بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۵
واجد رضایی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

سرمایه گذاری در شرایط فعلی منطقی و کم ریسک است/ معرفی صنایع پیشتاز در نیمه دوم سال

سرمایه گذاری در شرایط فعلی منطقی و کم ریسک است/ معرفی صنایع پیشتاز در نیمه دوم سال
در میان شلوغی اخبار برجامی و نوسانات قیمتی در سطح جهانی سایه لایحه بودجه سال بعد هم بر سر بورس تهران سنگینی می‌کند.
کد خبر : ۲۶۲۶۵۶

با همراهی ابهامات بازار ۲ ماه دیگر صعودی می‌شود

بورس نیوز:


در میان شلوغی اخبار برجامی و نوسانات قیمتی در سطح جهانی ، سایه لایحه بودجه سال بعد هم بر سر بورس تهران سنگینی می‌کند. باید دید که این عوامل برای رشد بازار سهام همراهی می‌کنند  یا شرایط به شکل دیگری برای بازار سهام جلو خواهد رفت ، چرا که برخی از کارشناسان معتقدند که در شرایط فعلی، بورس برای سرمایه‎‌گذاری محل بدون ریسک و منطقی است.

در این خصوص واجد رضایی، کارشناس بازار سرمایه به بورس نیوز گفت: بورس همچنان درگیر ابهامات بوده و با توجه به قطعی نشدن برجام نگرش‌ها بیشتر به زمان‌بر شدن مذاکرات است. حتماً واکنش بازار سرمایه نسبت به این موضوعات مشخص خواهد بود. از سوی دیگر دلار هم در هفته گذشته رشد داشته که افزایش آن منجر به خوش‌بین شدن بورس به سودآوری شرکت‌ها می‌شود و می‌توان آن را وزنه برای مثبت شدن بازار سهام در هفته بعد دانست. با توجه به خروج نقدینگی در بورس و نبود نشانه از توقف آن به‌احتمال‌زیاد هفته بعد بازار سهام روند نزولی یا صعودی ندارد و به‌صورت ثابت به معاملات ادامه می‌دهد.

وی افزود: مخصوصا در هفته‌ ای که گذشت ، بازار سهام دائم نزول و منفی را تجربه کرد. بازار بعدازاین منفی‌ها به استراحت نیاز دارد و اگر بیشتر هم کاهش پیدا نکند ثابت می‌شود. احتمال دارد بازار سهام در ابتدای هفته خنثی باشد و بعدازآن مثبت شود. یعنی به‌طورکلی بازار سرمایه در حد یک الی ۲ درصد مثبت را تجربه می‌کند تا شاخص بتواند به بالای یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار واحد برسد.

رضایی در بخش دیگر سخنان خود گفت: قیمت محصولات صنایع پتروشیمی، فولادی و اوره‌ی متوسل به قیمت ارز است، اما ریزش‌های جهانی در این میان از عوامل تأثیرگذار بوده که آن ریزش‌ها را پوشش داده است. از اوایل سال ۱۴۰۱ قیمت تمام کامودیتی به‌ جز اوره کاهش چشم‌گیری را تجربه کرده‌اند، ولی با رشد نرخ ارز این کاهش جبران شده است. در چنین شرایطی می‌توان گفت شرکت‌های وابسته به نرخ ارز مانند فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها رشد خوبی خواهند داشت، مخصوص اوره چراکه بحران جهانی، مسائل غذایی و روند روبه رشد آن به‌علاوه نرخ گاز باعث افزایش قیمت قابل‌توجهی در این محصول شده است.

رشد قیمت گاز طبیعی

این فعال بازار سرمایه افزود: با بررسی نرخ گاز طبیعی متوجه رشد قابل‌توجه آن می‌شویم و در بودجه سال بعد هم احتمال افزایش نرخ برای اوره‌ها و حتی کل پتروشیمی‌ها وجود دارد. سقف آن ۵ هزار تومان است و احتمال دارد ۱۰ هزار تومان مطرح شود تا که درنهایت به ۷-۸ هزار تومان برسد.

بسیاری از سهام ارزنده هستند

رضایی با اشاره به شرایط خوب بورس تبیین کرد: بسیاری از سهام در ارزندگی قرار دارند و سقف ریزش را تجربه کرده‌اند، به همین جهت سرمایه‌گذاری در بورس کم ریسک شده و به فعالان توصیه می‌شود از فروش جلوگیری کنند و باید گفت خرید به نفع و فروش به ضرر آن‌هاست. باوجود ریزش شاخص، ولی P/E forward برخی از پالایشی‌ها و فولادی‌ها به زیر ۴ و حتی نزدیک ۳ رسیده که در طول تاریخ سابقه نداشته است. در چنین حالتی احتمال کاهش‌های دیگر بسیار کم می‌شود.

سرمایه گذاری در شرایط فعلی منطقی و کم ریسک است/ معرفی صنایع پیشتاز در نیمه دوم سال

وی ادامه داد: باید سرمایه‌گذاری در شرایط فعلی بازار را کم ریسک و منطقی دانست. اما برای بیان زمان قطعی برای بازدهی در بورس و رشد آن باید برجام، قیمت‌های جهانی و لایحه بودجه سال بعد را مورد بررسی قرار داد. در صورت همراهی این شاخصهها بورس در یک الی دو ماه دیگر روند صعودی به خود می‌گیرد. در این روند صعودی فولادی‌ها، پلیمری‌ها، متانول و شرکت های اوره ای شرکت‌های خوبی هستند.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
انتصاب جدید در سازمان بورس و اوراق بهادار
معاون اجرایی سازمان بورس منصوب کرد؛

انتصاب جدید در سازمان بورس و اوراق بهادار

بهمن فلاح کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

۱۰ فرمان رئیس‌جمهور در خصوص بازار سهام به کجا رسید؟

ارسال نظر