بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵
یک کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با بورس نیوز به بررسی وضعیت طلا پرداخت:

ترسیم نقشه طلا تا پایان سال

ترسیم نقشه طلا تا پایان سال
با نقدینگی نزدیک به ۵۰۰۰ هزار میلیارد تومانی، ارزش دلار روی کاغذ حدود ۳۴ هزار تومان است. تا پایان سال ۱۴۰۱ نقدینگی به حدود ۶۵۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد و در این صورت ارزش دلار آمریکا حدود ۴۰ هزار تومان خواهد بود.
کد خبر : ۲۵۸۸۴۱

به گزارش بورس نیوز نرخ دلار در بازار آزاد به ۳۱۲۰۰ تومان رسیده است. حال آنکه نرخ ارز نیمایی تقریباً ۲۹ درصد پایین تر از نرخ های بازار آزاد بوده و به نظر فعالان بازار سرمایه این اختلاف نرخ، رانتی است که بازار سرمایه را دچار مشکل کرده است. لازم به ذکر است که سایر بازارهای مالی از‌ جمله بازار طلا، نه فقط با رشد نرخ ارز رشد کرده اند، بلکه حتی نرخ های بالاتر دلار را هم پیشخور کرده اند.

سجاد بوربور کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: هنوز اتفاق خاصی در اقتصاد کشور ما رخ نداده که بتوان نام یک جراحی اقتصادی را بر آن گذاشت. تا قبل از این، یارانه به صورت ارزی پرداخت می شد و حالا یارانه کالاهای اساسی به صورت ریالی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.  اگر قرار باشد در اقتصاد کشور جراحی رخ دهد، در مرحله اول می بایست نقدینگی به ثبات برسد. منطقی نیست که مدام از کسری بودجه و رشد نقدینگی و... صحبت کنیم؛ اما ولخرجی‌های دولت تداوم داشته باشد. از سوی دیگر رشد اقتصادی کشور در دهه ۹۰ نزدیک به صفر بوده و به اندازه استهلاک نیز سرمایه گذاری صورت نگرفته است. با این وضعیت اقتصاد ما مسیری را پیموده که رشد اقتصادی پایدار ما کمتر از ۲ درصد خواهد بود.

وی اضافه کرد: اگر به دنبال جراحی اقتصادی در کشور هستیم، این مشکلات باید مرتفع شود و صرفاً حذف یارانه دلاری چند قلم کالا و پرداخت یارانه ریالی به جای آن، به معنای جراحی اقتصادی نیست.

بوربور افزود: از سوی دیگر کاملا مشخص بود که دولت توان پرداخت یارانه در قالب ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی را نخواهد داشت؛ چرا که قیمت کالاهای اساسی در دنیا تحت تاثیر بحران روسیه و اوکراین به شدت افزایش یافته و دولت هم ارز کافی برای پایین نگه داشتن قیمت کالاهای اساسی در اختیار نداشت.

این کارشناس بازار بازار های مالی در ادامه ضمن انتقاد از سیاست چند نرخی بودن ارز در کشور اظهار کرد: باید به دنبال اجرای سیاست تک نرخی کردن ارز در کشور باشیم. هر کالای دونرخی، رانت و فساد به همراه دارد. با نقدینگی نزدیک به ۵۰۰۰ هزار میلیارد تومانی، ارزش دلار روی کاغذ حدود ۳۴ هزار تومان است. تا پایان سال ۱۴۰۱ نقدینگی به حدود ۶۵۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد و در این صورت ارزش دلار آمریکا حدود ۴۰ هزار تومان خواهد بود. علاوه بر این ها، حجم فروش نفت ایران هم مطلوب نیست. طبق گزارش اوپک در ماه آپریل ایران ۲ میلیون و ۵۶۰ هزار بشکه نفت تولید کرده که از این میزان حدود ۲ میلیون بشکه، مصرف داخلی و ۵۶۰ هزار بشکه نفت صادر شده است و این ارقام با هدف صادراتی ما (صادرات ۱.۵ میلیون بشکه نفت) فاصله بسیار دارد. صادرات غیر نفتی ایران هم با توجه به تخفیف تقریبأ ۳۰ درصدی روسیه، وضعیت مناسبی ندارد. با این شرایط به نظر می‌رسد دولت توان کافی برای کنترل نرخ ارز را نخواهد داشت و شخصا معتقدم در چند ماه آینده نرخ ارز نیمایی به نرخ های بازار آزاد خواهد رسید.

بوربور در پیش بینی وضعیت بازار سرمایه در ۶ ماه آینده اظهار کرد: برای پیش بینی وضعیت بازار سرمایه باید به ۳ نکته توجه داشت؛ ورود جریان نقدینگی به بازار سرمایه، نرخ  ارز و قیمت های جهانی. البته مدتی است که گزینه چهارمی هم به متغیرهای تاثیرگذار بر بازار سرمایه تبدیل شده و آن هم، تصمیمات دولت در قبال بازار سرمایه است. دولت ما چند وقتی است که با کسری بودجه مواجه است و هر از چند گاهی اقدام به اتخاذ تصمیمی در مورد این بازار می کند. نمونه این تصمیمات را چندی قبل در زنجیره فولاد شاهد بودیم و در شرایطی که انتظار می‌رفت با توجه به جنگ روسیه و اوکراین، در بازارهای صادراتی جای روسیه را بگیریم؛ دولت با اتخاذ تصمیم ناگهانی، اقدام به سنگ اندازی در مسیر صادرات فولاد کرد! با این شرایط هیچ بعید نیست که دولت دوباره اقدام به وضع عوارض یا اخذ مالیات از شرکت های صادرات محور بازار کند.

بوربور ادامه داد: نکته اینجاست که اگرچه نرخ ارز افزایش داشته و ورود نقدینگی به بازار سرمایه هم شدت گرفته و به نظر می رسد تا پایان سال ۱۴۰۱ ، جنگ روسیه و اوکراین خاتمه نیافته و قیمت های جهانی هم ریزش نداشته باشد و بازار سرمایه ما هم نسبت P بر E حدود ۵.۵ دارد و بعد از فصل مجامع، این نسبت می تواند به حدود ۴.۵ هم برسد؛ ولی بازار سرمایه با ریسک بزرگی به نام دولت مواجه است و همین ریسک است که به بازار سرمایه مجال رشد نمی دهد.

بوربور در معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه گذاری گفت: اگر قرار باشد بازارهای مالی مختلف را بر اساس ریسک و بازده طبقه بندی کنیم، به نظر می رسد مناسب ترین گزینه برای سرمایه گذاری، بازار طلا باشد. به رغم وجود حباب سکه، بازار طلا نسبت به سایر بازارهای مالی کم ریسک تر بوده و احتمالاً در بازه زمانی ۶ ماهه بازده ۴۰ الی ۴۵ درصدی برای سرمایه‌گذاران به همراه خواهد داشت. فراموش نکنید که نمی توان از خارج از کشور، سکه طلا وارد کرد تا با افزایش عرضه ها، حباب سکه را از بین برده یا قیمت ها را تعدیل کرد. ضمن اینکه قیمت طلا از دو متغیر نرخ ارز و اونس جهانی تأثیر می‌پذیرند که هر دو متغیر، پتانسیل رشد دارند. علاوه بر این، معتقدم سیاست انقباضی دولت آمریکا در برابر تورم شهری، شانسی برای بُرد ندارد و در نهایت با افت بازارهای کالایی در آمریکا، ورود نقدینگی به بازار طلای جهانی و کریپتوکارنسی ها موجب پرواز این بازارها خواهد شد. دومین گزینه ای که به نظر می رسد شانس بیشتری برای رشد دارد، بازار خودرو در کشور ما است. بر خلاف آنکه انتظار می‌رود با واردات خودرو قیمت ها سرکوب شود، اما معتقدم واردات خودرو کمکی به ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا در بازار خودرو نکرده و بازار خودرو کماکان شیب صعودی خواهد داشت. بازار سرمایه اگرچه نسبت به بازار خودرو به لحاظ تحلیلی پتانسیل بیشتری برای رشد دارد، اما با توجه به ریسک احتمال مداخله دولت در این بازار، بازار سرمایه در رتبه سوم جذاب ترین گزینه ها برای سرمایه گذاری در کشور ما قرار دارد. بازار کریپتوکارنسی ها، بازار ارز، بازار مسکن و در نهایت بانک‌ها هم گزینه های بعدی هستند که میتوانند به ترتیب برای سرمایه گذاری جذاب باشند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
سهام ریزشی ، تورم صعودی ، منطقی در کار است؟
مدیرعامل شرکت سبدگردان هیوا در گفتگو با بورس نیوز پاسخ می دهد:

سهام ریزشی ، تورم صعودی ، منطقی در کار است؟

هیجان در تصمیم گیری، ممنوع/بازاری که با بورس های جهانی فاصله دارد
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

هیجان در تصمیم گیری، ممنوع/بازاری که با بورس های جهانی فاصله دارد

با دو سناریو توافق و عدم توافق، بورس به کدام سمت خواهد رفت؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تشریح کرد:

با دو سناریو توافق و عدم توافق، بورس به کدام سمت خواهد رفت؟

ورود بورس به روند سبز در هفته آینده
در تحلیل امروز بازار سرمایه مطرح شد:

ورود بورس به روند سبز در هفته آینده

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۵
این کارشناسای بیشرف ضد کشور رو از کجا پیدا میکنین این آقا نرخ ارزو چجوری با پیش بینی یلخی و صرفا از روی مقدار نقدینگی حدس میزنه؟

شما چرا پخش میکنین بجای پشتیبانی از بورس کارشناسان دلال ارزی رو میارین برای مصاحبه!