بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح شد:

"نقدینگی" از ذوب‌شدن سرمایه در بورس می‌ترسد!

سرمایه گذاری در صنایع فلزی و پتروشیمی‌ها به تدریج باعث می‌شود درآمد‌های ارزی و غیرنفتی در سال آینده به حدود ۴۰ میلیارد دلار برسد.
کد خبر : ۲۵۴۹۲۸

ترس نقدینگی از ورود به بازار سرمایه

محمدرضا قاسمی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز، در خصوص تأثیر عرضهاولیه در بورس بیان کرد: عرضه‌های اولیه زمانی می‌توانند در ورود نقدینگی به بازار موثر باشند که بورس در شرایط متعادل یا رشد قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: در واقع این عرضه‌ها در بازار پر رونق، منجر به افزایش ارزش سهام و ورود صنایع بیشتر به این حوزه خواهد شد. همچنین در زمان تعادل، عرضه‌های اولیه می‌توانند شوک و هیجان مثبتی به بازار سرمایه وارد کنند؛ اما در حال حاضر وضعیت بازار رکودی بوده به همین دلیل جذابیتی برای سرمایه‌گذاران ندارد.

کارشناس بازار در ادامه افزود: در حال حاضر مجموع ارزش بورس و فرابورس در حدود ۲۵۰ میلیون دلار بوده و زمانی که ارزش معاملات به کمتر از ۱۵۰ میلیون دلار برسد، می‌توان گفت بازار سرمایه در حالت رکود به سر می‌برد. همچنین سال گذشته با دلار ۱۸ تومانی، ارزش معاملات بورس تقریبا ۱.۵ میلیارد دلار بود که در بهار امسال به حدود ۳۵۰ میلیون دلار رسید؛ بنابراین در وضعیت رکود، عرضه اولیه‌ای که در ظاهر P/E‌های بالا و ارزش‌گذاری‌های خوش‌بینانه دارد، با ورود به بازار، پس از مدتی به قیمت‌های کمتر از عرضه اولیه خواهند رسید.


بیشتر بخوانید: استقبال فرابورس از عرضه‌اولیه کارگزاری‌ها


وی با اشاره به ارزندگی بازار اظهار کرد: در حال حاضر می‌توان گفت بازارسرمایه ارزنده بوده اما؛ در حالت رکود قرار گرفته است. همچنین P/E بازار به کمتر از ۸ درصد رسیده و پولی در بورس وجود ندارد، بنابراین ارزش معاملات باید به سطحی برسد که برای سهامداران اعتماد و جذابیت داشته باشد. البته نقدینگی در کشور وجود دارد؛ اما از ورود به بازار سرمایه می‌ترسد. در نهایت زمانی که اعتماد سازی انجام شد و حجم معاملات خرد جدا از معاملات بلوکی به ۷ همت رسید، می‌توان به صورت منصفانه، واقعی و به دور از حباب شرکت‌ها عرضه اولیه ارائه کرد.

قاسمی در پایان خاطرنشان کرد: درآمد نفتی کشور در سال ۹۹ به کمتر از ۹ میلیارد دلار رسیده بود که امسال این مقدار با فروش بیش از یک میلیون بشکه ۶۰ دلاری، در حال جبران شدن است. همینطور سرمایه گذاری در صنایع فلزی و پتروشیمی‌ها به تدریج باعث می‌شود درآمد‌های ارزی و غیرنفتی در سال آینده به حدود ۴۰ میلیارد دلار برسد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
نایب رییس هیات مدیره شرکت سبدگردان فراز در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"بورس" جورکش بانک‌ها در تامین مالی پروژه‌ها

عرضه‌اولیه اسفند محرک خروج بیشتر نقدینگی
مدیرعامل کارگزاری بهین پویا در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

عرضه‌اولیه اسفند محرک خروج بیشتر نقدینگی

بورس تشنه نقدینگی و نابودی عرضه‌ اولیه‌های جذاب
در گفت‌وگو با کارشناس بازار سرمایه مطرح شد:

بورس تشنه نقدینگی و نابودی عرضه‌ اولیه‌های جذاب

محدودیت بورسی؛ نتیجه عدم شفافیت اقتصادی
در گفتگو با کارشناس بازار سرمایه مطرح شد:

محدودیت بورسی؛ نتیجه عدم شفافیت اقتصادی

ارسال نظر