بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱
ادامه‌دار شدن زیان‌های پالایش گاز بید بلند در سومین سال متوالی؛

لرزه های قانون تجارت بر پیکره پالایش بید بلند

لرزه های قانون تجارت بر پیکره پالایش بید بلند
میزان زیان انباشته شناسایی‌شده پالایش گاز بید بلند چندین برابر سرمایه آن است. بر همین اساس اگر بیش از نصف سرمایه شرکت از بین برود هیات مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام را دعوت نماید تا موضوع انحلال یا بقاء شرکت مورد شور و رأی واقع شود.
کد خبر : ۲۵۸۶۷۳

ماده ۱۴۱ قانون تجارت، تن پالایش گاز بید بلند را لرزاند+بورس نیوز

به گزارش گروه تحقیق و مطالعات بورس نیوز، شرکت پالایش گاز بید بلند یکی از شرکت‌هایی بود که دولت صورت مالی آن را در تاریخ ۳۰ فروردین‌ماه ۱۴۰۰ منتشر کرد، موضوع فعالیت شرکت پالایش گاز بید بلند عبارت است از خرید و یا به عمل آوردن گاز طبیعی از واحد‌های تولید و تأمین گاز و یا هر عرضه‌کننده مجاز دیگر اعم از گاز‌های منابع مستقل گازی یا گاز‌های همراه و یا گاز‌های سایر منابع، فرآورش گاز و تبدیل آن به محصول اصلی گاز طبیعی و فرآورده‌های جانبی از قبیل مایعات استحصالی، گوگرد و هر نوع مشتقات مربوط و همچنین تولید انواع فرآورده از منشأ گاز طبیعی است.

مواردی که از صورت مالی پالایش گاز بید بلند در این گزارش به آن اشاره خواهد شد:

۱. زیان‌های متوالی که پالایش گاز بید بلند

۲. ماده ۱۴۱ قانون تجارت تن بید بلند را لرزاند

۳. ۴۲ هکتار زمین بدون سند مالکیت

زیان‌های متوالی که گریبان‌گیر پالایش گاز بید بلند شد

شرکت پالایش گاز بید بلند در صورت مالی منتهی به دوره پایان اسفندماه ۱۳۹۹ میزان زیان خالص خود را برابر با ۸۸۴ میلیارد ریال شناسایی کرد که نسبت به دوره پیشین خود ۷۸۳ میلیارد ریال افزایش زیان خالص را تجربه کرد، این شرکت پالایشی با اندک افزایش درآمدی که طی این دوره سالانه (۱۴۰ میلیارد ریالی) از خود بر جای گذاشت به درآمد عملیاتی ۱,۱۷۹ میلیارد ریالی دست‌یافت، این افزایش درآمد نتوانست سدی در مقابل بهای تمام‌شده ۳,۲۳۲ میلیارد ریالی باشد.

درآمدی که شرکت پالایش گاز بید بلند طی این دوره از خود بر جای گذاشت مربوط به فروش گاز تصفیه‌شده به شرکت ملی گاز ایران بود، مقدار فروش گاز تصفیه‌شده این شرکت نسبت به دوره پیشین حدوداً ۵ درصد اُفت پیداکرده و همچنین گفتنی است که نرخ فروش آن نیز افزایش ۱۹ درصدی را به دنبال داشت.

زیان خالص پالایش گاز بید بلند+بورس نیوز

در ادامه لازم به ذکر است که شرکت پالایش گاز بید بلند در پایان سال مالی منتهی به اسفندماه ۱۳۹۹ به زیان عملیاتی ۲,۹۹۳ میلیارد ریالی رسیده، این زیان عملیاتی که طی این دوره شناسایی شد با رشد ۷۰ درصدی روبه‌رو بود.

شرکت در پایان سال منتهی به اسفندماه ۱۳۹۹ مقدار ۱۹,۵۹۶ بشکه میعانات گازی در پالایشگاه بیدبلند و مقدار ۲۶,۶۱۰ بشکه میعانات گازی در پالایشگاه گاز مسجد سلیمان اسحتصال شده است که تثبیت نشده و غیرقابل فروش هستند.

ماده ۱۴۱ قانون تجارت تن پالایش گاز بید بلند را لرزاند

بر پایه این گزارش صورت گرفته از سوی گروه تحقیق و مطالعات بورس نیوز، شرکت پالایش گاز بید بلند طی این دوره یک‌ساله با زیان انباشته ۴,۶۶۳ میلیارد ریالی همراه بود و این موضوع در حالتی است که میزان سرمایه به ثبت رسیده از سوی این شرکت پالایشی یک میلیون ریال بود.

میزان زیان انباشته شناسایی‌شده پالایش گاز بید بلند چندین برابر سرمایه آن بود، بر همین اساس اگر بیش از نصف سرمایه شرکت از بین برود هیات مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام را دعوت نماید تا موضوع انحلال یا بقاء شرکت مورد شور و رأی واقع شود.

ماده ۱۴۱ قانون تجارت، تن پالایش گاز بید بلند را لرزاند+بورس نیوز

اکنون با این تفاسیر شرکت پالایش گاز بید بلند طی این دوره ماده ۱۴۱ قانون تجارت را در مقابل خود می‌بیند که باید هر چه سریع‌تر نسبت به این رخ داد واکنشی را نشان دهد، زیان انباشته به ثبت رسیده توسط این شرکت پالایشی با افزایش ۲۳ درصد نسبت به دوره پیشین مواجه بود و میزان سرمایه آن نیز بدون تغییر باقی مانده است.

۴۲ هکتار زمین بدون سند مالکیت

اکنون نگاهی خواهیم داشت به مالکیت قانونی دارایی‌های مورد استفاده که به شرکت منتقل و یا اینکه شرکت در اعمال حقوق قانونی نسبت به آن‌ها دچار محدودیت شده است.

ماده ۱۴۱ قانون تجارت، تن پالایش گاز بید بلند را لرزاند+بورس نیوز

زمین‌های تلمبه خانه مارون (شهید اسکندری) ۴۰ هکتار از زمین‌هایی است که در حریم پالایشگاه گاز بید بلند قرار دارد و ۲ هکتار از آن زمین‌ها نیز مربوط به اراضی تصفیه خانه شهید پرخیده است که این زمین‌ها فاق سند مالکیت هستند و بابت زمین تلمبه خانه مارون و ۴۰ هکتار از اراضی حریم پالایشگاه گاز بید بلند مبالغی در حساب‌ها به ثبت نرسیده است.

اسناد مالکیت زمین ادارات و خانه‌های سازمانی میانکوه به مساحت تقریبی ۲۵۸ هکتار به نام شرکت ملی گاز ایران است و ۴۸ دستگاه از منازل سازمانی در اختیار و تصرف نهاد‌ها و ارگان‌ها هست و به طور کامل رفع تعرض نشده است.

انتظار می‌رود، شرکت اقداماتی در پاسخ به برخی از سوالات که به شرح زیر مطرح می‌شود، انجام دهد.

• بر اساس صورت‌های مالی ارائه‌شده پالایش گاز بید بلند برای سومین سال متوالی به زیان خالص رسید؛ چه اقداماتی تاکنون از سوی مسئولان شرکت برای حل این موضوع صورت گرفته است؟

• تصمیمات اتخاذ شده از سوی شرکت برای مقابله با مشمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت چه بوده است؟

بورس‌نیوز به‌عنوان نخستین پایگاه اطلاع رسانی بازارسرمایه آماده درج پاسخ شرکت پالایش گاز بید بلند را نسبت به سوال‌های مطرح شده دارد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
با اعلام شرکت بازرسی مهندسی و صنعتی ایران؛

"خبازرس" در مناقصه پالایش گاز بیدبلند برنده شد

راه‌اندازی پنج طرح صنعت پتروشیمی در بهار ۱۴۰۰
مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی خبر داد:

راه‌اندازی پنج طرح صنعت پتروشیمی در بهار ۱۴۰۰

دستاوردی بزرگ برای پتروشیمی امیرکبیر بدست آمد ؛

انعقاد قرارداد بلندمدت ١٠ ساله دریافت خوراک گازی اتان

ارسال نظر