بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۵
رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان گفت:

تجارت ماهانه ۱۰۰ میلیون دلاری ایران و افغانستان

تجارت ماهانه ۱۰۰ میلیون دلاری  ایران و افغانستان
رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان گفت: در حال حاضر تجارت ایران و افغانستان ۱۰۰ میلیون دلار در ماه است در حالی که پیش‌بینی این بود به رقم یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در کل سال یعنی ۱۵۰ میلیون دلار در ماه برسیم.
کد خبر : ۲۵۹۴۶۱

تجارت ایران و افغانستان ۱۰۰ میلیون دلار در ماه

بورس نیوز: حسین سلیمی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان درباره وضعیت مبادلات تجاری ایران و افغانستان اظهار کرد: تجارت دو کشور برقرار است، اما هنوز به رقم ۲ میلیارد دلاری که انتظار داشتیم نرسیده‌ایم.

وی افزود: با روی کار آمدن طالبان و ایجاد رکود تجاری؛ مبادلات دو کشور حدود ۳ ماه به دلیل بسته بودن مرز‌ها متوقف شده بود، اما از فروردین امسال کاهش تجارت نداشتیم و مشابه سال گذشته است، در هر حال به لحاظ دستیابی به آمار و اطلاعات رقم تجارت هم از سوی دولت طالبان و هم گمرک ایران مشکل داریم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان تصریح کرد: در حال حاضر تجارت ایران و افغانستان ۱۰۰ میلیون دلار در ماه است در حالی که پیش‌بینی این بود به رقم یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در کل سال یعنی ۱۵۰ میلیون دلار در ماه برسیم.

وی بیشتر کالا‌های صادراتی به افغانستان را مواد غذایی، فرش ماشینی، سوخت، مصالح ساختمانی، فولاد، ورق و تیرآهن عنوان کرد.

سلیمی درباره مشکل صادرات سوخت به این کشور بیان کرد: قیمت سوخت در افغانستان بالا و در ایران پایین است، بنابراین کامیون‌هایی که وارد ایران می‌شوند محموله‌های سوخت برایشان جذاب‌تر است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان درباره کیفیت سوخت ادامه داد: سوخت ایران استاندارد و مورد تائید است، ممکن است مواردی هم باشد که با مواد بی‌کیفیت مخلوط شده، اما در کل بنزین ایران از استاندارد بالایی برخوردار است و اگر هم از سوی افغان‌ها برگردانده شده موردی بوده است.

وی درباره افزایش هزینه تجارت با افغانستان تصریح کرد: اکنون هزینه حمل بسیار افزایش پیدا کرده، قیمت لاستیک و قطعلات یدکی باعث شده هزینه حمل بالا برود وقتی هزینه حمل بالا می‌رود برای دیگر کشور‌ها جا باز می‌شود که ورود کنند.

سلیمی همچنین به اوضاع امنیت مرز‌های تجاری دو کشور گفت: قبلا صف‌های طولانی ارسال محموله‌ها را در مرز‌ها داشتیم و سختگیری‌هایی اعمال می‌شد و بعضا کامیون‌ها ۳ تا ۵ روز در مرز‌ها متوقف می‌ماندند، اکنون این زمان کاهش و ترافیک روان‌تر شده است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
اسدالله غلامپور مدیرعامل پتروشیمی کیان در گفتگو با بورس نیوز :

انتقال تجربه از یک مدیر صنعت پتروشیمی

ارسال نظر