بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

سودمندی افزایش دامنه نوسان مشروط به تغییر مقررات نظارت

سودمندی افزایش دامنه نوسان مشروط به تغییر مقررات نظارت
بعضی از سهامداران ارزندگی یک سهم را با توجه به صفی که برای خرید آن تشکیل شده ارزیابی می کنند و در مقابل، تصور می‌کنند صف فروش به معنای عدم ارزندگی یک سهم است! حال آنکه ارزندگی یک سهم به عواملی بستگی دارد که می‌تواند موجب رشد سهم در میان مدت شود.
کد خبر : ۲۵۷۵۰۹

سودمندی افزایش دامنه نوسان مشروط به تغییر مقررات نظارت

به گزارش بورس نیوز، از روز دوشنبه ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۱ دامنه نوسان معاملات از مثبت و منفی ۵ درصد، به مثبت و منفی۶ درصد رسید و این وعده به فعالان بازار سرمایه داده شده که اگر شرایط بازارسرمایه مساعد باشد، هر فصل دامنه نوسان افزایش یافته و در پایان سال دامنه نوسان مثبت و منفی ۱۰ درصدی خواهیم داشت.

مهدی ساسانی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در رابطه با تاثیر افزایش دامنه نوسان بر وضعیت معاملات و روند این بازار بیان کرد: دامنه نوسان هم مثل حجم مبنا و... ، یکی از ابزارهای زیرساختی بازار سرمایه است که هیجانات این بازار را مدیریت می کند و اساسا دامنه نوسان، جزو فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت سهام محسوب نمی شود.

وی افزود: محدودیت دامنه نوسان یعنی گسترش هیجان و تقویت صف نشینی در بازار سرمایه! طبیعی است که هر چه دامنه نوسان افزایش یابد، صف نشینی ها کاهش یافته و معاملات متعادل تری خواهیم داشت.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: کما اینکه در دو_سه روز اخیر که دامنه نوسان معاملات افزایش یافته، معاملات متعادل تری در بازار سرمایه شاهد بوده ایم.

وی اضافه کرد: در واقع در میان مدت تغییری در میزان (درصد) افت یا رشد نمادها نخواهیم داشت، اما این فراز و فرود در تعداد روز کمتری اتفاق خواهد افتاد. با این تفاسیر افزایش دامنه نوسان اتفاق خوشایندی است که می‌تواند بازار سرمایه ما را به سمت تعادل سوق دهد. اما نکته اینجاست که با افزایش دامنه نوسان، فاصله قیمت بین منفی کامل تا مثبت کامل بیشتر خواهد شد.

ساسانی تاکید کرد: در بازاری که ظن دستکاری قیمت به گونه‌ای تعریف شده که درخواست خرید با بیش از ۳ درصد نوسان(نسبت به قیمت در حال معامله)، مشکوک به ظن دستکاری است، افزایش دامنه نوسان تغییر چندانی ایجاد نخواهد کرد؛ چرا که خریداران و فروشندگان این اختیار را ندارند که بیش از محدوده‌ای معامله کنند.

این فعال بازارسرمایه گفت: نمی توان دامنه نوسان معاملات را افزایش داد، اما نظارت بر روند معاملات، طبق قوانین قبلی باشد. دومین نکته اینجاست که بازار سرمایه ما هنوز با چالش "صف نشینی" مواجه است و نتوانسته‌ایم شرایطی فراهم کنیم که فعالان این بازار این عادت را ترک کنند.

وی افزود: کماکان بعضی از سهامداران ارزندگی یک سهم را با توجه به صفی که برای خرید آن تشکیل شده ارزیابی می کنند و در مقابل، تصور می‌کنند صف فروش به معنای عدم ارزندگی یک سهم است! حال آنکه ارزندگی یک سهم به عواملی بستگی دارد که می‌تواند موجب رشد سهم در میان مدت شود.

ساسانی در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع افزایش تدریجی دامنه نوسان را اتفاق مبارکی تلقی می کنم و امیدوارم با افزایش تدریجی دامنه نوسان معاملات بتوان هیجان بازار سرمایه را کاهش داد. البته که افزایش تدریجی دامنه نوسان برای کنترل هیجانات این بازار کافی نیست و در کنار افزایش دامنه نوسان معاملات، باید تغییرات مثبت دیگری هم رقم بخورد که البته اجرای هر اصلاح و تغییری در بازار سرمایه، قبل از اجرا، نیازمند مطالعه و تحقیق خواهد بود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
افزایش ارزش جایگزینی شرکت‌ها؛ مغفول مانده بورس
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

افزایش ارزش جایگزینی شرکت‌ها؛ مغفول مانده بورس

آیا بورس رونق می‌گیرد؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

آیا بورس رونق می‌گیرد؟

ارسال نظر