بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
تا پایان سال اتفاق می افتد؛

افزایش ۲ برابری تجارت ایران با آفریقا

افزایش ۲ برابری تجارت ایران با آفریقا
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: برنامه ما این است که تا پایان سال ۱۴۰۱، ۱.۲میلیارد دلار تجارت ایران با آفریقا را به دو برابر یعنی ۲/۵میلیارد دلار و تا پایان ۱۴۰۴ به ۵ تا ۶ میلیارد دلار برسانیم که رسیدن به این میزان نیازمند الزاماتی از جمله تجهیز زیرساخت‌هاست.
کد خبر : ۲۵۹۱۳۲

افزایش ۲ برابری تجارت ایران با آفریقا

بورس نیوز: علیرضا پیمان‌پاک، رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره دستاورد سفر هیات نیجریه به تهران اظهار کرد: این سفر در راستای برگزاری ششمین اجلاس کمیسیون‌های مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدرال نیجریه صورت گرفت و در این اجلاس تجاری، ایران و نیجریه یک سند اصلی و ۸ سند فرعی همکاری در حوزه‌های مختلف فرهنگی، گردشگری، نفت، کشاورزی، ورزشی و تجاری، گردشگری، استاندارد، جوانان، هواپیمایی و‌... امضا کردند.

وی افزود: در سفر هیات بلندپایه تجاری و نمایندگان بخش خصوصی نیجریه به تهران برنامه‌های دیگری از جمله دیدار و نشست بخش خصوصی و روسای اتاق بازرگانی دو کشور و بازدید از صنایع پیشرفته و آشنایی با حوزه صنعت ایران نیز دنبال شد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به تراز تجاری۱۰۰ میلیارد دلاری نیجریه ادامه داد: با وجود اینکه اقتصاد دو کشور مکمل هستند؛ اما مبادلات تجاری ایران با این کشور در سال ۱۴۰۰، ۱۲۵ میلیون دلار بوده و برنامه ما افزایش این سهم است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به تدوین نقشه راه توسعه تجارت کشور در ابتدای دولت سیزدهم بیان کرد: در این نقشه راه هدفگذاری کلان صادرات و سهم بخش‌ها مشخص شده و در مورد قاره آفریقا نیز اولویت‌بندی و تقسیم‌بندی‌های تجارت با کشور‌های مختلف و الزامات آن مدنظر قرار گرفته است.

پیمان‌پاک با اشاره به سهم کشور‌های آفریقایی در سبد تجارت ایران خاطرنشان کرد: واردات آفریقا، حدود ۵۸۰ میلیارد دلار است و سهم ما از این میزان با وجود همه تلاش‌های دولت، همچنان اندک است و در حال حاضر توانستیم ۱.۲ میلیارد دلار از این بازار را به دست آوریم.

وی با اشاره به صادرات خدمات فنی مهندسی به قاره آفریقا توضیح داد: صادرات خدمات فنی و مهندسی به آفریقا ۳۰۰میلیارد دلار است؛ اما سهم ما در سال گذشته با وجود افزایش در دولت سیزدهم، به ۲۰۰ میلیون دلار رسید که همچنان اندک است.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه در هشت سال گذشته فرصت‌های تجاری زیادی نادیده گرفته شده و برگزاری کمیسیون‌های مشترک و نشست‌های تجاری به تعویق افتاده بود، گفت: در قاره آفریقا کشور‌هایی هستند که در شرایط تحریم قرار دارند و امکان افزایش تجارت و مراودات تجاری با آن‌ها فراهم است، این در حالی است که طی سال‌های اخیر بسیاری از فرصت‌های تجاری معطل مذاکره با غرب مانده بود.

پیمان‌پاک با اشاره به الزامات تجارت با کشور‌های آفریقایی ادامه داد: خطوط کشتیرانی و زیرساخت‌های تجاری، پولی و بانکی برای تجارت با کشور‌های آفریقا طی سال‌های گذشته به دلیل عدم اولویت‌بندی، تعریف نشده و تمرکز ما در حال حاضر تجهیز و فراهم کردن این الزامات برای افزایش تجارت است.

معاون وزیر صمت با اشاره به هدفگذاری صادرات به آفریقا گفت: برنامه ما این است که تا پایان سال ۱۴۰۱، ۱.۲میلیارد دلار تجارت ایران با آفریقا را به دو برابر یعنی ۲/۵میلیارد دلار و تا پایان ۱۴۰۴ به ۵ تا ۶ میلیارد دلار برسانیم که رسیدن به این میزان نیازمند الزاماتی از جمله تجهیز زیرساخت‌هاست.

وی یکی از موانع اصلی در راه رسیدن به عدد ۵ میلیارد دلاری مبادلات تجاری با آفریقا را نوع نگاه حاکم در میان مدیران میانی دانست و گفت: در دولت‌های گذشته کعبه آمال آن‌ها کشور‌های پیشرفته و تجارت با آن‌ها بود، اما اکنون که سیاست دولت تغییر کرده و مدیران سطح یک به دنبال توسعه روابط تجاری با کشور‌های دیگر هستند، نگاه مدیران میانی که همچنان مانند گذشته است در این راه ایجاد مشکل می‌کند.

پیمان پاک گفت: هم اکنون بخشنامه‌های ما از مدیران سطح یک به مدیران میانی میرسد، اما به دلیل همین طرز نگاه، ترتیب اثر داده نمی‌شود.

وی راه اندازی نشدن خطوط هوایی و کشتیرانی میان ایران و آفریقا را حاصل همین نگاه دانست و تاکید کرد: برای حل مشکل حمل و نقل ۴ کشور در ۴ نقطه شرق، غرب، جنوب و شمال آفریقا انتخاب شده اند تا ابتدا با راه اندازی خطوط هوایی و کشتیرانی به این کشور‌ها بتوانیم راه ورود به آفریقا را طی کنیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر