بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۱
مدیرعامل بورس انرژی با اشاره به میزان معاملات انجام شده در بورس انرژی گفت: در این سال‌ها بالغ بر ۴۰ میلیون تن فرآورده معامله شده که ۲۷ میلیون تن به آن سوی مرز‌های کشور صادر شده و از این ۲۷ میلیون تن صادرات، ۲۰ میلیون یعنی ۷۵ درصد در سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۰ انجام شده است.
کد خبر : ۲۵۵۸۱۷

بورس انرژی+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی ایران در مراسم رونمایی از تابلو معاملات قرارداد‌های آتی نفتا و متانول در بورس انرژی اظهار کرد: در ابتدا به سخنان رهبر معظم انقلاب اشاره می کنم که در مقابله با ضربه پذیری درآمد حاصل از نفت و گاز و روش‌هایی همچون ایجاد تنوع در فروش و مشارکت بخش خصوصی در فروش نفت و فرآورده‌های نفتی و شفاف سازی اقتصاد و جلوگیری از اقدامات و فعالیت‌ها و زمینه‌های فسادزا در فعالیت های پولی، تجاری و ارزی کشور تاکید فرمودند.



وی افزود: نمایندگان مجلس بر اولویت دادن مکانیزم‌های بورس انرژی در معاملات حامل‌های بورس انرژی تاکید دارند که این مساله خود نشان دهنده عزم جدی برای توسعه این بخش در کشور است و موجب می‌شود تکلیف ما و مجموعه وزارتخانه‌های نفتی به عنوان مجری سیاست‌های کلان سنگین‌تر شود.

مدیرعامل بورس انرژی ایران ادامه داد: اگر نگاهی به برنامه‌های وزرای نفت و اقتصاد دولت سیزدهم بیندازیم عزم آن‌ها را در اجرای این سیاست‌ها و توسعه فعالیت‌های بورس انرژی می بینیم که این موضوع اهمیت بورس انرژی و سنگینی کاری که در مسیر پیش رو داریم را نشان می‌دهد.

نقوی خاطرنشان کرد: بر این مبنا بورس انرژی برنامه ریزی خود را از سال‌های گذشته برای توسعه زیرساخت‌های قانونی و فنی جهت اجرای سیاست‌های مذکور در دستور کار قرار داد و راه اندازی بازار آتی بخشی از همین برنامه هاست.

وی توضیح داد: فردا، سالروز آغاز معاملات بورس انرژی است که در سال ۹۱ با همت مدیران وقت سازمان بورس تاسیس شد و معامله برق و زغال سنگ آغاز شد. امروز در آستانه دهمین سال تاسیس بورس انرژی شاهد افتتاح تابلوی معاملات قرارداد‌های آتی در بورس انرژی هستیم.

مدیرعامل بورس انرژی در این باره تاکید کرد: طی ۹ سال گذشته در بورس انرژی در راستای ماموریت خود که ساماندهی، پذیرش نظارت و تسهیل در معاملات بورس انرژی و اوراق بهادار مبتنی بر آن بوده توانستیم علیرغم همه محدودیت‌ها نقش خود را در توسعه صادرات فعالیت‌ها و افزایش شفافیت ایفا کنیم.

نقوی با اشاره به میزان معاملات انجام شده در بورس انرژی توضیح داد: در این سال‌ها بالغ بر ۴۰ میلیون تن فرآورده معامله شده که ۲۷ میلیون تن به آن سوی مرز‌های کشور صادر شده و از این ۲۷ میلیون تن صادرات، ۲۰ میلیون یعنی ۷۵ درصد در سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۰ انجام شده است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تا امروز هم بیش از ۵ میلیون تن فرآورده در رینگ صادراتی و ۲ میلیون تن در رینگ داخلی بورس انرژی معامله شده که ارزش صادرات صورت گرفته از مسیر بورس انرژی بالغ بر ۳ میلیارد دلار بوده است.

مدیرعامل بورس انرژی افزود: بر اثر عرضه مستمر و منظم عرضه کنندگان مثل شرکت ملی پالایش پخش، شرکت ملی گاز و شرکت نفت ستاره و... داشتند ارزش مازاد بر ارزش رقابت بالغ بر ۸۴۶ میلیارد تومان بوده که این مازاد رقابت در سال ۹۹ بالغ بر ۲۴۵ میلیارد تومان شده است.

نقوی گفت: عرضه از مسیر شفاف و رقابتی بورس سبب شد که منافع بیشتری نصیب عرضه کنندگان که عمدتا شرکت‌های متعلق به دولت و نهاد‌های عمومی غیردولتی هستند برسد که با مقایسه بین حجم و عرضه صورت پذیرفته در بورس انرژی نسبت به کل میزان فروش صورت پذیرفته می‌توان به ظرفیت مالی که می‌توتند از طریق عرضه در بورس ایجاد شود پی برد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر