بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۳
پیش بینی تولید ۳ میلیون تنی گوشت مرغ و تخم مرغ
مدیرکل دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال تولید حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار تن گوشت مرغ و یک میلیون و ۱۸۰ هزار تن تخم‌مرغ پیش‌بینی شده است.
کد خبر : ۲۶۱۴۱۸

پیش بینی تولید ۳ میلیون تنی گوشت مرغ و تخم مرغ

بورس نیوز: امید امینی، مدیرکل دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تولید حدود سه میلیون و ۷۸۰ هزار تن گوشت مرغ و تخم مرغ در کشور، گفت: امسال تولید حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار تن گوشت مرغ و یک میلیون و ۱۸۰ هزار تن تخم‌مرغ پیش‌بینی شده است.

پیش‌بینی تولید بیش از ۳.۷ میلیون تن گوشت مرغ و تخم مرغامینی افزود: ظرفیت تولید گوشت مرغ و تخم‌مرغ بیش از اعداد اعلام شده است، اما به علت محدودیت بازار مصرف داخلی و صادرات، پیش بینی کنونی را برای بخش تولید انجام داده‌ایم.

این مسئول، با اشاره به اینکه نیاز تخم‌مرغ در ماه‌های کم مصرف کمتر از ۸۵ هزار تن و در ماه‌های پرمصرف بیش از ۹۵ هزار تن است، تصریح کرد: در چهار ماهه امسال به طور میانگین ماهانه ۸۷ هزار تن تخم‌مرغ در کشور تولید و برنامه‌ریزی شده که این میزان تولید به بیش از ۹۰ هزار تن در ماه افزایش یابد.

وی درباره صادرات گوشت مرغ و تخم مرغ نیز تاکید کرد: از آغاز سال تا هفته گذشته حدود ۲۱۰۰ تن تخم‌مرغ خوراکی، بیش از ۷ میلیون قطعه تخم مرغ نطفه دار و ۲ هزار تن گوشت مرغ صادر شده است.

مدیر کل دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی، تامین نیاز داخلی و رفع کامل محدودیت‌های صادراتی را از برنامه‌های معاونت امور تولیدات دامی دانست و گفت: از آغاز سال ۱۴۰۱ تاکنون صادرات گوشت مرغ، تخم مرغ، جوجه یکروزه و تخم مرغ نطفه دار داشته ایم.

وی افزود: رفع محدودیت‌ها شامل برداشتن عوارض صادراتی، تسهیل در صدور مجوز‌ها و کاهش دیوان سالاری (سیستم اداری) می‌شود.

امینی ادامه داد: در راستای کاهش دیوان سالاری طبق آخرین ابلاغ جهاد کشاورزی، صدور مجوز‌ها حتی از سوی تشکل‌ها برداشته شده، و اگر محصولی شرایط و ضوابط بهداشتی را داشته باشد، می‌تواند صادر شود. در این میان، تشکل‌ها نیز مدیریت و نظارت بر بازار و صادرات را انجام خواهند داد.

این مقام مسئول درباره قیمت محصولات طیور نیز اذعان کرد: دو مدل افزایش قیمت وجود دارد که یکی ناشی از بر هم خوردن عرضه و تقاضا و کمبود تولید است که مورد پسند ما نیست، اما افزایش قیمت دیگر را که ناشی از افزایش هزینه‌های تولید است، برای پایداری تولید باید بپذیریم.

وی افزود: اگر در این روز‌ها افزایش قیمت نسبت به آغاز سال در بازار دیده می‌شود، ناشی از افزایش هزینه تولید به علت ارز ترجیحی نهاده ها، اجرای طرح مردمی سازی و اصلاح یارانه‌ها و پرداخت مستقیم یارانه به مردم است.

مدیرکل دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی گفت: در چند ماه گذشته پس از اجرای طرح مردمی سازی و اصلاح یارانه‌ها به علت کاهش مصرف داخلی، گوشت مرغ زیر قیمت مصوب یعنی کمتر از ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان به ازای هر کیلو گرم و تخم مرغ زیر قیمت مصوب ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم در بازار عرضه شده که هرچند خوشایند مصرف کننده است، اما تولیدکننده را متضرر می‌کند.

این مسئول در ادامه اضافه کرد: تولید کننده برای تولید پایدار باید با سود منطقی محصولش را به بازار عرضه کند، در غیر این صورت، تمایلی به تولید نخواهد داشت.

امینی درباره علت کاهش جوجه ریزی در ماه‌های اخیر نیز بیان کرد: وقتی قیمت محصول تولید شده پایین‌تر از قیمت مصوب در بازار معامله شود، نتیجه اش کاهش جوجه ریزی خواهد بود و تولید کننده‌های جوجه یکروزه نیز زودتر از سن معمول گله هایش را حذف می‌کند و ادامه این روند چالش ایجاد خواهد کرد.

مدیرکل دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی درباره حمایت دولت از تولیدکنندگان مرغ و تخم مرغ پس از اجرایی شدن طرح مردمی سازی یارانه‌ها تاکید کرد: هم اکنون خرید تضمینی این محصولات از طریق شرکت پشتیبانی امور دام صورت می‌گیرد و از آغاز سال تاکنون بیش از ۵۰ هزار تن گوشت مرغ و بیش از هفت هزار تن تخم مرغ خوراکی را شرکت پشتیبانی اموردام از تولیدکنندگان خریداری کرده است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
اسپانیا به بالاترین نرخ تورم در ۳۸ سال گذشته رسید
بر اساس داده‌هایی که موسسه ملی آمار اسپانیا؛

اسپانیا به بالاترین نرخ تورم در ۳۸ سال گذشته رسید

ارسال نظر