بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۲
حضور پررنگ در بازار کشورهای منطقه با عضویت در شانگهای
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: عضویت در توافق شانگ‌های به معنای به خود آمدن مسئولان برای انجام تحرکاتی در بازارکشور‌های منطقه و تامین زیرساخت‌های لازم برای این حضور پررنگ و جدی است.
کد خبر : ۲۶۲۶۷۶

حضور پررنگ در بازار کشورهای منطقه با عضویت در شانگهای

بورس نیوز به نقل از ایبنا؛ علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درخصوص توسعه ارتباطات و تعاملات تجاری با زمینه‌سازی عضویت رسمی ایران درگروه همکاری‌های شانگ‌های اظهار کرد: دولت سیزدهم موفق به عضویت در گروه همکاری شانگ‌های شد که این موضوع از جهات مختلف حائز اهمیت است. چرا که عضویت در توافق شانگ‌های به معنای به خود آمدن مسئولان برای انجام تحرکاتی در بازارکشور‌های منطقه و تامین زیرساخت‌های لازم برای این حضور پررنگ و جدی است.

وی تصریح کرد: البته با عضویت در یک سازمان همکاری منطقه‌ای نباید احساس کنیم تا پایان راه رفته‌ایم، بلکه اعلام عضویت رسمی اولین قدم در این راه پرفراز و نشیب است؛ بنابراین وقتی توافق انجام شد مسئولان می‌دانند باید زیرساخت‌های حضور موفق به عنوان یک عضو دائمی شانگ‌های را در بخش‌های مختلف اقتصاد ایجاد کنند.

این نماینده خانه ملت در فراهم شدن زیرساخت ها بیان کرد: اگر زیرساخت تعاملات تجاری فراهم باشد که چه چیزی از این بهتر، اما بحث بنده این است که، چون نمی‌دانستیم توافقی در کار است شاید به این دلیل زیر ساخت‌ها تا کنون آماده نشده، اما به دلیل عضویت رسمی در سازمان شانگ‌های تامین زیر ساخت‌ها اینک ضروری است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس توضیح داد: وقتی مسیر توافقات اقتصادی کشور و سیاستگذاری اقتصادی و تعامل با یک یا چند کشور به صورت خاص، مشخص می‌شود، زیر ساخت‌ها هم متناسب با آن فراهم می‌شود و از این زمان می‌توانیم به دستاورد‌های عضویت در این سازمان و منافعی که با تقویت تولید و صادرات کسب می‌کنیم امیدوار و مطمئن باشیم.

جدی، درباره اهمیت عبور از تبادل دلار در معاملات تجاری و اقتصادی گفت: اگر ایران درگروه شانگ‌های با تلاش سایر کشور‌های عضو موفق به حذف دلار و یورو از تبادلات تجاری شود که قطعا بسیار خوب است. همکاری کشور‌های عضو برای ایجاد استقلال ارزی و عبور از دلار و یورو و کاهش وابستگی به دلار موضوعی است که توسعه تعاملات کشور‌های عضو این پیمان را تسریع می‌بخشد و افت و خیز‌های اقتصادی را کاهش می‌دهد، لذا می‌توان منتظر حالت پایداری در اقتصاد کشور بود. وضعیتی که ظرفیت‌های جدید تجاری و اقتصادی برای کشور ایجاد می‌کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به علاقمندی و اشتیاق کشور‌های عضو پیمان شانگ‌های به حذف دلار و یورو از معاملات تاکید کرد: با توجه به اینکه روسیه و چین تحت تحریم آمریکا و فشار‌های آمریکا به جهات مختلف هستند و از فشار دلار تاکنون ضربات و ترکش‌های مختلفی خورده اند؛ به نظر می‌رسد آن‌ها نیز به شدت مایل به عبور از دلار هستند همانگونه که ایران سال‌هاست نسبت به اتخاذ این رویکرد به کشور‌های مختلف برای توصیه می‌کند.

وی در پایان گفت: نه تنها ایران، روسیه و چین؛ بلکه حتی ترکیه و سایر کشور‌های منطقه هر آن به هر دلیلی ممکن است دچار آسیب‌های تحریم‌های دلار و یورو آمریکا و اروپا شوند. عقل سلیم حکم می‌کند برای جلوگیری از چنین فشار‌هایی از حرف و سخن عبور کنند و در مسیر عملی کردن این موضوع قرار بگیرند، چرا که عبور از دلار در تبادلات تجاری، تنها راه نجاتی است که با کمک یکدیگر می‌توانند اقتصاد خود را پایدار کنند و توسعه دهند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
من
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱
همش شعاره اقتصاد تا تحریم آمریکا هست رو به نابودی است.
من
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱
همش شعاره اقتصاد تا تحریم آمریکا هست رو به نابودی است.