بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۴
رئیسی در مراسم روز ملی صنعت و معدن:

پیش‌نویس سند جامع صنعت کشور در حال نهایی شدن است

پیش‌نویس سند جامع صنعت کشور در حال نهایی شدن است
رئیس جمهور از تهیه پیش‌نویس سند جامع صنعت کشور، پس از تأکید رهبر معظم انقلاب، خبر داد و گفت: با مشورت کارشناسان، پیش‌نویس خوبی در این زمینه تهیه شده و در حال گذراندن مراحل نهایی است
کد خبر : ۲۵۹۸۵۵

پیش‌نویس سند جامع صنعت کشور در حال نهایی شدن است

بورس نیوز:سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در مراسم روز ملی صنعت و معدن با قدردانی از همه فعالان عرصه صنعت و معدن کشور، اظهار کرد: ۱۲ سال است که رهبر معظم انقلاب، اقتصاد را محور نامگذاری سال‌ها قرار داده‌اند و در ۶ سال اخیر بر توجه به تولید، تأکید ویژه داشته‌اند.

رئیس جمهور با بیان اینکه تولید یکی از محور‌های اصلی خلق قدرت برای کشور است، تصریح کرد: دولت مردمی به تبعیت از تأکید رهبر معظم انقلاب و ضرورت‌های توسعه اقتصاد کشور، حمایت از تولید، تلاش برای رفع موانع پیش روی تولید و توسعه صادرات را وظیفه خود می‌داند.

رئیسی، فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان را «افسران میدان تولید و خلق قدرت ملی» دانست و گفت: دشمن برای عقب نگه‌داشتن کشور و ضعیف کردن مؤلفه‌های قدرت که تولید، جزو مهم‌ترین آن‌ها است، می‌خواهد روند تولید را مختل و ضعیف کند. وظیفه ما در برابر این تلاش‌ها حمایت از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی به عنوان افسران این میدان است.

رئیس جمهور، تصریح کرد: فعالیت در هر میدانی به طور طبیعی مشکلات و سختی‌هایی دارد و فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان باید بدانند که موفقیت در مسیر تولید، به عزم و اراده پولادین، برنامه‌ریزی دقیق و تلاش مستمر، نیاز دارد.

رئیسی با تأکید بر ضرورت توجه بیشتر به گسترش فعالیت‌های دانش‌بنیان با هدف ایجاد مشاغل و محصولات دانش پایه، اظهار داشت: تولید دانش‌بنیان، توانایی و ظرفیت رقابت‌پذیری بیشتر در بازار‌های جهانی و داخلی دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه روز ملی صنعت و معدن فرصت مناسبی است تا علاوه بر قدردانی از زحمات و تلاش تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی، مرور و بازنگری به کار‌ها و دستاورد‌های این حوزه داشته باشیم، گفت: این جمع، بهترین محل برای تشریح و تبیین آسیب‌ها و مشکلات و نیز ارائه راهکار‌های برون‌رفت از این مسائل و غلبه بر موانع است.

رئیسی، خطاب به فعالان اقتصادی حاضر در مراسم با تأکید بر اینکه برای تبیین مشکلات و ارائه راهکار‌ها به این نشست بسنده نکنید و تا رفع واقعی و نهایی مشکل پیگیر موضوع باشید، اظهار داشت: پس از تأکید رهبر معظم انقلاب در دیدار با فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان، مبنی بر تدوین سند جامع صنعت کشور، دولت کارگروهی را مأمور تهیه این سند کرد که با مشورت کارشناسان، پیش‌نویش خوبی تهیه شده و در حال گذراندن مراحل نهایی است.

رئیس جمهور، تنقیح قوانین و پرهیز از تصمیمات خلق‌الساعه را از جمله کار‌ها برای هموار شدن مسیر تولید، عنوان و تصریح کرد: آینده باید برای فعالان اقتصادی و صنعتی، قابل پیش‌بینی باشد تا بتوانند برای آن برنامه‌ریزی کنند و ضرورت این پیش‌بینی پذیری، پرهیز از تصمیمات خلق‌الساعه است.

آقای رئیسی در ادامه با بیان اینکه مدافع و موافق نظریه دولت چابک هستم، گفت: دولت باید تصدی‌گری‌های خود را در اقتصاد رها کند و در جایگاه هدایت، حمایت و نظارت قرار گیرد. البته آقای فاطمی امین، تشخیص اولویت‌ها را نیز از مسئولیت‌های دولت عنوان کردند که نکته درستی است.

رئیس جمهور، اظهار داشت: میدان فعالیت باید به بخش خصوصی واگذار شود و دولت از تصدی‌گری‌های خود بکاهد و وزن نظارتی و حمایتی خود را افزایش دهد. چابک‌سازی، جلوگیری از فربه شدن و افزایش هزینه‌های دولت، باید مورد نظر همه نهاد‌ها و دستگاه‌ها به‌ویژه دولت و مجلس شورای اسلامی باشد.

رئیسی، تلاش برای نیل فعالیت‌های تولیدی به بهره‌گیری هر چه بیشتر از دانش‌ها و دستاورد‌های نوین علمی را از دیگر ضرورت‌های رونق تولید دانست و تصریح کرد: اگر دانش، ضمیمه تولید و صنعت نشود، به شکل پایان‌نامه در دانشگاه باقی می‌ماند. دانشگاه باید در کنار بازار، صنعت و معدن قرار گیرد و در این زمینه، صنایع بزرگ و سنگین باید بیش از دیگر صنایع و فعالیت‌های تولیدی مورد توجه باشد.

رئیس جمهور با تأکید بر اهمیت افزایش کیفیت و بهره‌وری تولیدات داخلی، گفت: هر تولیدکننده باید با بازتعریف موضوع افزایش بهره‌وری، در عین حال، راهکار‌های کاهش قیمت تولید را نیز پیدا کند.

رئیسی، موضوع خام‌فروشی را از جمله دیگر موانع پیش روی صنعت و تجارت کشور عنوان کرد و اظهار داشت: باید نسبت به مسأله خام‌فروشی، به شدت حساس باشیم، زیرا ایجاد ارزش افزوده و اشتغال در پرتو جلوگیری از خام‌فروشی، ممکن خواهد شد.

رئیس جمهور، حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان را مورد تأکید جدی قرار داد و تصریح کرد: حتما تولیدکننده نباید ضرر کند، اما در حق مصرف‌کننده نیز نباید اجحافی صورت بگیرد و در میدان تولید باید از مصرف‌کنندگان حمایت شود.

رئیسی، مبارزه با فساد را نیز یکی دیگر از موضوعات بسیار مهم در رشد و پیشرفت اقتصادی دانست و گفت: پیشرفت و رشد اقتصادی در گرو مبارزه با مفاسد اقتصادی و ارتشا است. ساختار‌های فسادزا باید به گونه‌ای اصلاح شوند که حتی اگر فردی قصد فساد داشت، زمینه برای او مهیا نباشد.

رئیس جمهور، نظارت جدی بر همه فرایند‌های اخذ مجوز‌ها و تسهیل سرمایه‌گذاری و تولید را از دیگر مصادیق مبارزه با فساد برشمرد و تصریح کرد: دولت هوشمند، یکی از زمینه‌های مهم مبارزه با فساد است و این موضوع باید به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد، زیرا سامانه‌ها نقش بسیار مهمی در شفافیت و افشاگری فساد دارند.

رئیسی بر ضرورت رعایت موضوعات زیست محیطی در کار‌های اقتصادی تأکید کرد و گفت: باید فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و صنعتگران مراقب باشند تا آلاینده‌ها به محیط زیست و مردم آسیب نزند.

رئیس جمهور، توجه به رشد تولید و رونق اقتصاد و تجارت را مصداق امر به معروف دانست و اظهار داشت: شما تولیدکنندگان و صنعتگران تردید نکنید که تلاش شما برای تولید قدرت در کشور، یک معروف بزرگ است و هر حرکتی در مسیر استقلال و تولید کشور، تیری بر قلب دشمن است که مردم را امیدوار و دشمن را ناامید می‌کند.

رئیسی در بخش دیگر از سخنان خود، به سیاست تعامل با همسایگان در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: در سفر‌های خارجی و ملاقات با سران کشور‌های همسایه، شاهد اشتیاق به تولیدات و محصولات ایرانی هستم. زمینه کار، بسیار فراهم است و امیدواریم بتوانیم با دست توانای شما و حمایت دولت، بخشی از مشکل اقتصاد و اشتغال کشور را برطرف کنیم.

رئیس جمهور، مدیریت را دارای مؤثرترین نقش در حرکت و بالا بردن یک مجموعه دانست و تصریح کرد: مدیران باید با تلاش مضاعف، مدیریت ماندگار را در صحفه تاریخ ثبت کنند؛ حق عقب‌گرد، توقف و در جا زدن نداریم؛ تنها راه پیش رو، پیشرفت است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ابلاغ احکام مالیاتی قانون جهش تولید دانش بنیان
از سوی رئیس سازمان امور مالیاتی ابلاغ شد؛

ابلاغ احکام مالیاتی قانون جهش تولید دانش بنیان

در معاملات امروز قیمت گذاری شد؛

عبور قیمت هر بشکه نفت برنت از ۱۱۱ دلار

فعال شدن سامانه مودیان تا ۲۰ تیرماه
وزیر اقتصاد و دارایی گفت:

فعال شدن سامانه مودیان تا ۲۰ تیرماه

ارسال نظر