بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴
رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی:

تعیین تکلیف ۷۵ درصد از معوقات صندوق توسعه ملی

پس از مدت‌ها بحث و مذاکره بر سر الزام بازپرداخت ارزی تسهیلات معوق شده صندوق توسعه ملی، بالاخره ۷۵ درصد معوقات تعیین تکلیف شد.
کد خبر : ۲۶۳۴۹۵

تعیین تکلیف ۷۵ درصد از معوقات صندوق توسعه ملی

بورس نیوز: مهدی غضنفری؛ رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی از تعیین تکلیف ۵.۵ میلیارد دلار اقساط معوق شده صندوق خبر داد و اظهار کرد: در صندوق توسعه ملی حدود ۷ میلیارد دلار اقساط معوقه شده یا به اصطلاح سررسید شده داشتیم که خوشبختانه با تلاش همکارانم و کمک بانک مرکزی و بانک‌ها حدود ۵.۵ میلیارد دلار آن که عدد بسیار خوبی است، تعیین تکلیف شد و برای وصول ۱.۵ میلیارد دلار آن هم همچنان در حال مذاکره هستیم که برخی از آن‌ها نیروگاهی هستند. امیدواریم تا پایان سال این میزان باقی مانده را به ۵۰۰ میلیون دلار کاهش دهیم.

وی با تاکید براینکه از وضعیت بازگشت اقساط معوق بسیار راضی هستم، اظهار کرد: مهم‌ترین دلیل این اتفاق هم این است که فرهنگی که عده‌ای درخواست بازپرداخت با ارز ۴۲۰۰ تومانی را داشتند یا به دلیل افزایش نرخ ارز بازپرداخت ارزی را به طور کلی نمی‌پذیرفتند، اصلاح شد.

غضنفری ادامه داد: این افراد دریافتند که تفکر و نگرش اشتباهی داشتند که موجب نابودی صندوق می‌شود و در واقع تنها صندوق ارزی کشور را از بین می‌برد. برهمین اساس اتاق بازرگانی ایران و تهران همراهی کردند و توضیحات ما برایشان قانع‌کننده بود و مشکل حل شد.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: فرهنگ بازپرداخت ارزی به طور کامل پذیرفته شده است و این مهمترین دستاورد ماست که حتی از میزان تعیین تکلیف شده هم مهم‌تر است؛ چراکه در حال حاضر تسهیلات گیرنده ریسک افزایش قیمت ارز را هم محاسبه می‌کند که آیا می‌تواند با افزایش نرخ ارز بازپرداخت ارزی را با قیمت روز داشته باشد یا خیر. قبلا اینگونه نبود و فکری برای آن نداشتند. برهمین اساس باور برخی اینگونه شد که، چون ممکن است توان بازپرداخت ارزی نداشته باشند بنابراین درخواست ارزی هم ندهند که خیلی خوب و واقع بینانه شده است.

تدابیری برای معوق نشدن تسهیلات صندوق توسعه ملی

غضنفری با اشاره به تدابیری برای عدم تکرار تسهیلات معوق گفت: قاعدتا وقتی می‌گوییم یک موضوعی فرهنگ شده می‌تواند به فرهنگ قبل برگردد و بازگشت داشته باشد؛ در نتیجه برای اینکه در آینده صندوق توسعه ملی با این وضعیت مواجه نشود باید این فرهنگ رشد و پروش پیدا کند، چون فرهنگ هم یک موجود زنده است.

وی تاکید کرد: باید مرتبا این مفهوم گوشزد شود که صندوق توسعه ملی که تنها صندوق ارزی کشور که برای ۸۵ میلیون نفر جمعیت فعلی کشور و نسل آینده است و باید بتواند بودجه کشور را برای روز‌های بدون نفت آینده تامین کند، باید از ۵ «ب» فرار کند و به سمت ۷ «سین» برود. بنگاهداری؛ بودجه جاری؛ بودجه عمرانی و کارکردن به مثابه بیمه و بانک جزو این «ب» است که صندوق را کوچک می‌کند.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی ادامه داد: در مقابل اگر بتوانیم سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی داشته باشیم و بازار‌های مالی و پولی را فعال کنیم؛ به تدریج صندوق توسعه ملی توسعه پیدا می‌کند. این مفهوم کمک می‌کند تا هم ریسک صندوق برای بازپرداخت کم شود و هم اینکه با سرعت بیشتری توسعه یابد.

به گفته غضنفری، صندوق‌های ثروت ملی در دنیا به طور متوسط ۶ درصد بازده دارند، اما صندوق توسعه ملی ایران در ۱۰ سال گذشته بازده صفر داشته و به همین دلیل باید به سرعت از حکمرانی اشتباه صندوق در گذشته دور شویم و به شیوه حکمرانی که مارا به اهداف اصلی صندوق برساند نزدیک شویم.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر