بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۳
رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی:

سهم ناچیز ایران از بازار زعفران با خام فروشی

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: گردش مالی زعفران در دنیا بین ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلار است که سهم ناچیز ایران در این بازار نشان دهنده خام فروشی این محصول است.
کد خبر : ۲۶۱۴۶۹

سهم ناچیز ایران از بازار زعفران با خام فروشی

بورس نیوز: سید مجتبی خیام نکویی، رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اظهار کرد: گردش مالی زعفران در دنیا بین ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلار است که سهم ناچیز ایران در این بازار نشان دهنده خام فروشی این محصول است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه باید با بهره‌گیری از صنایع تبدیلی و تکمیلی ارزش‌افزوده، سهم زعفران را افزایش دهیم، افزود: اکنون کشور ما قابلیت رقابت جهانی ندارد، زیرا کشاورز ما جایگاه اقتصادی خود را هنوز پیدا نکرده است.

به گفته وی، بخش عمده کشاورزی کشور ما معیشتی است به همین دلیل بخش کشاورزی نمی‌تواند از منظر اقتصادی در بازار‌های جهانی رقابت کند، بنابراین حمایت از بخش کشاورزی یکی از رویکرد‌های اصلی دولت سیزدهم است.

خیام نکویی با بیان اینکه مهم‌ترین اتفاق در بخش کشاورزی، ارتقای بهره‌وری است، گفت: این بدان معناست که شاهد رسوخ دانش در بخش کشاورزی باشیم، زیرا که تولید در واحد سطح نسبت به تولید شاخص یک‌دهم و در برخی مواقع دو دهم و ۳ دهم درصد است؛ به طور مثال عملکرد ما در تولید گندم ۴ تن در هکتار است، درحالی‌که تولیدکننده نمونه ما ۱۴.۷ تن در هکتار برداشت می‌کند.

وی اضافه کرد: تولید سیب درختی در هکتار کمتر از ۲۰ تن بوده که تولیدکننده نمونه حدود ۲۰۰ تن برداشت محصول دارد.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تصریح کرد: دانش بنیان کردن کشاورزی اقتصادی در مسیر علم و فناوری می‌گذرد و برای تحول اقتصادی، دانش در بخش کشاورزی باید رسوخ پیدا کند.

وی با بیان اینکه با وجود محدودیت منابع آبی، از هر فناوری که بتواند منجر به افزایش کمی و کیفی شود، حمایت می‌کنیم، گفت: در این راستا تولید با بذور مقاوم به تنش‌های شوری و خشکی که آب کمتری استفاده می‌کنند، جایگزین محصولات قبلی می‌شود.

خیام نکویی ادامه داد: امروز شاهد یکی از مهم‌ترین رویداد‌های فناورانه در بخش کشاورزی با همت پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی هستیم.

وی تاکید کرد: امروز تمامی ظرفیت‌هایی در زیرمجموعه سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی را بسیج کرده‌ایم تا بتوانیم بخش کشاورزی را به مفهوم واقعی، دانش بنیان کنیم که برای تحقق این امر مشکلات بخش کشاورزی را احصا کرده‌ایم؛ البته این نیاز‌ها با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان و هسته‌های فناورانه مرتفع خواهند شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: امیدواریم بتوانیم با استفاده از فناوری‌های نوین و با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری با انتقال دانش فنی به شرکت‌های بخش خصوصی شاهد تحولی چشمگیر برای حل مشکلات بخش کشاورزی به‌ویژه حوزه باغبانی باشیم.

خیام نکویی تصریح کرد: در شهریورماه امسال در حوزه شیلات شاهد چنین تحولی خواهیم بود و انتظار داریم با تفاهم‌نامه‌های منعقد شده تعداد زیادی نهال‌های گواهی شده در اختیار بخش خصوصی برای اصلاح باغات قرار گیرد تا شاهد باغات با کیفیت و استاندارد باشیم.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کاهش ۵۷ درصدی صادرات زعفران در خردادماه
درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته رقم خورد؛

کاهش ۵۷ درصدی صادرات زعفران در خردادماه

ارسال نظر