بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
سهامدار تازه‌وارد در دام ناسازگاری؛

دعوای ملکی "غدام" و حکمی به نام زمین موقوفه

دعوای ملکی
بررسی شرکت خوراک دام پارس با نماد "غدام" به غیر از اسناد ملکی این شرکت حاوی چند نکته در خصوص افزایش سرمایه و عدم ثبت آن تا ناسازگاری سهامداران عمده با تازه‌وارد حقوقی را آشکار کرد.
کد خبر : ۲۵۷۹۶۳

خوراک دام پارس+بورس نیوز

به گزارش گروه تحقیق و مطالعات بورس نیوز، شرکت خوراک دام پارس در فروردین فروش ۲.۱ میلیارد تومانی را ثبت کرد که نشان از افت ۷۴ درصدی نسبت به اسفند و افت ۸۱ درصدی نسبت به میانگین فروش ماهانه زمستان دارد. غدام در زمستان با فروش ۳۴ میلیارد تومان به سود خالص ۲.۶ میلیارد تومان رسیده بود؛ سود هر سهم شرکت در این فصل ۱۶۲ ریال بود.

در گزارش صورت مالی منتهی به پایان آذرماه سال ۱۴۰۰ مجموع درآمد عملیاتی که از فروش محصولات شناسایی کرد برابر با مبلغ ۷۰۹ میلیارد ریال بود، با این تفاوت که در دوره گذشته درآمدی که به ثبت رسیده بود ۸۲۲ میلیارد ریال بود و طی این دوره ۱۴ درصد اُفت را تجربه کرد.

شاید در ذهن مخاطبان اینگونه نقش بسته باشد که وضعیت بنیادی این شرکت می‌تواند سهامداران را دلگرم کند بنابراین با پیش‌زمینه ذهنی باید اینگونه نشریح کرد که شرکت‌های تامین دام و خوراک دارای زمین‌های فراوانی در جای‌جای بخش‌های حاصلخیر کشور است؛  ولی در بررسی اسناد ملکی این شرکت می‌توان به این بخش رسید که بسیاری از زمین‌هایی که این شرکت در اسناد املاک خود آورده را گویا موریانه ارزش آن را خورده است!

نکته تلخی که در بررسی صورت‌های مالی این شرکت مشاهده شد، واژگانی به چینش "در سنوات قبل معادل مبلغ بهای تمام شده ذخیره کاهش ارزش در حساب‌ها منظور شده است" به کرات قابل مشاهده بود و شاید برای شما خوانندگان و سهامداران نیز جالب باشد که برای این شرکت کوچک، مجموع بهای تمام‌شده و ذخیره کاهش ارزش در نظر گرفته شده برای املاکی که "غدام" در اختیار دارد برابر با ۸ میلیارد ریال است.

در این مطلب به چند نکته از جمله موارد زیر پرداخته خواهد شد؛ 

  1. بد فرجامی زمین تهران‌پارس و شهرداری
  2. زمین وقفی قلعه‌‌ حسن‌خان
  3. ملکی که بابت طلب در خرم آباد برداشت شد اما ...
  4. خرید ملک بدون آب
  5. سوار و پیاده شدن معنادار سهامداران 

دعوای ملکی

املاکی که کماکان در تصرف بدهکاران است

در مجادله یا دعوای حقوقی شهری با شهرداری‌ها نمی‌توان دست برتر را در دعوای حقوقی‌ها داشت زیرا زمان و مکان آنچنان به نفع شهرداری آسمان و ریسمان می‌بافند که ورق بازمی‌گردد یا در نهایت، با حکم زمین موقوفه، تمام آنچه که در کف شرکت دارایی به‌حساب می‌آمد، بر چشم برهم زدنی، تبدیل به باد می‌شود.

در بین زمین و املاکی که شرکت خوراک دام پارس در اختیار دارد «زمین واقع در تهران‌پارس بخش ۲ تهران» در طرح تعریض خیابان فرجام قرار گرفته و به دلیل آن که نتیجه دلخواهی از مذاکره با مسئولین شهرداری به دست نیاورده اند از طریق مرجع قضائی پیگیر این موضوع هستند، ولی موقوفه بودن این زمین برای محرز هست و اسناد آن نیز ابطال شد.

البته موقوفه بودن این زمین نیز چندان در این حکم بی‌تاثیر نبود. 

صورت مالی حسابرسی شده غدام+بورس نیوز

از سوی دیگر، قطعه زمینی به متراز ۱۲,۳۰۰ مترمربع در قلعه حسن‌خان توسط سازمان تربیت بدنی تصرف شده و تأسیسات ورزشی بر روی آن نصب شد، این زمین نیز مالکیت بر عرضه آن مقدور نیست.

در این زمین نیز موقوفه بودن نیز باعث شده که مالکیت در آن عرصه، مقدور نباشد.

صورت مالی حسابرسی شده غدام+بورس نیوز

املاکی که در این صورت مالی شناسایی شده وجود دارد که با توجه به آنکه مالکیت ملک به شرکت منتقل شده اما؛ کماکان در تصرف همان شخص است.

در این متن نمونه‌هایی از این ملک‌ها را مشاهده می‌کنیم که این شرایط را به همراه دارند، ملک خرم آباد به متراژ ۲۴۹ مترمربع وجود دارد که بابت طلب از آقای محمدی نژاد مورد تصرف واقع شده، و حتی زمینی در منطقه گلدسته در بخش ۱۲ به مساحت ۷۹۲ مترمربع قرار دارد که در تصرف خانواده حسینعلی طیار است و دادگاه حکم خلع ید آن را صادر کرده اما؛ نکته‌ای که وجود دارد آقای حسینعلی طیار در سال ۱۳۹۵ فوت کرده و در حال حاضر این ملک در تصرف وراث این شخص است، حال باید دید که حکم دادگاه در چه زمانی اجرایی می‌شود.

صورت مالی حسابرسی شده غدام+بورس نیوز

صورت مالی حسابرسی شده غدام+بورس نیوز

مالکیت ملکی در عزیز اباد کاشان شرکت به خوراک دام پارس منتقل شد که دارای یک حلقه چاه عمیق خشک و ۴ قنات دایر در ۳۰ کیلومتری کاشان قرار دارد، این ملک به دلیل نزدیکی به کویر و کمبود آب کافی قابلیت بهره برداری ندارد اما؛ این زمین به مالکیت شرکت درآمده است.

صورت مالی حسابرسی شده غدام+بورس نیوز

آیا از سهم "غدام" حمایت می‌شود

شرکت خوراک دام پارس در تاریخ اول اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ روند صعودی قیمت هر سهم خود را اغاز کرد و در این تاریخ قیمت هر سهم این شرکت برابر با ۶۹,۶۲۷ ریال بود و مدت زمانی که خیلی از سهام شرکت‌های بازار سرمایه در رکود بودند این شرکت در تاریخ ۲۱ دی ماه سال ۱۳۹۹ نقطه اوج قیمتی خود را پشت سر گذاشت.

روند سهام غدام+بورس نیوز

"غدام" از زمانی که روند صعودی خود را شروع کرد تا موقعی که به نقطه اوج قیمتی خود برسد با افزایش قیمت ۷۲۳ درصدی مواجه بود که به قیمت ۵۷۳,۴۸۲ ریالی در ازای هر سهام دست یافت. (این اعداد قبل از تاریخ افزایش سرمایه "غدام" است.)

خبری از ثبت افزایش سرمایه نیست

افزایش سرمایه غدام+بورس نیوز

قیمت هر سهم شرکت خوراک دام پارس در آخرین روزی که مورد معامله قرار گرفت ۶۴,۴۱۰ ریال بود که نسبت به بالاترین قیمت ثبت‌شده خود ۸۹ درصد کاهش پیدا کرد، همچنین لازم به ذکر است که شرکت خوراک دام پارس در تاریخ ۲۴ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ در مجمع عمومی که برگزار کرد اما؛ تا لحظه نگارش این خبر افزایش سرمایه ۱۰۰ میلیارد ریالی را به ثبت نرسانده است، این افزایش سرمایه از بخش سود انباشته بود.

سهامداران عمده خوراک دام پارس

شرکت خوراک دام پارس تاکنون ۴ سهامدار عمده دارد که ۳۳,۶۵۵,۵۶۷ تعداد سهم را به خود اختصاص داده‌اند، این ۴ شرکت شامل «سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر، مؤسسه بیمارستان خیریه رحیمیان، عباس کمالی و مجتمع تولیدی گوشت و مرغ ماهان» می‌شوند.

دعوای ملکی

شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر ۲۶,۵۷۳,۵۶۸ سهم از "غدام" را در اختیار دارد که شامل ۴۴,۲۹ درصد از سهام این شرکت است، شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر در تاریخ ۲۵ اذرماه ۱۳۹۹ که در حال سپری کردن روند صعودی قیمت هر سهم (۳۸۳,۵۵۰ ریال) خود بود، تعداد ۵۰۰,۳۰۰ سهم خود را به فروش رساند، همچنین لازم به ذکر است که این شرکت سرمایه‌گذاری از پایان اسفندماه سال گذشته در حالی که نرخ هر سهم غدام در حال رشد بود شروع به فروش سهام خود در ۶ نقطه کرد.

شرکت خوراک دام پارس در بین سهامداران خود، سهامداری تحت عنوان شخص حقیقی دارد که در هم‌اکنون ۵۹۹,۹۹۹ سهم از "غدام" را در اختیار دارد و لازم به ذکر است که این شخص در زمانی که نرخ هر سهم شرکت در حال ریزش بود از نیمه شهریورماه ۱۴۰۰ شروع به خرید کرد و تا تاریخ ۱۹ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ روند ثبت خرید خود را به همراه داشت اما؛ زمانی که قیمت هر سهم "غدام" در روند صعودی قرار گرفت همانند سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر شروع به فروش سهام خود کرد.  

حتی می‌توان این سهامدار بخت برگشته را مهمان ناخوانده این سهم و متضرر بزرگ نامید زیرا در زمان حضور این فرد، روند نزولی سهم ادامه داشت و درست در زمانی که خروج این فرد رخ داد، سهم به رشد خود ادامه داد!!! 

دعوای ملکی

ذکر این نکته نیز چندان خالی از لطف نیست که سهامداران بزرگ این سهم در چنین زمانی (مسیر صعودی نرخ هر سهم) در حال پیاده شدن از سهم هستند و اینکه چه کسی درحال جمع‌آوری "غدام" است نیز جای پرسش دارد!

حال چند سوال پیش می‌آید

  1. املاک موقوفی ذکر شده، در چه زمان مدیریتی به لیست املاک "غدام" اضافه شده بود؟
  2. آیا برای این املاک موقوفی، در زمان خود (اضافه شدن به لیست املاک شرکت) هزینه‌ای کسر شده بود؟
  3. چرا نظارتی بر دارایی اعلامی "ناشران" از سوی سازمان بورس و ارکان نیست!
  4. چرا بخش حقوقی شرکت تاکنون نتوانسته برای افرادی که زمین‌ها را تصرف کرده‌اند، حکم بگیرد؛ کم‌کاری شرکت در میان است یا این افراد، اجاره زمین را پرداخت می‌کنند؟
  5. چرا پس از گذشت حدودا ۴ ماه، سهامداران شرکت در انتظار ثبت افزایش سرمایه نشسته‌اند و خبری نیست؟
  6. آیا ورود سهامدار حقیقی، باعث ناراحتی سهامداران عمده و درجا زدن سهم شده بود!

بورس‌نیوز به‌عنوان نخستین پایگاه اطلاع رسانی بازارسرمایه آماده درج پاسخ شرکت خوراک دام پارس نسبت به سوال‌های مطرح شده دارد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مقدار فروش
با اعلام شرکت خوراک دام پارس؛

مقدار فروش "غدام" ۴۹۷ درصد افزایش داشت

مجمع
در پی برگزاری مجمع شرکت خوراک دام پارس؛

مجمع "غدام" ۳۹ ریال تقسیم کرد

با اعلام شرکت خوراک دام پارس؛

"غدام" نهاده ها را از بازار آزاد خرید

با اعلام شرکت خوراک دام پارس؛

"غدام" آماده پرداخت سود شد

ارسال نظر