بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

نبود نظارت را با سخت‌گیری و برخورد شلاقی پر نکنیم!

نبود نظارت را با سخت‌گیری و برخورد شلاقی پر نکنیم!
یکی از طرح هایی که سازمان بورس اوراق بهادار چندی قبل ارائه کرده بود، طرح صدور مجوز مشاور سرمایه‌گذاری نوع دوم بود که به نظر می‌رسد اگر همین طرح پیگیری و اجرایی شود، ایده بسیار مطلوب و مناسبی برای نظارت بر فعالیت های آموزشی در بازار سرمایه خواهد بود.
کد خبر : ۲۵۲۳۳۶

برخورد شلاقی با اساتید بورسی، ممنوع

به گزارش بورس نیوز، پیش‌نویس طرح اصلاح قانون بازار اوراق بهادار آماده شده و برخی از موارد لحاظ شده در این پیش‌نویس از جمله ماده ۲۹ و ماده ۳۸ اصلاحیه قانون بازار اوراق بهادار، موج انتقادات برخی فعالان بازار سرمایه را به همراه داشته است.

با این حال عده ای هم معتقدند اگر سهامداران رفتار سالمی داشته باشند نباید نگران سختگیریهای قانونی باشند.

حسن کاظم زاده کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: نمی‌توان گفت منتقدان اصلاح قانون بازار اوراق بهادار لزوماً متخلفانی هستند که با سخت‌گیری‌های بیشتر مخالفت می‌کنند.

وی در رابطه با ماده ۳۸ پیش نویس طرح اصلاح قانون بازار اوراق بهادار در مورد آموزش، اظهار کرد: نمی‌توان با اشخاصی که به آموزش مباحث بورسی در فضای مجازی می‌پردازند، برخورد چکشی داشت و کلاً مسیر آموزش را در فضای مجازی مسدود کرد. همانطور که نمی‌توان فضای آموزش را هم به حال خود رها کرد و منطقی است که سازمان بورس در این زمینه نظارت‌هایی داشته باشد.

کاظم زاده افزود: بهتر است سازمان بورس و اوراق بهادار با فراهم کردن شرایطی برای ثبت نام متقاضیان تدریس مباحث مربوط به بازار سرمایه در فضای مجازی، به کیفی سنجی افراد بپردازد و اگر صلاحیت اشخاص برای تدریس در خصوص بازار سرمایه تایید شد، در همان سایت نام اشخاص واجد صلاحیت ذکر شود تا زمینه برای آموزش علاقمندان به سرمایه گذاری در بازار سرمایه و ارتقای دانش مالی و تخصصی مردم فراهم شود.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: از سویی، ضعف دانش مالی بین فعالان بازار سرمایه نیاز به توسعه فعالیت‌های آموزشی دارد و معتقدم سازمان بورس به جای سخت گیری در این حوزه باید با نظارت و رجیستری این حوزه، هم مسیر آموزش را هموار کند و هم از تخلفات و سو استفاده‌های احتمالی جلوگیری کند.

وی تاکید کرد: فراموش نکنید که سخت گیری زیاد در یک بازار می‌تواند فعالان آن بازار را به سمت بازار‌های موازی سوق دهد و بعید نیست که اگر در حوزه آموزش‌های بورسی، سخت گیری‌ها و برخورد‌های شلاقی با فعالان بازار سرمایه صورت بگیرد، ممکن است برخی از افرادی که در حال حاضر به تدریس مباحث مرتبط به بازار سرمایه می‌پردازند، فعالیت‌های خود را سمت آموزش مباحثی همچون سرمایه‌گذاری در بازار فارکس یا رمز ارز‌ها سوق دهند.

کاظم زاده گفت: یکی از طرح‌هایی که سازمان بورس اوراق بهادار چندی قبل ارائه کرده بود، طرح صدور مجوز مشاور سرمایه‌گذاری نوع دوم بود که به نظر می‌رسد اگر همین طرح پیگیری و اجرایی شود، ایده بسیار مطلوب و مناسبی برای نظارت بر فعالیت‌های آموزشی در بازار سرمایه خواهد بود.

این کارشناس بازارسرمایه در پایان خاطرنشان کرد: در همه جای دنیا هم آموزش هایی، هم به صورت رایگان و هم به صورت پولی، به علاقه‌مندان به سرمایه گذاری در بازار‌های مالی ارائه می‌شود. نباید فراموش کرد که مردم هم شعور کافی برای تشخیص بین بد و خوب را دارند و اگر زمینه‌سازی لازم برای معرفی اساتید شناخته شده و مورد تایید سازمان بورس فراهم شود، علاقه‌مندان به سرمایه گذاری در بازار‌های مالی هم از همین آموزش‌ها بهره خواهند گرفت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر