بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۸
انتقادات از تصمیم بی منطق
با موکول شدن رقابت خرید بلوک ۱۲ درصدی "فارس" به سومین روز، انتقادات کارشناسان از تصمیم بی منطق "شتران" بالا گرفت و عده ایی خواهان ورود سازمان بورس به این موضوع شدند.
کد خبر : ۲۶۳۶۶۸

انتقادات از تصمیم بی منطق

بورس نیوز: در دومین روز از رقابت پالایشگاه تهران و سرمایه گذاری اهداف برای خرید ۵۸ میلیارد و ۷۴۰ میلیون سهم هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس معادل ۱۲ درصد، انتقادات فعالان بازار از تصمیم بی منطق "شتران" بیشتر شد و حتی عده ایی خواهان ورود سازمان بورس به این موضوع شدند تا شاید از تبعات منفی متعدد که در آینده نزدیک گریبانگیر بازار خواهد شد، جلوگیری شود.

براساس این گزارش، قیمت پایه هر سهم "فارس" در روز عرضه (دو روز پیش) ۱۳۹۷ تومان و ارزش بلوک ۸۲ هزار میلیارد تومان بود، اما به دلیل تقاضای سرمایه گذاری اهداف وابسته به صندوق بازنشستگی نفت و پالایشگاه تهران، دیروز و امروز هر سهم به ۱۵۴۸ و ۱۶۴۷ تومان افزایش یافت و ارزش این بلوک مدیریتی از ۹۶ هزار میلیارد تومان گذشت.

در این میان در حالی رقابت برای خرید این بلوک به فردا و شاید روز‌های آینده موکول شد که بررسی‌ها نشان می‌دهد صندوق بازنشستگی نفت و سهام عدالت با ۲۶.۳ و ۲۴ درصد، ملی صنایع پتروشیمی و تاپیکو با ۱۸.۷۵ و ۷.۶ درصد در ترکیب سهامداری "فارس" حضور دارند، اما سهام عدالت دارای ۲ کرسی هیات مدیره هلدینگ خلیج فارس بوده و قصد دارد با کسب کرسی سوم از طریق پالایشگاه تهران، کنترل سهام عدالت را در دست گیرد.

در این خصوص چند مورد از سوی کارشناسان، مطرح شده است: ۱- استفاده از منابع سهامداران پالایشگاه تهران برای کسب کنترل سهام عدالت، خلاف حاکمیت شرکتی و صرفه و صلاح سهامداران این شرکت بورسی بوده و حکایت از استفاده از منابع یک شرکت برای اهداف یک شرکت دیگر دارد.

۲- سهام عدالت بنگاه دار تخصصی حوزه نفت و پتروشیمی نبوده و اصولا ساختار سهامداری و دریافت سود دارد نه بنگاه داری اقتصادی. کما اینکه هم اکنون نیز اعضای ضعیف هیات مدیره منصوب سهام عدالت در شرکت‌های دارای کرسی حضور دارند.

۳-"شتران" به دلیل دارا بودن نفتای مازاد و فروش با دیسکانت‌های تا ۸۰- دلار، دارای زیان تولید قابل توجه در این محصول بوده و طبیعتا" رسالت آن باید اجرای طرح‌های توسعه‌ای برای جذب نفتای فوق از طریق احداث واحد‌های بنزین سازی و افزایش قابل توجه سودآوری شرکت باشد.

کما اینکه طرح افزایش ظرفیت واحد بنزین سازی با پیشرفت ۲۸ درصدی در حال اجرا بوده و منابع قابل توجهی برای تکمیل آن نیاز است، ولی با خرید بلوک ۱۲ درصدی هلدینگ پتروشیمی فارس، "شتران" دارای سرمایه گذاری با بهای تمام شده ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی و ارزش تابلوی ۳۶ هزار میلیارد تومانی و با تفاوت ۶۰ هزار میلیارد تومانی خواهد شد؛ بنابراین احتساب زیان کاهش ارزش ۶۰ هزار میلیارد تومانی موجب ابهام اساسی در صورت‌های مالی و تعلیق نماد به دلیل احتمال عدم اظهار نظر حسابرس یا اظهار نظر مردود خواهد شد.

همچنین اقساط سالانه خرید این بلوک، ۲۶ هزار میلیارد تومان بوده که با توجه به بازدهی نقدی پایین سهام "فارس"، مسیر طرح‌های توسعه‌ای و ایجاد ارزش افزوده پالایشگاه تهران و تبدیل شرکت به یک پتروپالایشگاه را برای همیشه مسدود خواهد کرد.

با این اوصاف این سئوال اساسی مطرح است که چرا پالایشگاه تهران به جای ایجاد ظرفیت پالایشگاهی باید اقدام به خرید سهام "فارس" کند و آیا ماجراجویی اشخاص خاص به قیمت نابودی یک شرکت در صنعت استراتژیک می‌ارزد؟

اشتراک گذاری :
ارسال نظر