بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد دلاری دولت در بخش‌های مختلف
وزیر نفت گفت: دولت مردمی سیزدهم و وزارت نفت در ۱۲ ماه اخیر بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار در بخش‌های مختلف از طریق قرارداد و تفاهمنامه سرمایه‌گذاری کرده است.
کد خبر : ۲۶۰۰۳۳

سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد دلاری دولت در بخش‌های مختلف

بورس نیوز: جواد اوجی، وزیر نفت اظهار کرد: دولت مردمی سیزدهم و وزارت نفت در ۱۲ ماه اخیر بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار در بخش‌های مختلف از طریق قرارداد و تفاهمنامه سرمایه‌گذاری کرده است.

وی افزود: طی یک ماه و نیم گذشته جلسات فشرده‌ای در شورا و تیم اقتصادی دولت به ریاست معاون اول رییس جمهور داشتیم و نزدیک به ۲۰ طرح اولویت دار در حوزه تولید نفت و اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از خام فروشی که پروژه‌های شیرینی هستند را طراحی کردیم.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: بسته اقتصادی دولت در خصوص پنج طرح اولویت دار وزارت نفت را که برای بسیاری از سرمایه گذاران شیرین است، با ۶ شرکت تخصصی مادر امضا شد.

وی ادامه داد: بزرگترین میدان نفتی ما با کشور‌های همسایه میدان آزادگان است که یکپارچه و تحت مدیریت مخزن اداره می‌شود.

وزیر نفت در ادامه به اینکه امروز از میدان نفتی آزادگان که بزرگترین میدان نفتی مشترک‌مان روزی ۱۹۰ هزار بشکه در روز تولید می‌کنیم، بیان کرد: با این سرمایه گذاری طی چند سال آینده ظرفیت تولید نفت ایران از این میدان به ۵۷۰ هزار بشکه نفت خواهد رسید و در این گونه طرح‌ها بخشی از کارخانجات، صنایع و توان پیمانکاران و سازندگان در کشور به کار گرفته می‌شود و تحولی ایجاد خواهد شد.

اوجی اضافه کرد: بسته‌ای که دولت به اتفاق وزارت نفت طرح هارا تعریف کرد ۲۵ میلیارد دلار است که روز گذشته ۷ میلیارد دلار آن در قالب تفاهم نامه و با حضور رئیس جمهور امضا شد و هفته آینده نیز دومین تفاهم‌نامه با عنوان پتروپالایشگاه شهید قاسم سلیمانی در استان هرمزگان با ۳۰۰ هزار بشکه امضاء خواهد شد که حدود ۱۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری دارد و توان ما را در بحث ظرفیت پالایشگاهی افزایش خواهد داد. همچنین تدابیری اندیشیده شده که مردم نیز در این طرح‌ها مشارکت کنند و جدای از بانک‌ها و هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی که سرمایه گذاری می‌کنند، در بورس نیز تعریف خواهند شد و سرمایه‌ها و مشارکت مردمی را نیز در این طرح‌ها خواهیم داشت.

وزیر نفت توضیح داد: این اقدامات می‌تواند از تورم جلوگیری کرده و نقدینگی افسارگسیخته‌ای که در سطح جامعه وجود دارد را به سمت مولد‌های اقتصادی، تولید و پروژه‌هایی که اولویت و نیاز کشور است هدایت کند. همچنین سرمایه گذاری‌هایی هستند که از خام فروشی جلوگیری کرده و ارزش افزوده بالایی را برای کشور به همراه دارد. هر پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای که به بهره برداری برسد توان تولید محصولات فرآورده‌های نفتی ما را افزایش می‌دهد و بحث‌هایی که در مورد صادرات نفت وجود دارد مانند تحریم ظالمانه را کاملا خنثی می‌کند.

اوجی ادامه داد: در قالب این بسته ۲۵ میلیارد دلاری که با کمک دولت و سازمان برنامه و بودجه در حوزه طرح‌های صنعت نفت و گاز و پتروشیمی کشور تعریف شده، دیروز اولین تفاهم نامه آن امضاء شد و هفته آینده پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای شهید سلیمانی افتتاح می‌شود طی هفته‌های آتی نیز این پروژه‌ها را اعلام می‌کنیم.

وزیر نفت تاکید کرد: توجه به توانمندی‌هایی که در بخش بورس وجود دارد، این پروژه‌ها در بورس نیز عرضه خواهد شد و سهام مردمی و جذب سرمایه‌های مردمی در این طرح‌ها در نظر گرفته شده است، زیرا طرح‌ها بسیار سودآور هستند و ارزش افزوده بسیار بالایی دارد.

اوجی با بیان نمونه ایی گفت: طرح میدان نفتی آزادگان که امروز ۱۹۰ هزار بشکه تولید دارد، در سال دوم به ۲۲۰ هزار و سال بعد به ۳۲۰ هزار بشکه خواهد رسید و از سال دوم هزینه‌هایی که در این پروژه انجام شده شروع به برگشت خواهد کرد.

وزیر نفت پروژه‌های نفتی را بسیار جذاب عنوان کرد که خواهان بسیاری دارد و گفت: با توجه به قیمت نفت و گاز که روز به روز در دنیا در حال افزایش است، موسسات اقتصادی، بانک‌ها و موسسات بین المللی پیش بینی می‌کنند، قیمت نفت در ماه‌های آینده جهش خواهد داشت.

اوجی گفت: متاسفانه در چند سال گذشته سرمایه گذاری آن‌چنانی در حوزه نفت و گاز صورت نگرفت که ان شاءالله با سرمایه گذاری‌هایی که مد نظر دولت است، نقدینگی افسارگسیخته‌ای که امروز در سطح جامعه وجود دارد به سمت تولید کشیده خواهد شد و هم مردم بهره آن را خواهند دید و هم امنیت انرژی در کشور ایجاد خواهد شد و از بحث خام فروشی جلوگیری کرده و به اقتصاد کمک مثمر ثمر خواهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر