بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰
رئیس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تشریح کرد:

کامودیتی‌ها و سودآوری شرکت‌های بورسی

کامودیتی‌ها و سودآوری شرکت‌های بورسی
با توجه به افزایش قیمت‌ها و نیز انتظار تعیین تکلیف برجام و پایان سال در کشور ما و نگرانی های مربوط به جنگ روسیه و اوکراین برای کشورهای اروپایی، خریداران شمش روی چه در بازار داخل و چه در بازارهای صادراتی تمایلی برای خرید ندارد. به این ترتیب به رغم افزایش قیمت‌های جهانی، سودآوری صنایع بورسی رشدی نداشته است.
کد خبر : ۲۵۵۵۱۷

تاثیر جهش قیمت های جهانی بر سودآوری شرکت های بورسی

به گزارش بورس نیوز، طی یک هفته گذشته قیمت جهانی روی با رشد ۸ درصدی مواجه شده و به بالاترین سطح قیمتی خود طی ۱۰ سال گذشته رسیده است. انتظار می رود این افزایش قیمت منجر به افزایش سودسازی شرکت های تولید کننده های روی شود.

حسن حسینقلی رئیس انجمن صادرکنندگان سرب و روی ایران در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: اگرچه افزایش قیمت سرب و روی در بازارهای جهانی خبر خوبی است، اما معتقدم این افزایش قیمت پایدار نخواهد بود. قیمت ها تحت تاثیر جنگ روسیه و اوکراین، افزایش ناگهانی هزینه انرژی در اروپا و نوقف فعالیت چند کارخانه تولیدی در اروپا اقزایش یافته است.

وی در ادامه در رابطه با تأثیر این افزایش قیمت های جهانی بر سودآوری صنایع داخلی ما گفت: هر چند قیمت‌های جهانی رشد زیادی داشته، اما این افزایش قیمت لزوماً به معنای رشد سودآوری صنایع تولیدی در کشور ما نیست. فراموش نکنید که در روزهای پایانی سال قرار داریم و در داخل کشور ما معمولا در این ایام کسی خرید چندانی انجام نمی‌دهد.

حسینقلی افزود  این روزها خیلی از خریداران منتظر مشخص شدن نتیجه مذاکرات و احیای برجام و همچنین جنگ روسیه و اوکراین هستند. لذا معاملات بازار سرب و روی رونقی ندارد.‌ به رغم آنکه قیمت سرب در بازارهای جهانی حدود ۱۰۰ دلار رشد داشته،  اما در داخل کشور ما قیمت ها کاهش یافته است.

رئیس انجمن صادرکنندگان سرب و روی ایران با اشاره به اینکه در مورد روی هم همین مشکلات مصداق دارد، تصریح کرد: مشکل دیگر تولید کنندگان فلز روی این است که شمش سرب و شمش روی باید از طریق بورس کالا عرضه شود، اما برخی تولیدکنندگان سرب و روی شرایط پذیرش محصول در بورس کالا را ندارند.‌

وی اضافه کرد: در نتیجه ناچار به فروش محصول خود با قیمتی پایین تر هستند ضمن اینکه تولیدکنندگانی که محصول خود را از طریق بورس کالا عرضه می کنند، می‌بایست ۹ درصد هم به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند‌ و این مالیات برای خریداران جذابیتی ندارد.

این عضو اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: شرط صادرات شمش روی هم این است که ابتدا محصول در بورس کالا عرضه شود و اگر خریدار نداشت، مازاد محصول راهی بازارهای صادراتی شود.‌ مشتری صادراتی شمش روی ایران هم کشور ترکیه است که در حال حاضر با توجه به افزایش قیمت‌ها، رغبتی به خرید ندارد.

تاثیر جهش قیمت های جهانی بر سودآوری شرکت های بورسی

حسینقلی در پایان خاطرنشان کرد: در نهایت باید گفت با توجه به افزایش قیمت‌ها و نیز انتظار تعیین تکلیف برجام و پایان سال در کشور ما و نگرانی های مربوط به جنگ روسیه و اوکراین برای کشورهای اروپایی، خریداران شمش روی چه در بازار داخل و چه در بازارهای صادراتی تمایلی برای خرید ندارد. به این ترتیب به رغم افزایش قیمت‌های جهانی، سودآوری صنایع بورسی رشدی نداشته است. احتمالاً در صورت تداوم جنگ روسیه و اوکراین، رکود تورمی در بازار جهانی سرب و روی تشدید هم خواهد شد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کامودیتی‌ها زیر چکمه‌های روسیه و اوکراین
در گفت‌وگو با بورس نیوز تشریح شد:

کامودیتی‌ها زیر چکمه‌های روسیه و اوکراین

خوش‌بینی مفرط به توافق، عارضه بازار سرمایه
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

خوش‌بینی مفرط به توافق، عارضه بازار سرمایه

برگ برنده بازار سرمایه
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

برگ برنده بازار سرمایه

ارسال نظر