بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۴
رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین گفت:

ایران؛ مسیر ترانزیتی اتصال کشورهای عضو سازمان شانگهای

ایران؛ مسیر ترانزیتی اتصال کشورهای عضو سازمان شانگهای
رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین گفت: موقعیت جغرافیای ایران به‌گونه‌ای است که دروازه غربی سازمان همکاری‌های شانگهای محسوب می‌شود و می‌تواند مسیر ترانزیتی اتصال کشورهای عضو سازمان شانگهای باشد.
کد خبر : ۲۶۲۵۱۳

ایران؛ مسیر ترانزیتی اتصال کشورهای عضو سازمان شانگهای

بورس نیوز: مجیدرضا حریری، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با بیان اینکه سازمان همکاری‌های شانگ‌های با اهداف نظامی و امنیتی تشکیل شد، اظهار داشت: در حال حاضر تعداد اعضای این سازمان به هشت کشور رسیده، به همین دلیل شمایل اقتصادی نیز پیدا کرد، اما فعالیت‌های سازمانی مشخصی ایجاد نشده است.

وی با اشاره به مراودات تجاری کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های شانگهای، خاطرنشان کرد: روسیه و چین با پول ملی تبادلات تجاری خود را انجام می‌دهند که می‌توانیم از این روش و فرصت بهره‌مند شویم؛ زیرا این سازمان پتانسیل بسیاری برای ایجاد فرصت همکاری فراهم می‌کند.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین تاکید کرد: در زمینه پولی و بانکی قرار بود صندوق مشترکی برای این سازمان و اعضای آن شکل بگیرد که تاکنون به نتیجه قطعی دست نیافته و از سوی دیگر می‌توان از پول واحد برای توسعه مبادلات نیز بهره‌مند شد، اما به دلیل تفاوت بافت سیاسی و اقتصادی اعضا نیاز به طی شدن مسیری طولانی دارد.

حریری ادامه داد: هند و چین به‌عنوان کشور‌های پرمصرف‌تر انرژی شناخته می‌شود و ایران و روسیه بزرگ‌ترین ذخایر سوخت فسیلی را در اختیار دارند که با ایجاد همکاری‌ها از طریق سازمان شانگ‌های معاملات انرژی روان‌تر خواهد شد؛ همچنین روسیه و چین مبادلات دو جانبه‌ای را با یکدیگر دارند که زمینه را برای توسعه روابط کشور‌های عضو فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه ایران دروازه غربی کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های شانگ‌های محسوب می‌شود، تصریح کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران می‌توانیم مسیر ترانزیتی مناسبی میان این کشور‌ها باشیم؛ زیرا دو کشور هند و چین می‌توانند از طریق زمینی با ایجاد خط لوله از طریق خاک ایران و روسیه انرژی مصرفی خود را دریافت کنند.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین خاطرنشان کرد: اعضای دیگر سازمان همکاری‌های شانگ‌های تنها به صورت دریایی می‌توانند محصولات خود را منتقل کنند که این فرصتی بزرگ را برای ایران فراهم می‌کند تا با استفاده از آن، دستاورد‌های بسیاری از ترانزیت داشته باشد.

حریری با اشاره به دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم در مورد توجه قرار دادن کشور‌های همسایه برای توسعه تجارت، افزود: اعضای سازمان همکاری‌های شانگ‌های یا همسایه ایران یا در نزدیکی کشور قرار دارند و گسترش روابط با آن‌ها از مدت‌ها قبل در دستور کار قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: امکانات دیگری در قالب سند ۲۵ ساله ایران و چین، سند همکاری ایران و روسیه و تفاهماتی که پروژه یک جاده و کمربند، در کنار فرصت جدید همکاری با شانگ‌های تعریف شده است که می‌توانیم با بهره‌مندی از آن دیپلماسی اقتصادی گسترده‌ای را شکل داد.

به گفته رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین، بهره‌مندی از این فرصت به دو بخش تقسیم می‌شود یا با ادامه دار شدن تحریم‌ها از این فرصت بهره‌مند می‌شویم یا رفع تحریم فرصت گسترده‌ای را برای توسعه روابط تجاری اقتصادی برای کشور فراهم می‌کند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ایران می تواند به هاب انرژی تبدیل شود
با عضویت در سازمان شانگهای؛

ایران می تواند به هاب انرژی تبدیل شود

افزایش قدرت ایران با عضویت در سازمان شانگهای
شورای روابط خارجی اروپا تحلیل کرد؛

افزایش قدرت ایران با عضویت در سازمان شانگهای

ارسال نظر