بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۷
در مقایسه با تیرماه؛

تورم ماهانه مسکن کاهشی بود

تورم ماهانه مسکن کاهشی بود
مرکز آمار ایران گزارش تحولات بازار مسکن تهران در مردادماه را منتشر و اعلام کرد که شاخص قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران با استفاده از اطلاعات ثبتی سامانه املاک و مستغلات کشور و به روش هدانیک محاسبه شده است.
کد خبر : ۲۶۱۸۸۶

کاهش ۶.۵ درصدی تورم ماهانه مسکن

بورس نیوز: مرکز آمار ایران گزارش تحولات بازار مسکن تهران در مردادماه را منتشر و اعلام کرد که شاخص قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران با استفاده از اطلاعات ثبتی سامانه املاک و مستغلات کشور و به روش هدانیک محاسبه شده است. جهت محاسبه درصد تغییرات قیمت واحد‌های مسکونی، شاخص قیمت نسبت به متوسط قیمت، تغییرات قیمت‌­ها را بهتر نشان می­‌دهد.

براساس این گزارش در مردادماه ١٤٠١ شاخص قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد ١٥٤,٧ رسید که نسبت به ماه قبل (١٥١.٩)، ١.٨درصد افزایش داشته است.

منظور از تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت ماه جاری، نسبت به ماه قبل است. در مرداد ماه ١٤٠١ تورم ماهانه قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران ١,٨ درصد بوده است در حالی که تورم ماهانه این ماه در مقایسه با تیرماه (٨.٣ درصد)، ٦.٥ واحد درصد کاهش داشته است.

تورم نقطه به نقطه قیمت آپارتمان­‌های مسکونی شهر تهران در مرداد ماه ١٤٠١ به عدد ٤٤,٠ درصد رسیده است. تورم نقطه به نقطه مردادماه در مقایسه با ماه قبل (٤٥.٢ درصد) ١.٢ واحد درصد کاهش داشته است.

منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

نرخ تورم سالانه مردادماه ١٤٠١ آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران نیز به عدد ٢٨,٤ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٢٧,١ درصد)، ١.٣ واحد درصد افزایش داشته است. منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به شاخص دوره مشابه سال قبل است.

متوسط وزنی و حسابی قیمت آپارتمان‌های مسکونی فروش رفته در مناطق ٢٢گانه شهر تهران در مردادماه ١٤٠١ به ترتیب به ۴۵ میلیون و ۱۴۸ هزار تومان و ۴۲ میلیون و ۸۳۹ هزار تومان رسیده است.

در این ماه منطقه یک با متوسط وزنی قیمت ۸۵۴ میلیون و ۴۹۱ هزار ریال (۸۵ میلیون و ۴۹۹ هزار تومان) بیشترین و منطقه ١٨ با متوسط وزنی قیمت ٢٢٢ میلیون و ٦٧٥ هزار ریال (۲۲ میلیون و ۲۶۷ هزار تومان) کمترین قیمت را در بین مناطق ٢٢ گانه شهر تهران به خود اختصاص داده‌­اند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر