بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۹
نکات و اصول رفتار در جلسه خواستگاری مخصوص خانواده دختر
خواستگاری یکی از رایج‌ترین رسومات ما ایرانی‌ها قبل از ازدواج است که اهمیت خانواده در فرهنگ ایرانی را نشان می‌دهد.
کد خبر : ۲۶۰۱۱۰

نکات و اصول رفتار در جلسه خواستگاری مخصوص خانواده دختر

بورس نیوز: خواستگاری یکی از رایج‌ترین رسومات ما ایرانی‌ها قبل از ازدواج است که اهمیت خانواده در فرهنگ ایرانی را نشان می‌دهد. در فرآیند خواستگاری خانواده داماد به خانه عروس خانم رفته تا با یکدیگر بیشتر آشنا شوند.

از صحبت‌های خصوصی به صورت تلفنی بپرهیزید

معمولا قبل از برگزاری مراسم خواستگاری خانواده داماد برای مطرح کردن خواستگاری و کسب اجازه از خانواده عروس برای مشخص کردن روز خواستگاری، پیش قدم شده و تماس تلفنی می‌گیرند، خانواده دختر باید در گفتگوی تلفنی با نهایت احترام تقاضای فرصتی برای مطرح کردن این موضوع با پدر خانواده و دخترشان کنند و سپس نتیجه را در تماس بعدی به خانواده داماد یا تماس گرفتن خودشان با خانواده داماد به آن‌ها اعلام نمایند.

خانواده عروس خانم بهتر است در تماس تلفنی به اطلاعاتی که خانواده داماد درباره او می‌دهند بسنده کنند و سوالات خصوصی مانند داشتن خانه و ماشین و... را به جلسه خواستگاری موکول نمایند.

از خانواده خواستگار استقبال کنید

در مراسم خواستگاری خانواده دختر باید به استقبال خانواده داماد بروند و آن‌ها را به داخل خانه راهنمایی کنند و آن‌ها را در بالای مجلس بنشانند و سپس به تعارف‌های معمول بپردازند. در فرهنگ برخی از خانواده‌ها هم استقبال دختر همراه خانواده اش از خانواده پسر نوعی ادب محسوب می‌شود.

دسته گل را از خانواده خواستگار بگیرید

نحوه گرفتن گل گرفتن از پسر به خانواده فرد بستگی دارد، برخی از خانواده‌ها دسته گل را به دختر خانم و برخی به والدین او می‌دهند، فقط از قبل هماهنگ کنید که چه کسی برای گرفتن دسته گل و شیرینی جلو برود.

خواستگاری را شلوغ نکنید

حضور مادر و پدر در مجلس خواستگاری کافی است، اگر والدین شما کم حرف و اهل گفتگو و معاشرت نیستند، حتما یک شخص ثالث و مورد تاییدتان در جلسه حضور داشته باشد که در گفتگو‌ها شرکت نماید. فرآیند شناخت و آشنایی در خواستگاری‌هایی که شلوغ نیستند راحت‌تر و بهتر انجام می‌شود.

بیش از حد صمیمی نباشید

در جلسه خواستگاری رفتار رسمی داشته باشید و از صمیمیت بیش از حد بپرهیزید. اینکه خانواده آقای داماد از مشکلات هرچند کوچک خانواده شما مطلع شوند، بزرگترین اشتباه است. فکر نکنید گفتن راز‌های کوچک خانوادگی موجب ایجاد حس بهتر در طرف مقابل می‌شود بلکه این کار اشتباه است.

به رفتار خود دقت کنید

در این جلسات و جملات خواستگاری، لحن‌تان را کنترل کنید. از تحقیر، پرخاش و یا لحن طلبکارانه دوری کنید.

از شاخ و برگ دادن به موضوعات غیرضروری پرهیز کنید.

تمامی اولویت‌ها و خط قرمز‌های‌تان را صادقانه بیان کنید.

از دروغگویی پرهیز کنید و یادتان باشد که جنگ اول، به از صلح آخر است.

موضوعاتی که برای‌تان اهمیت زیادی دارد، ارزیابی کنید و از طرف مقابل نظر‌خواهی کنید.

نحوه رفتار دختر خانم اینگونه باشد

دختر خانم بهتر است از بیش از حد صحبت کردن بپرهیزد.

نه خیلی خشک و رسمی بوده و نه خیلی بخندد، زیرا خنده بلند و به قول معروف ریسه رفتن برای دختر‌ها جذاب نیست.

به یک نقطه زل نزند و خیلی سر خود را پایین نگیرد.

رفتار معمولی داشته باشد و برای تاکید صحبت بزرگتر‌ها از زبان بدن کمک بگیرد.

خیلی بلند و خیلی آرام حرف نزند و تن صدای خود را تنظیم نماید.

لباس مناسب بپوشید

برای مراسم خواستگاری دختر خانم باید با توجه به فرهنگ خانواده اش لباس بپوشد. در برخی خانواده‌ها پوشیدن چادر مرسوم است، اما در برخی دیگر لزومی به چادر سر کردن نیست و پوشیدن لباسی مرتب و پوشیده کفایت می‌کند. سعی کنید، باتوجه به ویژگی‌های این مراسم مهم و هیجان‌انگیز، اقدام به انتخاب لباس کنید و یک لباس رسمی مرتب، به دور از تجملات و فخر فروشی‌ها بپوشید.

زیاد آرایش نکنید

در مراسم خواستگاری خانواده داماد ریزبینانه‌ترین نکات را مشاهده می‌کنند پس در این مراسم زیاد آرایش نکنید تا چهره تان غیرواقعی جلوه کند بلکه مرتب بودن و آرایشی ملایم برای این مراسم کافی است.

درست پذیرایی کنید

در زمان ورود خواستگار، از نوشیدنی برای خوش‌آمد گویی استفاده کنید. سعی کنید سینی مناسبی برای سرو نوشیدنی انتخاب کنید و دقت نمایید که هنگام ریختن نوشیدنی در لیوان‌ها سینی تان خیس نشود. پذیرایی در هر خانواده‌ای متفاوت است، اما پذیرایی با میوه و شیرینی در این مراسم مرسوم می‌باشد.

خانواده داماد را بدرقه کنید

خانواده دختر بهتر است هنگام خداحافظی خانواده پسر را تا آستانه در ورودی بدرقه نمایند، این کار نشان دهنده شخصیت و احترام شما به خانواده آن‌ها است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر