورد ارزیابی قرار گرفته بودند و از سوی مشاوران فن تایید شدند. در واقع از یک نرخ بازدهی به طور متوسط بین ۳۹ تا ۴۰ درصد در صنعت برخوردار هستند.
کد خبر : ۲۴۹۶۸۷

قائم مقام تجلی+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، سعید باقری، قائم‎ مقام شرکت تجلی با اشاره به اینکه شرکت تجلی از طریق پذیره نویسی به عموم عرضه خواهد شد؛ درباره تفاوت پذیره‎نویسی و عرضه ‎های اولیه گفت: معمولا عرضه اولیه سهام‎ با کشف قیمت همراه است.



وی افزود: به این معنی که شرکتی که قرار است سهام آن در بورس معامله شود با عرضه و مشخص شدن تعداد شرکت‌کنندگان کشف قیمت می‌شود و به نسبت تعداد شرکت کنندگان سهام عرضه می‌شود. اما پذیره‎نویسی، چون فاقد کشف قیمت است و قیمت سهام از پیش مشخص است در یک بازه زمانی سهام پذیره نویسی می‌شود و در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

باقری درباره پروژه ‎محور بودن تجلی و ویژگی‌های چنین شرکت‌هایی خاطرنشان کرد: هر شرکتی یک ماموریت دارد و برای خود رسالتی را تعریف می‎کند. مجموعه شرکت تجلی رسالتی که برای خودش تعریف کرده تکمیل زنجیره فولاد از معدن تا نورد است. به عبارتی ما پروژ‌هایی که در این مسیر تعریف شده ‎اند را انتخاب کرده ‎ایم.

وی ادامه داد: این شرکت‎ به جای اینکه پورتفویی (سبد سرمایه‎ گذاری) از سهام یا دارایی‎ های دیگر داشته باشد پورتفویی از پروژه دارد. پروژه‎ هایی که هر کدام تا کنون ۲۰ تا ۳۰ درصد پیشرفت کرده و شرکت تجلی برنامه‎ دارد با جمع‎آوری منابع و تزریق مستقیم آن به پروژه ‎ها، بتواند آن‌ها را تکمیل کند؛ بنابراین عبارت پروژه‎محور بودن از این مفهوم می‎آید که ما مجموعه‎ ای از پروژه ‎هایی را داریم که در حال اجرا و تکمیل هستند.

باقری در ادامه توضیح داد: هنگامی که ما در حال طراحی شرکت تجلی و برنامه‎ ریزی برای آن بودیم پروژه ‎هایی را انتخاب کردیم که به لحاظ فنی و اقتصادی مورد ارزیابی قرار گرفته بودند. همچنین از سوی مشاوران فن تایید شدند. در واقع از یک نرخ بازدهی به طور متوسط بین ۳۹ تا ۴۰ درصد در صنعت برخوردار هستند.

وی تاکید کرد: پروژه ‎ها بر این مبنا انتخاب شدند و همه پروژه‌ها از بازدهی مناسبی برخوردار هستند.

قائم‎مقام شرکت تجلی درباره شیوه سودآوری سهام تجلی برای سهامدارانش نیز تشریح کرد: هنگامی که سهامداران جدید به شرکت تجلی اضافه می‎شوند سهامدار همین پروژه‎ ها می‌شوند. پروژه ‎هایی که در ابتدای مسیر هستند و به سرعت تکمیل می‌شوند با پیشرفت پروژه قیمت سهام نیز افزایش پیدا می‌کند. چون ارزش پروژه بالاتر رفته است.

باقری ادامه داد: سود سهامدران معمولا از دو شیوه تامین می‌شود جمع جبری سود تقسیمی شرکت‎ ها بعلاوه تفاوت ارزش سهام در تاریخ خرید و تاریخ فروش در دوره سرمایه‎ گذاری. شرکتی مانند تجلی در ابتدای مسیرش شاید قسمت اول این معادله را که همان سود تقسیمی است کمتر داشته باشد، اما ارزش ‎افزوده ‎ای که در قیمت سهم با توجه به رشد پروژه ‎ها ایجاد می‎شود منفعت زیادی برای سهامدارانش به ارمغان می‎آورد؛ بنابراین سهامدارانی که وارد این شرکت می‎شوند با سهم خرد و سرمایه کوچک هم می‎توانند در پروژه‌های سودده و برتر حوزه معدنی و فلزی مشارکت داشته باشد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: مزیت دیگر آن هم در قابلیت نقدشوندگی سهام آن نهفته است. در واقع سهامدار یا سرمایه‎ گذار به فراخور نیاز مالی در طول مسیر برای تامین سرمایه مورد نیاز خود، می‎تواند این سهم را به تدریج بفروشد. یعنی هر روز هر چقدر نیاز دارد تعدادی از سهام را به فروش برساند، چون مکانیسم بورس و بازارگردانی بر آن حاکم است در نتیجه نقدشوندگی راحتی دارد.

لازم به ذکر است، پذیره نویسی سهام شرکت تجلی از طریق عرضه عمومی سه شنبه ۲ آذر سال ۱۴۰۰ در فرابورس ایران انجام می‌شود.

در این عرضه ۱۵ درصد از سهام شرکت تجلی از طریق سلب حق تقدم از سهامداران فعلی با هر سهم قیمت هزار ریال برای عموم مردم عرضه خواهد شد. شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات (۵۱ درصد)، شرکت چادرملو (۱۷ درصد) و شرکت گل گهر (۱۷ درصد) از دیگر سهامداران شرکت می‌باشند. تجلی توسعه معادن و فلزات پیش از این و با افزایش سرمایه ۶۲۰ هزار درصدی از یک میلیارد تومان به ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بزرگترین افزایش سرمایه تاریخ بورس را به نام خود ثبت کرده بود.

درحال حاضر این شرکت پروژه‌های زنجیره فولاد از معدن تا نورد، شامل گندله سازی، آهن اسفنجی و فولاد سازی را در دست احداث دارد و از پروژه‌های آتی می‌توان به ساخت اسکله بندر عباس و اکتشاف و استخراج از معادن جدید اشاره کرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر