بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۹
نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تطبیق بازار سرمایه با نرخ واقعی ارز

تطبیق بازار سرمایه با نرخ واقعی ارز
اگرچه بازار سرمایه از منظر سودآوری به نرخ‌های سامانه نیما وابستگی دارد، اما نمی توان برای همیشه این اختلاف نرخ در بازار ارز را حفظ کرد و در میان مدت بازار سرمایه هم خود را با نرخ واقعی ارز تطبیق خواهد داد.
کد خبر : ۲۵۸۹۷۱

سایه شوم دو نرخی بودن ارز بر سر بازار سرمایه

به گزارش بورس نیوز، اگرچه نرخ ارز در بازار آزاد شیب افزایشی داشته؛  اما بازار سرمایه نه تنها رشدی را تجربه نکرده بلکه در روزهای اخیر عقب نشینی  هم کرده است‌‌. برخی از تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند دلیل عدم رشد این بازار، اختلاف معنادار نرخ ارز در سامانه نیما با بازار آزاد است.


عباس آرگون نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: اگرچه با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، چند نرخی بودن نرخ ارز کمرنگ تر شده؛ ولی متاسفانه اختلاف نرخ ارز نیمایی با بازار آزاد افزایش داشته است. دلیل این مشکلات، ریشه های تورمی در کشور ماست که خشکانده نشده و هر روز قدرت خرید مردم در بخش‌های مختلف کاهش پیدا می کند.

وی افزود: اگرچه بازار سرمایه از منظر سودآوری به نرخ‌های سامانه نیما وابستگی دارد، اما نمی توان برای همیشه این اختلاف نرخ در بازار ارز را حفظ کرد و در میان مدت بازار سرمایه هم خود را با نرخ واقعی ارز تطبیق خواهد داد. کما اینکه در مورد ارز ۴۲۰۰ تومانی هم با وجود بسیاری از مخالفت‌ها و مقاومت‌های ها، به سبب مشکلاتی که تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی به دنبال داشت، در نهایت دولت ناچار به حذف ارز ترجیحی شد و اگر دولت قبل تر از اینها اقدام به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می کرد، قطعاً هزینه کمتری متحمل می شد. در شرایط فعلی هم اگرچه بانک مرکزی به دنبال دخالت در بازار ارز و مدیریت نرخ ارز است؛ اما با توجه به شرایط تورمی، نرخ ارز در بازار آزاد رشد داشته و بازار سرمایه هم با یک وقفه زمانی خود را با نرخ های روز در بازار ارز تطبیق خواهد داد. البته سایه قیمت گذاری های دستوری هم باید از سر بازار سرمایه برداشته شود. قیمت گذاری های دستوری یا هر گونه مداخله ای در بازار سرمایه، موجب می‌شود این بازار از روند طبیعی خارج شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
منتظر صعود سبز بازار سرمایه باشیم؟
نوید قدوسی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز پاسخ می دهد:

منتظر صعود سبز بازار سرمایه باشیم؟

اثر افزایش نرخ های اخیر بر دو صنعت بورسی
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تشریح کرد:

اثر افزایش نرخ های اخیر بر دو صنعت بورسی

ارسال نظر