بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۶
علیرضا خدایی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

زغال‌سنگ ایران جایگزین گاز در اروپا می‌شود؟ / معرفی صنایع پیشرو در ۶ ماهه دوم سال

زغال‌سنگ ایران جایگزین گاز در اروپا می‌شود؟ / معرفی صنایع پیشرو در ۶ ماهه دوم سال
در شرایط کلی، در اروپا و یا حتی در سطح جهانی افزایش قیمت گاز و منابع طبیعی منجر به توقف تولید و رشد قیمت برخی محصولات وابسته به گاز می‌شود.
کد خبر : ۲۶۲۶۳۳

زغال‌سنگ ایران جایگزین گاز در اروپا می‌شود؟

بورس نیوز: قیمت گاز طبیعی در اروپا به خاطرعدم اطمینان نسبت به کافی بودن تلاش‌ها برای مرتفع کردن بحران انرژی در زمستان جهت جلوگیری از کمبود این منبع انرژی، افزایش‌یافته است.

در همین راستا علیرضا خدایی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تشریح کرد: در شرایط کلی، در اروپا و یا حتی در سطح جهانی بالا رفتن قیمت گاز و منابع طبیعی منجر به توقف تولید و افزایش قیمت برخی محصولات وابسته به گاز می‌شود. به طور مثال با محدود شدن گاز کارخانجات تولیدی اوره در اروپا ، این کارخانه ها تعطیل می شوند و دراین راستا یکی از تصمیمات اتحادیه اروپا محدودیت استفاده از کود اوره است و کشاورزان نیز به این موضوع معترض بودند. به همین دلیل احتمال دارد اوره و متانول سازان داخلی از بالا رفتن قیمت جهانی محصولات و هچمنین جایگزینی برای سوخت در خصوص محصول متانول و افزایش تقاضا منتفع شوند.

وی درباره صادرات زغال‌سنگ عنوان کرد: افزایش قیمت جهانی به طور کلی می‌تواند بر قیمت فروش (حتی در بازار داخلی) تاثیرگذار باشد، اما در بحث صادرات زغال‌سنگ ، اروپا خود غنی از معادن زغال‌سنگ است و تصور نمی‌کنم مقدار صادرات در زمان ۶ ماهه دوم سال تغییر محسوسی داشته باشد. باید گفت در سطح شرکت‌های بسیار کوچک فروش انواع هیزم و زغال در اروپا رشد بسیار خوبی داشته، اما در خصوص زغال سنگ این امر قابل تعمیم نیست. با کاهش دما احتمال افزایش قیمت زغال‌سنگ در سطح جهانی افزایش می‌یابد، اما صادرات این محصول برای شرکت‌های ایرانی به کندی رشد می کند. احتمال دارد بازار به صعود قیمت‌های جهانی واکنش نشان دهد اما شانس تاثیر آن در گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها استخراج زغال سنگ در کدال کم است.

خدایی با اشاره به پیش بینی بازار برای ۶ ماهه پایانی سال ادامه داد: بی شک پتروشیمی‌ها با نسبتP/E سه و چهار می‌توانند از پیشتازان باشند، اما در این بین داروساز‌ها هم خوب به نظر می‌رسند که با توجه به رشد قیمت دارو، کمبود آن و با در نظر گرفتن P/E‌ها و EPS‌های خوب این گروه ، می‌توانند از دیگر صنایع با ظرفیت پیشتازی باشند.

وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: مشکل اصلی بازار سهام بلاتکلیفی جهت گیری‌های اقتصادی و سیاسی است. اگر موضوع بلاتکلیفی چه در انتظار خبر بد و چه خوب مرتفع شود به رشد بورس منجر خواهد شد. اگر بدترین اخبار در بورس مخابره شود و این اطمینان وجود داشته باشد که آخرین خبر است، بدترین خبر هم می‌تواند منجر به ریزش کوچک و رشد خوب شود. اگر مسئولین برای شرایط اقتصادی اطمینان خاطر ایجاد کنند حتی اگر در بدترین حالت هم این اطیمنان ایجاد شود به فرض مثال تورم را حداکثر ۴۰ درصد عنوان کنند موانع رشد بازار سرمایه کمتر خواهد شد.

این فعال بازار سرمایه افزود: بازار سهام بدترین اخبار را پشت سر گذاشته، اما به دلیل روشن نبودن فضای برجام و سایر دیدگاه‌های دولت از جمله قیمت گذاری محصول، خوراک، نرخ‌های مالیاتی و… شرایط بازار سرمایه اصلا خوب نیست. اگر شرایط روشن باشد سهامداران سریعا قیمت روز سهام را حتی با بدترین اخبار محاسبه و وضعیت بورس شفاف و حتی بعد از مدتی رشد خواهد کرد. اقتصاد و بورس برای رشد نیاز به روشن بودن فضا و اخبار پیرامون خود دارند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
سود‌های تخیلی و افزایش سرمایه‌ای مضحک در "ثنور"

سکوت ، مشارکت در فساد یا بی سوادی کارشناسان

صعود ۲ الی ۳ ماهه بازار سهام از اواسط مهر
هابیل خاوری، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

صعود ۲ الی ۳ ماهه بازار سهام از اواسط مهر

نرخ دلار به کمک بازار سهام می آید
آرش علوی، عضو هئیت رئیسه اتاق بازرگانی کرمان در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

نرخ دلار به کمک بازار سهام می آید

ارسال نظر