بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۴
رئیس جمهور پس از شنیدن گزارش صالح آبادی به "جایگاه مهم بانک مرکزی" در مدیریت منابع پولی و مالی و اصلاح نظام بانکی اشاره کرد و مأموریت‌های ۱۰ گانه برای تحول و ارتقای آن تعریف کرد.
کد خبر : ۲۶۲۰۴۸

مأموریت‌ ۱۰ گانه رئیس جمهور به بانک مرکزی

بورس نیوز: رئیسی، امروز یکشنبه به ساختمان میرداماد رفت و با حضور رئیس کل بانک مرکزی، معاونان فناوری اطلاعات و مدیران آن از نحوه عملکرد سامانه‌های نظارتی و رصد هوشمند تراکنش‌های مالی، مطلع شد.

رئیس جمهور در ادامه در جمع مدیران ارشد بانک مرکزی حاضر شد و پس از آن، علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی، گزارشی درباره اقدامات انجام شده در زمینه کنترل پایه پولی، انضباط مالی و توقف استقراض دولت از بانک مرکزی، افزایش حجم تسهیلات خرد پرداختی به مردم در سال گذشته، اصلاح نظام بانکی و رشد اقتصادی، حکمرانی ریال، رمز ریال، اقدامات ثبات‌بخش در بازار ارز و کنترل نوسانات و بانکداری اسلامی ارائه کرد.

 رئیسی، پس از شنیدن گزارش صالح آبادی به "جایگاه مهم بانک مرکزی" در مدیریت منابع پولی و مالی و اصلاح نظام بانکی اشاره کرد و مأموریت‌های ۱۰ گانه برای تحول و ارتقای آن تعریف کرد.

رئیسی، بانک مرکزی را اتاق اندیشه‌ورزی و رصد سیاست‌های پولی و مالی کشور خواند و گفت: بانک مرکزی باید مسیر اصلاح و ارتقای نظام بانکی را با قوت به پیش ببرد و بر اجرای سیاست‌های مالی و پولی کشور نظارت کند.

رئیس جمهور در این نشست، تقویت ارزش پول ملی، اصلاح ناترازی بانک‌ها، توقف رشد سالیانه نقدینگی، اصلاح سبد ذخایر ارزی متناسب با نیاز‌های سرمایه‌گذاری و تجاری کشور، توسعه دامنه وثایق و تسهیل فرایند وثیقه‌گذاری، فعال‌سازی حساب تجاری، تقویت سامانه‌های نظارتی و تامین سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی را از جمله مأموریت‌های اصلی بانک مرکزی بیان کرد.

رئیسی، «توقف رشد نقدینگی و مدیریت خلق پول» را مأموریت مهم بانک مرکزی اعلام کرد و افزود: نقدینگی اگر با مدیریت به سمت تولید هدایت شود، نگران‌کننده نیست، اما اگر به سمت سوداگری در بازار حرکت کند، تبعات ویران‌کننده‌ای خواهد داشت.

رئیس جمهور، «هدف‌گذاری نقدینگی زیر ۲۵ درصد» از سوی بانک مرکزی را اقدام بسیار مهم دیگر نظام پولی کشور دانست که مهار و مدیریت آن موجب مهار تورم خواهد شد.

رئیسی، ناترازی بانک‌ها را از عوامل تورم عنوان کرد و اظهار داشت: بانک مرکزی باید با بخش نظارت خود را تقویت کند تا بتوانند با برنامه‌ریزی سیاست‌های پولی و ضد تورمی را اجرا کند.

رئیس جمهور با ابراز خرسندی از وضعیت سامانه‌های پایش و رصد بانک مرکزی، گفت: بحمدالله در زمینه جمع‌آوری و رصد داده‌ها و اطلاعات در شرایط خوبی قرار داریم و این اطلاعات می‌تواند به شفافیت مالی در کشور کمک کند.

رئیسی، اقدام به موقع برای جلوگیری از تخلف را از مصادیق با اهمیت استفاده از اطلاعات جمع‌آوری شده این سامانه‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: همه کسانی که در نظام اقتصادی کشور فعالیت دارند، با نظارت و اقدام به موقع بانک مرکزی به این ادراک برسند که زمینه هیچ‌گونه تخلفی در این سامانه وجود ندارد.

رئیس جمهور، بانک مرکزی را چشم بینای نظام بانکی و پولی کشور دانست و گفت: باید محور همه اقدامات نظام بانکی کشور در جهت حمایت و تقویت تولید باشد، زیرا امروز نجات کشور در تولید است و عمل به تأکید رهبر معظم انقلاب در زمینه حمایت از تولید، نسخه شفابخش اقتصاد ایران است.

رئیسی در ادامه «رفع مشکل سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی» را اقدام مهم بانک مرکزی خواند و افزود: بخشی از دلایل تعطیلی واحد‌های تولیدی، مشکل سرمایه در گردش است که اگر رفع شود، موجب افزایش تولید و اشتغال خواهد شد.

رئیس جمهور، همچنین از رئیس کل بانک مرکزی خواست تا تلاش خود را به‌کار گیرد تا اصول بانکداری اسلامی با دقت و نظارت کامل در قرارداد‌ها و عقود بانکی اجرا شود.

 رئیسی، نظارت و کنترل بر ارز و کالا با هدف جلوگیری از سوداگری در بازار از سوی بانک مرکزی را مورد تأکید قرار داد و گفت: اگر کسی به دنبال اخلال در بازار است، باید برخورد شود، اما باید بدانیم فعال اقتصادی نیاز به حمایت و تشویق دارد و نباید هر اقدامی را به عنوان تخلف تلقی کرد.

رئیس جمهور «توجه ویژه به حاکمیت ریال» را مورد تأکید قرار داد و گفت: استفاده از ارز‌های مختلف، به‌خصوص در مبادلات با کشور‌های همسایه و پیمان‌های دو جانبه پولی می‌تواند به تأمین با ثبات کالا و افزایش مبادلات کمک و کشور را در برابر تکانه‌های دلار مصون کند.

رئیسی، بانک مرکزی فعال و آگاه به شرایط پولی و مالی را از ضرورت‌های تحول اقتصادی دانست و تصریح کرد: اقدامات به موقع شما در بانک مرکزی، اثر بسیار مثبتی در ارتقاء نظام پولی و بانکی کشور خواهد داشت.

رئیس جمهور، همچنین با اشاره به ضرورت پرداخت به‌موقع تسهیلات بانکی تأکید کرد: نباید بین تصمیم و اعلام عمومی با اجرا و پرداخت تسهیلات فاصله باشد و در این زمینه تأکید می‌کنم که توسعه دامنه وثایق و تسهیل فرایند وثیقه‌گذاری، اجرایی شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر