بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴
کد خبر : ۲۵۵۷۵۷

صحن مجلس+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، با بند ز تبصره ۱۸ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.



در بند ز تبصره ۱۸ ماده واحده این لایحه آمده است: به‌منظور ارتقای بهره‌وری در دستگاه‌های اجرائی و دستیابی به اهداف و انجام برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در مواد (۳) و (۵) قانون برنامه ششم توسعه:

۱- دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری موظفند تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۱ برنامه‌های عملیاتی خود برای استقرار چرخه مدیریت و ارتقای شاخص‌های بهره‌وری در ستاد و واحد‌های تابعه خود را ارائه و به تایید سازمان ملی بهره‌وری برسانند. دستگاه‌های اجرائی مکلفند در موافقتنامه‌های متبادله با سازمان برنامه و بودجه کشور، اعتبارات لازم به این موضوع را در برنامه‌ای با عنوان «ارتقای بهره‌وری» پیش‌بینی نمایند. تخصیص اعتبار سه‌ماهه این برنامه منوط به ارسال گزارش عملکرد از سوی دستگاه‌ها به سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان ملی بهره وری و تأیید عملکرد از سوی سازمان اخیرالذکر است.

۲- کلیه شرکت‌های دولتی و شرکت‌ها و دستگاه‌هایی که شمول قانون بر آن‌ها مستلزم ذکر نام و یا تصریح نام است موظفند اعتبارات مورد نیاز اجرای برنامه‌های ارتقاء بهره‌وری را به صورت مستقل پیش‌بینی و در قالب بودجه سالانه به تصویب مجامع عمومی و یا سایر مراجع قانونی ذی‌ربط برسانند و گزارش آن را تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۱ به سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان ملی بهره‌وری ارائه کنند. سازمان أخیرالذکر موظف است گزارش ارزیابی وضعیت بهره‌وری سال ۱۴۰۰ شرکت‌های دولتی را تا پایان شهریور‌ماه سال ۱۴۰۱ در اختیار سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور قرار دهد و بر تحقق این بند و اهداف و شاخص‌های پیش‌بینی‌شده نظارت نموده و گزارش اقدامات انجام‌یافته را برای شش‌ماهه اول و دوم به هیأت وزیران ارائه نمایند.

پرداخت هرگونه پاداش سالانه به اعضای هیأت‌مدیره و مدیران این شرکت‌ها با رعایت ماده (۸۴) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) و ماده (۲۴۱) لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب ۲۴/۱۲/۱۳۴۷ با اصلاحات و الحاقات بعدی صرفاً براساس نتایج گزارش مزبور و تأیید سازمان‌های برنامه و بودجه کشور و اداری و استخدامی کشور قابل اقدام است.

آیین‌نامه اجرائی این بند به پیشنهاد سازمان‌های اداری و استخدامی کشور و برنامه و بودجه کشور به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

بر اساس این گزارش، عبدالعلی رحیمی مظفری در تذکری، گفت: در بررسی پیشنهاد‌های لایحه بودجه تخلف آئین نامه‌ای صورت گرفته است، متاسفانه طی ۶ یا ۷ مرحله پیشنهادات باید ثبت شود که در این فرآیند مشکلات فراوانی وجود دارد. شان نمایندگان حفظ نمی‌شود هرچند بررسی بودجه باید تمام شود، اما نمایندگان باید بتوانند پیشنهادات خود را مطرح کنند.

وی افزود: اینکه بعضی از نمایندگان بتوانند به وسیله لابی با رئیس کمیسیون تلفیق یا هیات رئیسه پیشنهادات خود را مطرح کنند دور از شأن مجلس است.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در پاسخ به تذکر این نماینده، گفت: بیش از ۹ هزار پیشنهاد ثبت شده است اگر بخواهیم همه آن‌ها را بررسی کنیم یک سال زمان می‌برد لذا براساس تصمیم جمعی که در مجلس گرفتیم تعدادی از پیشنهاد‌ها بررسی می‌شود.

وی یادآور شد: طبیعی است که وقتی می‌خواهیم از بین ۲۰۰ پیشنهاد یک بند ۷ الی ۱۰ پیشنهاد را انتخاب کنیم عده‌ای معترض شوند یا ما اشتباه کنیم، از کمیسیون خواستیم که ۵ پیشنهاد برای هر بند انتخاب و به هیات رئیسه دهد که آن‌ها هم ۲۵ پیشنهاد را ارائه می‌دهند. رئیس مجلس تصریح کرد: همه اشتباهات را به حساب من بگذارید و اجازه دهید طبق زمانبندی لایحه بودجه را بررسی کنیم.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
حداقل حقوق کارکنان پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان شد
بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۱؛

حداقل حقوق کارکنان پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان شد

مشمولان متأهل با دو فرزند از سربازی معاف شدند
بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۱؛

مشمولان متأهل با دو فرزند از سربازی معاف شدند

اختصاص ۱۰ هزارمیلیارد تومان به تکمیل زیرساخت حمل و نقل
با موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی؛

اختصاص ۱۰ هزارمیلیارد تومان به تکمیل زیرساخت حمل و نقل

ارسال نظر