بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۸
رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت:

تسهیلات مانایی پلی بین تسهیلات ریالی و ارزی

تسهیلات مانایی پلی بین تسهیلات ریالی و ارزی
رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: تسهیلات مانایی در واقع پلی بین تسهیلات ریالی و ارزی است که محاسبات آن ارزی و مبادلات‌اش ریالی برنامه ریزی شده است.
کد خبر : ۲۶۳۴۵۷

تسهیلات مانایی پلی بین تسهیلات ریالی و ارزی

بورس نیوز: مهدی غضنفری، رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی اظهار کرد: این‌که موضوعی مانند پرداخت تسهیلات مانایی ۶ ماه پس از تصویب در حالی اجرایی شده، خبر خوبی است و نشان می‌دهد که برخلاف دستگاه‌های دولتی که اینرسی سازمانی بالایی دارند و سرعت اجرایی آن‌ها پایین است توانستیم در مدت زمان کوتاهی تسهیلات مانایی را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم.

وی افزود: تفاوت تسهیلات مانایی با تسهیلات ارزی و ریالی این است که در گذشته صندوق توسعه ملی تسهیلات ارزی را ریالی طبق ضرورت به متقاضیان پرداخت می‌کرد، اما از این به بعد می‌توانیم بگوییم تسهیلات هم ریالی هم ارزی می‌تواند قابل پرداخت باشد به معنای این‌که تسهیلات مانایی در واقع تسهیلات ریالی متصل به ارز است.

وی ادامه داد: البته در این فرآیند نمی‌خواهیم ریسک تسهیلات را به بخش خصوصی منتقل کنیم، اما باید بخش خصوصی و صندوق توسعه ملی به یکدیگر کمک کنند تا بتوانیم یک فرآینده بالنده را بسازیم.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی اظهار کرد: گرچه بخش خصوصی مانند بخش دولتی اینرسی سازمانی ندارد، اما در زمان بازپرداخت باید حواسش به تعهدی که داده باشد.

غضنفری همچنین درباره چگونه پرداخت تسهیلات مانایی تصریح کرد: تسهیلات مانایی در واقع پلی بین تسهیلات ریالی و ارزی است که محاسبات آن ارزی و مبادلات‌اش ریالی برنامه ریزی شده است، چرا که سرمایه گذارانی که به تسهیلات صندوق توسعه ملی نیاز دارند در کل فرآیند سرمایه گذاری تنها به تسهیلات ارزی نیاز ندارند بلکه تسهیلات ریالی هم می‌خواهند. اما از سوی دیگر اگر صندوق توسعه ملی تنها تسهیلات ریالی پرداخت کند و آن مطالباتش را به صورت ریالی بگیرد در بازه زمانی مشخص همواره کوچک خواهد شد تا به سرنوشت حساب ذخیره ارزی دچار شود. اما حساب متصل به ارز با یکدیگر حرکت می‌کند این مشکل را ندارد.

وی تاکید کرد: صندوق توسعه ملی بازتعریف هیچ نهاد دیگری مانند بانک نیست و در واقع متولی و پشتیبان امر توسعه در کشور است، اما توسعه زمانی اتفاق می‌افتد که سرمایه گذاران به موقع تسهیلات خود را بازپرداخت کند تا بتواند در اختیار تولید کنندگان و سرمایه گذاران دیگر قرار گیرد و تکرار این فرآیند است که ما را به سمت توسعه حرکت می‌دهد.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی ادامه داد: مقام معظم رهبری به صندوق توسعه ملی اجازه نداده است که در طرح‌ها و پروژه‌های دولتی سرمایه گذاری کند مگر در موارد خاص البته باید منتظر باشیم تا صندوق توسعه ملی با هر یک از ابزار‌های مالی به عنوان یک نهاد توسعه دهنده در خدمت مردم باشد.

غضنفری اضافه کرد: طبق قانون بانک‌ها می‌توانند تا سقف ۱۰ درصد تسهیلاتی که برایشان در نظر گرفته شده را به صورت مانایی پرداخت کنند. در سال جاری سه میلیارد دلار از منابع صندوق از طریق بانک‌ها تسهیلات داده خواهد شد که ۳۰۰ میلیون دلار آن می‌تواند به صورت مانایی پرداخت شود؛ بنابراین سهم بانک خاورمیانه به عنوان یکی از بانک‌های عامل ۳۰ میلیون دلار است.

وی افزود: بخش خصوصی مذکور که در این جلسه حضور دارد هفت میلیون دلار از سهم این بانک عامل را دریافت خواهد کرد که معادل ریالی آن ۲۰۰ میلیارد تومان می‌شود. البته در زمان بازپرداخت این تسهیلات بخش خصوصی مورد نظر باید معادل هفت میلیون دلار را به صندوق بازگرداند.

غضنفری در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که اگر بخش خصوصی پس از دریافت تسهیلات مانایی نتواند صادرات داشته باشد یا مشکلی برای صادراتش به وجود آید چه اتفاقی خواهد افتاد، گفت: شرط دریافت تسهیلات ارزی صادرات محور بودن است، اما تسهیلات مانایی با تسهیلات ارزی تفاوت دارد و اگر وام گیرنده درآمدی داشته باشد که بتواند گپ به وجود آمده بین ریال و دلار را پر کند مشکلی برای او به وجود نخواهد آمد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر