بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۴
نماد متوقف شده ای در بازار اول دوم نداریم
مدیرعامل فرابورس ایران گفت: در بازار اول و دوم به غیر از مجمع سالانه، نماد متوقف شدن دیگری نداریم، اگر این روند تداوم پیدا کند می‌توانیم روی نماد‌های سهامی هم بدون هیچ چالشی ابزار مشتقه داشته باشیم.
کد خبر : ۲۵۹۹۵۶

نماد متوقف شده ای در بازار اول دوم نداریم

بورس نیوز: میثم فدایی، مدیرعامل فرابورس ایران درخصوص معاملات مشتقه در ایران اظهار کرد: نمی‌توان هر سه سال یک بار منتظر تکرار رخداد‌های سال ۹۳ و ۹۹ بود، با توجه به تلاطم‌های اقتصادی باید بتوانیم در بازار‌های صعودی و نزولی ابزار سودآوری در اختیار مردم قرار دهیم تا در هر روندی امکان سودآوری وجود داشته باشد و لزوماً منتظر تکرار چنین روز‌هایی نباشیم.

وی با اشاره به مطالعات علمی روی ابزار‌های آتی در سطح بین‌المللی، افزود: امروز ابزار مشتقه حتی می‌تواند به کمک شرکت‌هایی بیاید که با مشکل کمبود انرژی در فصول مختلف مواجه هستند. به عنوان مثال شرکت‌هایی وجود دارند که نه در تابستان کار می‌کنند و نه در زمستان از این رو کم کم به ابزار‌های آتی آب و هوا هم نیازمند خواهیم بود.

فدایی ادامه داد: طی سال‌های اخیر نگاه به بازار مشتقه تغییر کرده و از این دیدگاه که بازار مشتقه ابزاری تجملی است، فاصله گرفته‌ایم.

مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره  "هسته معاملات" چالش اصلی حال حاضر است، خاطرنشان کرد: معاملات آتی و آپشن بر سامانه معاملات نقدی به سختی قابل انجام است.

وی در تشریح تبعات و اثرات این مشکل عنوان کرد: به دلیل این موضوع سیستم محاسبه مارجین وجود ندارد و راهکار جایگزین برای این خلأ در حال حاضر، راه‌حل توثیق سهام است پس هر معامله‌گری که خواهان فعالیت در مشتقه باشد باید حتماً سهام داشته باشد که این موضوع خود چالش‌برانگیز است.

فدایی اضافه کرد: البته شرکت سپرده‌گذاری مرکزی توثیق الکترونیکی سهام را اجرایی کرده که راه‌اندازی آن گام مثبتی در این زمینه است.

مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به قدم‌های مثبت برداشته شده در زمینه توسعه ابزار آتی در ارکان بازار، افزود: در فرابورس هم روی شاخص هم‌وزن، آتی وجود دارد که اختیار خرید و اختیار فروش روی آن امکان‌پذیر است. با وجود صندوق‌های سرمایه‌گذاری امکان تعریف آتی وجود دارد و مسئله قابل تحویل بودن که موضوعی فقهی بود حل شده است.

وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در زمینه نماد‌های بسته در فرابورس گفت: در بازار اول و دوم به غیر از مجمع سالانه، نماد متوقف شدن دیگری نداریم، اگر این روند تداوم پیدا کند می‌توانیم روی نماد‌های سهامی هم بدون هیچ چالشی ابزار مشتقه داشته باشیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
تامین مالی
پای اهالی سینما به بازار سرمایه باز شد

تامین مالی "بخارست" از مسیر بازار سهام

سرپرست دفتر شرکت‌ها و اماده سازی بنگاه‌های سازمان خصوصی سازی:

بازگشایی "استقلال" شاید در هفته جاری/ بازگشایی"پرسپولیس" در انتظار تایید حسابرس

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۶
مارون رو چند ماهه بستید فقط به خاطر لجبازی ... سهامدار خرد که منظر دریافت سودش بود چند ماهه سرگردان مونده، نه از سود مجمع خبری هست و نه امکان معامله سهم هست. شما به فکر منافع سهامدار هستید ؟؟؟
باز بشه میفروشم دیگه کلاهم هم بیفته بر نمیگردم ... بورستون ارزونی خودتون.