بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۷
در بازارهای جهانی؛

سقوط نفت به کانال ۸۰ دلاری

بهای معاملات نفت برنت چهار دلار و ۸۳ سنت معادل ۴.۴ درصد کاهش یافت و در ۸۸ دلار در هر بشکه بسته شد.
کد خبر : ۲۶۲۲۰۶

سقوط نفت به کانال ۸۰ دلاری

بورس نیوز: بهای معاملات نفت برنت چهار دلار و ۸۳ سنت معادل ۴.۴ درصد کاهش یافت و در ۸۸ دلار در هر بشکه بسته شد که پایین‌ترین رکورد از سوم فوریه بود و برای نخستین بار از هشتم فوریه، به پایین مرز ۹۰ دلار سقوط کرد.

بهای معاملات نفت سبک آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت)، با چهار دلار و ۹۴ سنت معادل ۵.۷ درصد کاهش، در ۸۱ دلار و ۹۴ سنت در هر بشکه بسته شد که پایینترین رکورد از ۲۴ ژانویه بود.

فیلیپ فلاین، تحلیلگر گروه پرایس فیوچرز در این باره گفت: در حال حاضر نگرانی‌های بازار به پیامد‌های افزایش شدید قیمت‌های انرژی در اروپا، کندی تقاضا در اروپا و افزایش نرخ‌های بهره متمرکز شده است.

به گفته اقتصاددانان، چندین بانک مرکزی بزرگ جهان آماده افزایش نرخ‌های بهره برای مقابله با تورم می‌شوند، اما به نظر می‌رسد آمریکا در موقعیت بهتری برای پشت سر گذاشتن ناملایمات قرار دارد. این امر، ارزش دلار را تقویت کرد و به بالاترین حد ۲۴ سال گذشته در برابر ین ژاپن و بالاترین رکورد ۳۷ ساله در برابر پوند انگلیس رساند. دلار قویتر، قیمت نفت که به این ارز قیمت گذاری می‌شود را تحت فشار کاهشی قرار داد.

انتظار می‌رود بانک مرکزی اروپا در نشست سیاست پولی روز پنج شنبه، نرخ‌های بهره را به میزان چشمگیری افزایش دهد. نشست بانک مرکزی آمریکا ۲۱ سپتامبر برگزار خواهد شد. بانک مرکزی کانادا نرخ‌های بهره را سه چهارم افزایش داد و اعلام کرد سیاست نرخ بهره برای مبارزه با تورم بی رویه، لازم است از این هم بالاتر برود.

آمار اقتصادی ضعیف چین و سیاست سخت گیرانه کووید صفر این کشور، به نگرانی‌ها نسبت به وضعیت تقاضا برای سوخت، افزوده است. طبق آمار گمرکی، واردات نفت به چین در اوت نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۹.۴ درصد سقوط کرد.

عاملی که تا حدودی از قیمت‌ها حمایت کرد، اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بود که تهدید کرد در صورت تعیین سقف قیمت برای نفت و گاز روسیه، صادرات انرژی این کشور متوقف خواهد شد.

اتحادیه اروپا ساعاتی بعد، تعیین سقف برای قیمت گاز روسیه را پیشنهاد کرد و ریسک سهمیه بندی انرژی در شماری از ثروتمندترین کشور‌های جهان در زمستان امسال را بالا برد. شرکت گازپروم روسیه انتقال گاز از طریق خط لوله نورد استریم ۱ به اروپا را متوقف کرده است.

آژانس اعتبارسنجی فیچ اعلام کرد توقف عرضه گاز از نورد استریم ۱، احتمالا رکود در منطقه یورو را افزایش داده است.

طبق نظرسنجی رویترز، ذخایر نفت آمریکا برای چهارمین هفته متوالی کاهش پیدا خواهد کرد و در هفته منتهی به دوم سپتامبر، به میزان ۷۳۳ هزار بشکه کاهش می‌یابد.

بر اساس گزارش رویترز، آمار هفتگی ذخایر نفت و فرآورده‌های نفتی آمریکا روز چهارشنبه توسط موسسه امریکن پترولیوم و روز پنج شنبه از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر خواهد شد. این آمار به دلیل تعطیلات عمومی روز دوشنبه، با یک روز تاخیر منتشر می‌شوند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر