بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۷
عضو هیات مدیره انجمن‌ فولاد ایران در گفتگو با بورس نیوز پاسخ می دهد:

قطعی برق فولادسازان و افزایش نرخ ارز ؟ بله ارتباط دارند

قطعی برق فولادسازان و افزایش نرخ ارز ؟ بله ارتباط دارند
یکی از عوارض قطعی برق و کاهش صادرات فولاد، افزایش نرخ ارز در بازار داخل خواهد بود. افزایش نرخی که در چند هفته اخیر در بازار ارز شاهد آن بوده‌ایم تا حدودی ناشی از کاهش صادرات محصولات فولادی بوده است و‌ با کاهش مجدد صادرات و از دست دادن بخش بیشتری از بازارهای صادراتی، درآمدهای ارزی مجدداً کاهش داشته و نرخ ارز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
کد خبر : ۲۵۹۰۴۳

۴ عارضه قطعی برق فولادی ها

به گزارش بورس نیوز، گویا دسترسی به برق فولادسازان با محدودیت هایی روبرو شده و انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران طی نامه‌ای به وزیر صمت به محدودیت‌های برق اعمال شده بر شرکت‌های فولادی اعتراض و عنوان کرده است ، محدودیت‌های ابلاغی باعث خواهد شد تا تقریباً تمام تولیدکنندگان فولاد به ویژه در بخش خصوصی حدود ۳ ماه تعطیل شوند. انجمن فولاد اصلاح فوری محدودیت‌های اعمالی را خواستار شده است.
انجمن فولاد در نامه خود استدلال کرده که در سال گذشته، صنعت فولاد حدود ۶ میلیون تن از برنامه هدف‌گذاری شده تولیدی خود عقب افتاد که این امر موجب تحمیل زیان حدوداً ۴ میلیارد دلاری به  فولادسازان داخلی شده است . انجمن فولاد مطرح کرده که محدودیت تامین برق در کشور باید بین همه صنایع و طبق برنامه کارشناسی توزیع گردد تا کارخانجات فولادی کشور متحمل خسارات کمتری شوند.


سیدرضا شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: متاسفانه قطعی برق صنایع و وضعیت سال ۱۴۰۰، برای سیاست‌گذاران درس عبرت نشد و با وجود آن که چندین بار درخواست کردیم قبل از هرگونه تصمیم گیری در خصوص برق کارخانجات فولادی، هماهنگی لازم با تولیدکنندگان صورت بگیرد، گوش شنوایی وجود نداشت و دستوراتی داده شد که فقط منجر به آشفتگی در صنعت فولاد شده است.

وی افزود: ظرفیت برق فولادی‌ها ۵۰ الی ۹۰ درصد کاهش داشته و میزان کاهش ظرفیت برق شرکت های تولیدی کوچک، بیشتر از تولیدکنندگان بزرگ فولاد کاهش داشته است. این کاهش ظرفیت برق کارخانجات فولادی، تاثیر مستقیم روی ظرفیت تولید این مجموعه ها دارد. به عنوان مثال اگر برق کارخانه‌ای ۵۰ درصد کاهش داشته باشد، حجم تولید آن کارخانه هم حداقل ۵۰ الی ۷۰ درصد کاهش پیدا می کند. 

۴ عارضه قطعی برق فولادی ها

این فعال صنعت فولاد با اشاره به ۴ عارضه مهم قطعی برق فولادی‌ها اظهار کرد: اولین پیامد قطعی برق، کاهش عرضه فولاد در بازار داخل و افزایش قیمت ها خواهد بود. کما اینکه در معاملات روز گذشته بورس کالا هم قیمت محصولات فولادی افزایش داشت. عارضه دوم از دست رفتن بازارهای صادراتی خواهد بود. در نظر داشته باشید که تصمیم نادرست وضع عوارض صادراتی بر محصولات فولادی منجر به از دست رفتن بخشی از بازارهای صادراتی ما شد.‌ ضمن اینکه در شرایطی قرار داریم که با توجه به تحریمِ روسیه، در بازارهای صادراتی محدودمان از این پس با رقیب قدرتمندی به نام روسیه مواجه هستیم که تخفیفات قابل توجهی هم به مشتریان خود ارائه می کند. فراموش نکنید به سبب شرایط تحریمی مشتریان صادراتی ما مشتریانی هستند که تحریم‌ها را دور می‌زنند و حضور کمرنگ ایران در بازارهای صادراتی، فرصتی برای روس ها خواهد بود تا‌ بازارهای صادراتی ما را تصاحب کنند. عارضه سوم قطعی برق و کاهش صادرات فولاد، افزایش نرخ ارز در بازار داخل خواهد بود. معتقدم افزایش نرخی که در چند هفته اخیر در بازار ارز شاهد آن بوده‌ایم تا حدودی ناشی از کاهش صادرات محصولات فولادی هم بوده است و‌ با کاهش مجدد صادرات و از دست دادن بخش بیشتری از بازارهای صادراتی، درآمدهای ارزی مجدداً کاهش داشته و نرخ ارز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. در نهایت تمامی این شرایط دست به دست هم داده و افت سودآوری شرکت های فولادی را در پی خواهد داشت و قطعاً بازار سرمایه هم به این وضعیت واکنش نشان خواهد داد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیرعامل کارگزاری هوشمند رابین در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

بورس به دنبال جبران عقب ماندگی

منتظر کاهش نرخ ارز نباشید!
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

منتظر کاهش نرخ ارز نباشید!

با دو سناریو توافق و عدم توافق، بورس به کدام سمت خواهد رفت؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تشریح کرد:

با دو سناریو توافق و عدم توافق، بورس به کدام سمت خواهد رفت؟

اثر افزایش نرخ های اخیر بر دو صنعت بورسی
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تشریح کرد:

اثر افزایش نرخ های اخیر بر دو صنعت بورسی

ارسال نظر