بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶
نخستین سرخ پوشی قرن با ترساندن عرضه‌ها/ رونق در سرای دارویی‌ها
امروز اهالی کف‌بازار از یک ترس نیز نام بردند و آن‌هم عرضه‌های برخی حقوقی‌هایی که زودتر از تعطیلات بازگشتند تا سهم‌های خود را سریعا به مردم بفروشند و همین عامل، حجم عرضه‌ها را افزایش داد و حتی برخی از سهام شاخص ساز را منفی و به صف فروش کشاند.
کد خبر : ۲۵۶۴۷۴

نخستین سرخ پوشی قرن با ترساندن عرضه‌ها/ رونق در سرای دارویی‌ها

به گزارش بورس‌نیوز؛ حالی که نخستین روز منفی بازارسرمایه در قرن جدید رقم خورد که شاخص هم‌وزن مثبت به کار خود پایان داد و این احتمال در پیش‌گشایش امروز نیز ذکر شد که شاید بازار به یک استراحت برخورد کند و سپس به راه خود ادامه دهد.

امروز اهالی کف‌بازار از یک ترس نیز نام بردند و آن‌هم عرضه‌های برخی حقوقی‌هایی که زودتر از تعطیلات بازگشتند تا سهم‌های خود را سریعا به مردم بفروشند و همین عامل، حجم عرضه‌ها را افزایش داد و حتی برخی از سهام شاخص ساز را منفی و به صف فروش کشاند.

نخستین سرخ پوشی قرن با ترساندن عرضه‌ها/ رونق در سرای دارویی‌ها

پله‌ای که شاخص بر آن ایستاد

با نگاهی به تابلوی مرجع بازارسرمایه می‌توان مشاهده کرد که چهارمین روز بازارسرمایه برای اهالی بازار برابر با نخستین روز قرمزپوش بودن شاخص‌کل نام گرفت.

شاخص کل با کاهش ۴ هزار و ۴۰۷ واحدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۳۱ درصد کاهش داشته و به پله یک میلیون و ۴۱۴ هزار واحدی رشد کرده است.

اما؛ شاخص هم‌وزن گویای آن بود که سبزی به این شاخص بازگشت و امروز ۲ هزار و ۴۸۱ واحد صعود به کام بازار بود و رشد ۰.۶۹ درصدی را نسبت به روز گذشته شاهد بودیم.

تاثیرگذار امروز که شاخص را بدین گونه ترسیم کردند شامل "فولاد"، "شستا"، "شتران"، "فملی" و "جم" بود.

ولی اگر بخواهیم به پرتراکنش‌های بازار نگاه ویژه‌تری داشته باشیم، باید به سهم‌هایی مانند "شستا" با تعداد ۴۶,۰۰۴ معامله، "خودرو" با تعداد ۳۱,۰۶۹ معامله، "خگستر" با تعداد ۲۶,۰۱۵ معامله، "خساپا" با تعداد ۲۵,۶۳۱ معامله، "شتران" با تعداد ۱۹,۶۹۹ معامله، "وتجارت" با تعداد ۱۴,۱۰۱ معامله و "شپنا" با تعداد ۱۱,۰۳۳ معامله اشاره داشت.

مجموع ارزش معاملات امروز بازارسرمایه به ۴ هزار و ۸۰۴ میلیارد تومان رسید و این درحالی است که ارزش نقدی امروز بورس تهران بیش از ۳ هزار و ۹۴۸ میلیارد تومان حکایت می‌کرد.

امروز در بازارسرمایه ۱۲ میلیارد و ۹۱۰ هزار برگه سهم را در بیش از ۵۷۸ هزار معامله در خود به ثبت رساند.

برپایه این گزارش باید اشاره داشت که گروه‌های «خودرو» با حجم معامله یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان، «فرآورده‌های نفتی» به ارزش معامله ۳۵۰ میلیارد تومان، «بانک» با حجم معامله ۳۴۴ میلیارد تومان و «جند رشته‌ای» با حجم معامله ۳۳۵ میلیاردتومان جزو برترین‌های صنعت امروز بودند.

جریان نقدینگی و صف‌ها به کدام سمت و سو حرکت کرد

با نگاهی به وضعیت ورود و خروج نقدینگی امروز می‌توان دریافت که تعداد ۳۸۰ سهم در بخش مثبت قرار داشته و تعداد ۱۷۱ سهم نیز جزو قفل در صف‌های خرید هستند که ارزش (۷۴۰.۱ میلیارد تومان) را دارند و از سوی دیگر، تعداد ۲۳۴ در بخش سرخ بازار حضور داشته که ۴۷ نماد در صف‌فروش ایستاده‌اند و ارزش آن نیز به (۹۷.۷ میلیارد تومان) می‌رسد.

برپایه این گزارش، ارزش صف خرید و ورود نقدینگی به تک‌سهم‌ها بیشتر واکنش نشان داده و نماد‌هایی مانند "ورنا" به ارزش ۱۶۳,۸ میلیارد تومان، "وساپا" به ارزش ۱۳۹,۵ میلیارد تومان، "وپارس" به ارزش ۴۵,۸ میلیارد تومان، و "سامان" به ارزش ۳۶,۹ میلیارد تومان، "زکشت" به ارزش ۲۰ میلیارد تومان، جزو ارزشمندترین‌های صف‌نشین سبزپوش بودند.

از سوی مقابل نیز جریان خروجی نقدینگی از سهم‌ها کماکان ادامه دارد؛ نماد‌های "خودرو"، "وحافظ"، "خبهمن"، "شاوان" و "فنفت" جزو نماد‌های غضب کرده نقدینگی هستند.

صف‌نشین‌های جنب تابلوی بورس

در مجموع می‌توان اینگونه بیان کرد که بازارسرمایه از یک هزار و ۵۰ میلیارد تومان پول هوشمند پذیرایی کرد و به میزان یک هزار و ۳۳۲ میلیارد تومان نیز خروج پول هوشمند در بازار ثبت شد و ورود نقدینگی (خرید حقوقی) ۱۱۴ میلیارد تومانی را مشاهده کردیم.

"دتوزیع" ۱۵ میلیارد تومان، "فرابورس" ۱۳ میلیارد تومان، "سمگا" ۸ میلیارد تومان، "خصدرا" ۶ میلیارد تومان، "دلر" ۶ میلیارد تومان، بیشترین ورود پول حقیقی را به خود اختصاص دادند.

از طرف دیگر، "خساپا" ۴۹ میلیارد تومان، "شتران" ۳۸ میلیارد تومان، "شپنا" ۳۵ میلیارد تومان، "فولاد" ۳۱ میلیارد تومان خروج نقدینگی را به ثبت رساندند.

معاملات بلوکی و کد به کد

نماد "وصندوق"تا به این لحظه تنها معامله بلوکی امروز بازار بوده و نماد‌ی تاکنون در بخش کد به کد مشاهده نشده است.

حجم‌های مشکوک در روز متعادل بازارسرمایه

امروز نیز می‌توان در جست‌وجوی سهم‌های با حجم مشکوک گشت و به نماد‌های "خگستر"با حجم معامله ۱.۲۵ میلیارد برگه سهم (پنج و نیم‌برابر میانگین حجم ماه)، "وتجارت" با حجم معامله ۶۴۳ میلیون برگه سهم (بیش از پنج و نیم‌برابر میانگین حجم ماه)، "فرابورس" با حجم معامله ۵۲ میلیون برگه سهم (بیش از سه‌برابر میانگین حجم ماه)، "سمگا" با حجم معامله ۶۵.۶ میلیون برگه سهم (بیش از دو و نیم‌برابر میانگین حجم ماه) و "دتوزیع" با حجم معامله ۵.۸ میلیون برگه سهم (بیش از شش‌برابر میانگین حجم ماه) اشاره کرد.

نخستین سرخ پوشی قرن با ترساندن عرضه‌ها/ رونق در سرای دارویی‌ها

بورس فردا

این احتمال وجود دارد که نگرانی از تحولات مبادلاتی هفته آینده و نزدیک شدن به پایان هفته نیمه تعطیل فعلی عامل عرضه‌هایی باشد که شاخص‌کل را سرخ کرد.

گروهی از تحلیل گران معتقدند که برخورد با مقاومت یک میلیون و چهارصد و بیست هزار واحدی شاخص کل، موجب کاهش‌ها خواهد بود و اما؛ هنوز بورس و شاخص‌ها، شرایط رکودی را نمی‌بیند و شاید چند روز طول بکشد که مسیر آینده معاملات برای سرمایه گذاران آشکار گردد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
۲ مزیت افزایش تدریجی دامنه نوسان برای بازار سرمایه
رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان البرز در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

۲ مزیت افزایش تدریجی دامنه نوسان برای بازار سرمایه

سهم‌های ارزنده‌‌ای که نباید فراموش کرد
در گفتگو با کارشناس بازار سرمایه مطرح شد:

سهم‌های ارزنده‌‌ای که نباید فراموش کرد

۱۴۰۱؛ رشد متعادل یا رکود حداقلی
در گفتگو با بورس نیوز، مطرح شد:

۱۴۰۱؛ رشد متعادل یا رکود حداقلی "بورس"

ارسال نظر