بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۹
صندوق توسعه ملی طی یک سال گذشته ۱۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان را با هدف رونق تولید به ۱۰ هزار و ۹۶ طرح تخصیص داده است.
کد خبر : ۲۶۲۰۶۷

پرداخت ۱۰ میلیارد دلار تسهیلات ارزی توسط صندوق توسعه ملی

بورس نیوز: براساس آمار‌های اعلام شده از سوی صندوق توسعه ملی، در بخش ریالی ۲ هزار میلیارد تومان با امضای تفاهمنامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ۲ هزار میلیارد تومان با امضای تفاهمنامه با وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و ۱۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان نیز به منظور سپرده‌گذاری از طریق انعقاد ۱۶۹ فقره قرارداد با ۲۰ بانک عامل تخصیص یافته است.

در حوزه تسهیلات دلاری نیز صندوق توسعه ملی ظرف یک سال گذشته ۵ میلیارد دلار برای کالا‌های اساسی، ۲۰۰ میلیون دلار به عنوان کمک به صندوق تثبیت بازار سرمایه، ۳.۱ میلیارد دلار انعقاد قرارداد عاملیت ارزی با ۹ بانک عامل، ۲ میلیارد دلار وصول مطالبات معوق صندوق و ۵۰۰ میلیون دلار تخصیص اعتبار برای اعطای تسهیلات اعتبار خریدار پرداخت کرده است.

گفتنی است، منابع صندوق توسعه ملی با هدف رونق تولید طی یکسال گذشته به بخش‌های زیرساختی تولید اختصاص پیدا کرد که در مجموع شامل ۱۰ هزار و ۹۶ طرح می‌شود. در این بین ۷ هزار و ۸۰۰ هزار میلیارد تومان به ۷۸۲ طرح صنعتی، ۹۰۰ میلیارد تومان به ۸۶ طرح گردشگری، ۶۰۰ میلیارد تومان به ۲۲۸ طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی و همچنین ۳ هزار میلیارد تومان به ۹ هزار طرح حوزه آب و کشاورزی تخصیص یافته است.

در این بین و به منظور کمک به تکمیل ۸۲ طرح از طرح‌های تامین مالی شده با درخواست امهال دوران مشارکت موافقت شده است. ضمن اینکه برای نظارت بر طرح‌ها از ۷۰ پروژه تامین مالی شده ارزی و ریالی بازدید شده است.

همچنین در راستای تبیین برنامه‌ها و تدوین اسناد به منظور تغییر رویکرد و رویه‌ها طی سال گذشته بحث آسیب‌شناسی عملکرد ۱۰ ساله صندوق توسعه ملی، برگزاری ۲۲ وبینار علمی-آموزشی جهت معرفی عملکرد صندوق توسعه ملی و همچنین برگزاری همایش صندوق ثروت ملی و عدالت بین‌نسلی با حضور جامعه نخبگانی برگزار شد.

به منظور تحقق اهداف صندوق توسعه ملی و تغییر رویه‌های گذشته، تدوین و پیگیری اسناد مختلفی از جمله پیشنهاد نظام‌نامه سرمایه‌گذاری داخلی صندوق توسعه ملی، سند اصلاحات اساسنامه صندوق توسعه ملی در برنامه هفتم توسعه، مشارکت در تدوین برنامه هفتم توسعه و نگاشت نقش موثر صندوق در اقتصاد کشور و تدوین شیوه‌نامه وصول مطالبات صندوق توسعه ملی و ابلاغ توسط رییس جمهور در دستور کار صندوق توسعه ملی قرار گرفت.

در حوزه بین‌الملل نیز صندوق توسعه ملی اقداماتی نظیر تصویب شیوه‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی، سپرده‌گذاری ارزی (تصویب چارچوب قرارداد جهت اعطلای تسهیلات اعتبار خریدار) و انجام اقدامات اولیه تاسیس بانک آفشور انجام شده است. همچنین کسب رتبه ۱۷ از نظر میزان دارایی در رتبه‌بندی موسسه صندوق‌های ثروت ملی (SWFI) و کسب رتبه ۵۲ از ۱۰۰ در تابلوی امتیازدهی حکمرانی، پایداری و تاب‌آوری موسسه جهانی صندوق‌های ثروت‌های ملی (GSWF) از جمله تنایج اقدامات انجام شده است.

در ارتباط بین ایران و روسیه نیز فعالیت‌هایی در چارچوب همکاری‌های راهبردی دو کشور انجام شده است. با توجه به این مسئله تخصیص یک میلیارد یورو در غالب اعتبار خریدار و فروشنده از سوی شورای هماهنگی همکاری‌های کشور‌های هدف (روسیه) ابلاغ شده است. همچنین اقدامات اولیه در راستای تاسیس صندوق مشترک ایران و روسیه نیز صورت پذیرفته است.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
ارسال نظر