پایگاه خبری –تحلیلی آکسیوس در گزارش خود به نقل از مقامات آمریکایی و صهیونیستی تصریح کرد: اگرچه دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در روزهای اخیر تلاش کرده است به اسرائیل اطمینان دهد که در مذاکرات احیای برجام امتیاز جدیدی به ایران نداده است، مقامات اسرائیلی می‌گویند که آنها اطمینان ندارند.

بنابر این گزارش، مقامات کاخ سفید در روزهای گذشته به همتایان اسرائیلی خود اطمینان داده‌اند که علی‌رغم وجود برخی گزارشات در رسانه‌ها مبنی بر امتیازدهی واشنگتن به تهران در جریان مذاکرات وین، آمریکا هیچ امتیاز جدیدی به ایران نداده است.

یک مقام آمریکایی به این پایگاه خبری گفت: توافق در وین ممکن است نسبت به دو هفته پیش نزدیک‌تر باشد، اما همچنان نتیجه مذاکرات دارای ابهام است زیرا هنوز شکاف‌هایی وجود دارد. در هر حال، توافق قریب‌الوقوع به‌نظر نمی‌رسد.

آکسیوس افزود: مقامات اسرائیلی  تایید کردند که در روزهای اخیر گفت‌وگوهای زیادی با ایالات متحده صورت گرفته است و در حالی که بیشتر بحث‌ها پشت درهای بسته انجام و دشوارتر شده است، هدف این بوده است که مطمئن شود کاخ سفید متوجه شده که نگرانی‌های اسرائیل چقدر جدی است.

در همین راستا، ایال هولاتا، مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی قرار است روز سه‌شنبه به واشنگتن برود و در کاخ سفید با جیک سالیوان همتای آمریکایی خود دیدار کند.

اما اسرائیل از این اطمینان‌بخشی‌های آمریکا راضی نشده است. یک مقام اسرائیلی در این باره گفت که مذاکرات با واشنگتن درباره تهران در روزهای گذشته سخت‌تر شده است اما یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل قصد ندارد به‌طور علنی به کارزار علیه بایدن پیرامون توافق هسته‌ای با ایران بپردازد.

یک مقام ارشد صهیونیستی نیز به این پایگاه خبری گفت: سیاست ما این نیست که مانند آنچه در سال ۲۰۱۵ رخ داد، به رویارویی آشکار با ایالات متحده (بر سر برجام) برسیم. ما روابط با دولت بایدن را مانند نتانیاهو با اوباما خراب نمی‌کنیم.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید اظهار داشت: ما در حال گفت‌وگوهای فشرده و مداوم با اسرائیل درباره ایران هستیم. هولاتا مشاور امنیت ملی اسرائیل در روزهای آتی به واشنگتن می‌آید. هیچ حامی بزرگ‌تری از رئیس جمهور بایدن برای امنیت اسرائیل وجود ندارد.

به گزارش آکسیوس، اگر توافق هسته‌ای پیش از انتخابات نوامبر در اسرائیل اعلام شود، می‌تواند ابزاری سیاسی به بنیامین نتانیاهو، رهبر ائتلاف راست‌گرا بدهد تا علیه یائیر لاپید، نخست‌وزیر کنونی اسرائیل استفاده کند. از این‌رو، نگرانی اسرائیل با این واقعیت تشدید شده است که آنها در حال حاضر در یک کارزار انتخاباتی قرار دارند.

هفته گذشته ایران جمع‌بندی نهایی خود درباره متن پیش‌نویس توافق احیای برجام را به هماهنگ کننده مذاکرات هسته‌ای تحویل داد تا آمریکا پس از بررسی، پاسخ خود را به آن بدهد، اما از زمان دریافت این پاسخ تا امروز صرفا شاهد موضع گیری متناقض مقامات و رسانه‌های گروهی این کشورها بوده‌ایم.

مقامات ایران بر این نظرند که پاسخ شان به ایده‌های جوزپ بورل رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و آن چه امروز به عنوان متن پیش نویس توافق مشخص شده است، راهگشاست.  

پس از دریافت جمع بندی ایران از سوی اتحادیه اروپا، مقامات اروپایی و نیز فرانسوی واکنش مثبت و رو به جلویی درباره جمع‌بندی نهایی ایران داشتند و بعضا عنوان کردند که پیشنهادات ایران "منطقی"، "سازنده" و "دلگرم کننده" است.

بر اساس آنچه رسانه‌های غربی به نقل از مقامات اروپایی و غربی اعلام کردند، جمع بندی ایران بیشتر روی مسایل باقی مانده مرتبط با تحریم ها و تضمین ها بر سر تعاملات اقتصادی متمرکز است و درباره سوالات باقی مانده میان ایران و آژانس، تهران پیشنهاد جدیدی مطرح نکرده است به این معنا که آنچه در پیش نویس تفاهم شده را قبول دارد.

مقامات آمریکایی اما در این یک هفته صرفا به این موضع گیری پرداختند که در حال بررسی جمع بندی ایران هستند هر چند که منابع غیررسمی و رسانه های این کشور خواست و اهداف آمریکا در این رابطه را دنبال می کنند.