بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد:

سهامداران به گزارش شرکت‌ها اعتماد ندارند

سهامداران به گزارش شرکت‌ها اعتماد ندارند
در خصوص گزارش هایی که مرکز پژوهش مجلس داشته یک پیش بینی وجود داشت که نشان می‌دهد کسری بودجه سال بعد سنگین‌تر از امسال و در حدود ۸۰۰ همت خواهد بود؛ به همین دلیل احتمال دوباره انتشار و فروش اوراق در بازار سرمایه وجود دارد.
کد خبر : ۲۵۲۷۸۱

سهامداران به گزارش شرکت‌ها اعتماد ندارند

کاویان عبداللهی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز، در خصوص ورود نقدینگی به بازار اظهار کرد: تغییراتی که در نرخ بهره بین‌بانکی بالا صورت می‌گیرد، تأثیر کمتری بر بازار خواهد داشت؛ یعنی تفاوت تغییر نرخ بهره از ۲۱ به ۲۰ درصد باعث ورود نقدینگی به بازار می‌شود اما؛ تأثیر آن کمتر از زمانی است که ۱۰ درصد به ۹ درصد تبدیل می‌شود. در سال‌های ۹۸ و ۹۹ کمترین نرخ بهره بین بانکی حدود ۸ درصد بود که در آن زمان بازار سرمایه فروش خوبی داشت. قاعدتا کاهش نرخ بهره تأثیراتی را نیز در بازار‌های دیگر می‌گذارد که می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.



وی ادامه داد: می‌توان گفت گزارش شرکت‌ها نیز خوب به نظر می‌رسند اما؛ سرمایه‌گذاران به پایداری این سود اعتمادی ندارند. در این راستا نرخ‌هایی هستند که سهامداران به تداوم آن‌ها امیدی ندارند؛ به طور مثال تحلیلگران و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند نرخ اوره در محدوده خود نمی‌ماند و انتظار کاهش این قیمت را دارند.

عبداللهی ضمن تأکید بر تأثیر کمبود نقدینگی نسبت به گزارش شرکت‌ها تصریح کرد: کمبود نقدینگی در بورس تأثیرگذار بوده به‌طوری‌که وقتی پولی در بورس نیست انتظارات رشد، کاهش می‌یابد و سرمایه‌گذاران کمتر در این جهت سرمایه‌گذاری می‌کنند. در واقع بحث نبود نقدینگی تأثیر بیشتری نسبت به گزارش‌ها خواهد داشت.

وی در خصوص بودجه پیشنهادی بیان کرد: در بودجه، انتشار اوراق ۸۸ همتی وجود داشت که در مقابل آن تسویه اوراق در حدود ۲۰۰ همتی ایجاد شد. موضوع اصلی که وجود دارد و باید به آن توجه کرد، این است که " آیا مجددا در سال جدید کسری بودجه بوجود می‌آید یا خیر ".

کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در خصوص گزارش هایی که مرکز پژوهش مجلس داشته یک پیش بینی وجود داشت که نشان می‌دهد کسری بودجه سال بعد سنگین‌تر از امسال و در حدود ۸۰۰ همت خواهد بود؛ به همین دلیل احتمال دوباره انتشار و فروش اوراق در بازار سرمایه وجود دارد.

وی در خصوص انتقال دارایی‌های دولت افزود: دولت باید سعی کند دارایی شرکت‌هایی را که مالکیت آن‌ها را بر عهده دارد، بفروشد. به نظر می‌رسد این فروش دارایی برای دولت سخت باشد چرا که مجبور به انتقال مالکیت می‌شود، در حالی که دولت دوست دارد همه چیز را تحت کنترل داشته باشد.

عبداللهی در پایان گفت: در این راستا می‌توان کاری کرد که با فروش دارایی، مالکیت منتقل نشود؛ اما تجربه‌های بدی از این اتفاق وجود دارد. به طور مثال در صندوق‌های پالایشی و دارایی که منتشر شد انتقال دارایی بدون مالکیت بود که تجربه بدی را بر جای گذاشت. همچنین به نظر می‌رسد مالکیت بخش خصوصی مدیریت بهتری نسبت به بخش دولتی دارد و این موضوعی است که باید در زمینه بازار سرمایه به آن دقت شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
رشد
امیر سیدی کارشناس بازار سرمایه؛

رشد "بورس" همانند سال‌های ۹۸ و ۹۹ نخواهد بود

پیشنهادی برای روان تر شدن معاملات بازار سرمایه
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

پیشنهادی برای روان تر شدن معاملات بازار سرمایه

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۱
شما نگران تغییر مالکیت نباش.امثال مدیر اسبق صدا و سیما تو این کشور زیاد هست.این فروش شرکت ها و کسب درآمد و خصوصی سازی صوری هست.