بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۹
سخنگوی گمرک گفت: در مرداد ماه امسال ۱۱ میلیون و ۳۲۵ هزار تن کالا به ارزش هشت میلیارد و ۱۰۹ میلیون دلار بین ایران و سایر کشور‌ها تبادل شد که نسبت به مرداد سال قبل ۱۰.۶ درصد در وزن و ۲۵.۴ درصد در ارزش افزایش داشته است.
کد خبر : ۲۶۱۹۲۰

رشد وزنی ۲۵ درصدی تجارت خارجی

بورس نیوز: سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک در تشریح کارنامه تجارت خارجی کشور در پنجمین ماه سال، اظهار کرد: در مرداد ماه امسال ۱۱ میلیون و ۳۲۵ هزار تن کالا به ارزش هشت میلیارد و ۱۰۹ میلیون دلار بین ایران و سایر کشور‌ها تبادل شد که نسبت به مرداد سال قبل ۱۰.۶ درصد در وزن و ۲۵.۴ درصد در ارزش افزایش داشته است.

وی در خصوص میزان صادرات کشور در مرداد تصریح کرد: هشت میلیون و ۴۱۹ هزار تن کالا به ارزش سه میلیارد و ۶۴۸ میلیون دلار کالا فروخته شده که نسبت به مرداد سال ۱۴۰۰ با رشد ۱۱ درصدی در وزن و ۱۸ درصدی در ارزش همراه بوده است.

سخنگوی گمرک تاکید کرد: چین با خرید دو میلیون ۲۶۱ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۰۶ میلیون دلار و رشد یک درصدی نسبت به مرداد ۱۴۰۰، عراق با خرید یک میلیون و ۷۲۳ هزار تن کالای ایرانی به ارزش ۵۶۳ میلیون دلار و رشد ۳۸ درصدی، امارات با یک میلیون و ۴۹ هزار تن کالا به ارزش ۵۱۷ میلیون دلار و رشد ۸۹ درصدی، ترکیه با ۳۱۹ هزار تن کالا و کاهش هفت درصدی و هند با خرید ۳۹۴ هزار تن کالا به ارزش ۱۶۲ میلیون دلار و رشد ۳۷ درصدی نسبت به مرداد سال قبل، پنج مقصد اول کالا‌های صادراتی ایران در مرداد ماه بودند.

وی در خصوص میزان واردات کشور در مرداد ماه خاطرنشان کرد: دو میلیون و ۹۰۶ هزار تن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۴۲۵ میلیون دلار در مرداد ماه، با ترخیص از گمرکات اجرایی، وارد کشور شد که ۹ درصد از لحاظ وزنی و ۳۲ درصد از لحاظ ارزش بیشتر از مرداد سال قبل بوده است.

سخنگوی گمرک گفت: امارات با فروش یک میلیون و سه هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۹۹ میلیون دلار و رشد ۲۶ درصدی، چین با ۳۳۴ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۹۶ میلیون دلار و رشد ۵۲ درصدی، ترکیه با ۱۸۰ هزار تن کالا به ارزش ۳۷۹ میلیون دلار و کاهش هشت درصدی، هند با ۲۲۵ هزار تن کالا به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار و رشد ۳۶۲ درصدی و روسیه با فروش ۲۳۳ هزار تن کالا به ایران به ارزش ۱۱۶ میلیون دلار و رشد ۳۵ درصدی، پنج کشور اول تامین کننده کالا‌های مورد نیاز کشورمان در ماه پنجم سال بودند.

لطیفی تصریح کرد: در مرداد ماه امسال، یک میلیون و هشت هزار تن کالای خارجی از مسیر ایران عبور کرده که نسبت به میزان کالا‌های عبوری خارجی در مرداد سال ۱۴۰۰رشد سه درصدی داشته است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر