بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۹
علی سعیدی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد؛

سرمایه گذاری در سهام عدالت به شکل غیر مستقیم باقی بماند

سرمایه گذاری در سهام عدالت به شکل غیر مستقیم باقی بماند
توافق برجامی موضوعی است که در این سال‌ها، تأثیر زیادی بر سرمایه‌گذاری‌ها داشته است. واردات ماشین‌آلات و استفاده از لایسنس‌ها برای تولید محصولاتی که بازار صادراتی دارند، در گرو توسعه همکاری‌های بین‌المللی است.
کد خبر : ۲۶۳۶۷۲

حقیقی‌ها عامل رکود در بازار/ برجام همچنان بلاتکلیف

بورس نیوز:

حقیقی‌ها باید به سمت سرمایه­‌گذاری غیرمستقیم سوق داده شوند/ برجام، امیدی برای توسعه همکاری‌های بین­‌المللی در زمینه سرمایه­‌گذاری

علی سعیدی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد: توافق برجامی موضوعی است که در این سال‌ها، تأثیر زیادی بر سرمایه ­گذاری­ ها داشته است. واردات ماشین­ آلات و استفاده از لایسنس­ ها برای تولید محصولاتی که بازار صادراتی دارند، در گرو توسعه همکاری­ های بین ­المللی است. برخی معتقدند بدون همکاری ­های بین ­المللی چه در حوزه تأمین مالی و سرمایه ­گذاری و چه در حوزه فناوری، اقتصاد ایران در شرایط شکوفایی مورد انتظار قرار نمی­ گیرد. با گشایش‌های حاصل از برجام، مرزها به روی سرمایه‌گذاران خارجی باز می‌شود، مراودات بین‌المللی بهبود می‌یابد و منابع بلوکه شده به کشور بازمی‌گردد که منجر به بهبود وضعیت اقتصادی کشور می‌شود. البته سایر موانع سرمایه­ گذاری در عین حال باقی خواهد ماند، مگر برای رفع آن اقدامی شود. توافق، ما را به سال­های قبل از تحریم خواهد رساند، البته نه فوری، بلکه در طی مدتی که اگر تلاش نکنیم، طولانی خواهد بود.

حقیقی‌ها باید به سمت سرمایه­ گذاری غیرمستقیم سوق داده شوند

علی سعیدی، در خصوص وضعیت این روز‌های بازار سرمایه عنوان کرد: رکود این روز‌های بازار سهام دلایل متعددی دارد و بخشی از آن مربوط به حضور سرمایه‌‎گذاران حقیقی است. پررنگ شدن نقش افراد حقیقی از سال ۹۹ آغاز شد و افراد با سرمایه‌های متفاوت از دیگر کسب و کار‌ها وارد بورس شدند. بازار سرمایه در شرایطی قرار دارد که محاسبه، تفکر و تحقیق در آن رنگ باخته است، وضعیت به شکلی است که سهام بنیادی در حال افت قیمت است و تقاضایی برای خرید آن نیست. در صورتی که P/E‌ها پایین است، درآمد شرکت‌ها نسبت به سال­‌های قبل بیشتر و EPS آن‌ها افزایشی شده است پس از نظر بنیادی بازار سهام ظرفیت دارد. سرمایه­ گذاری که در سال ۱۳۹۹ برای خرید سهمی با P/E بسیار بالا، خود را در صف خرید قرار می­ داد، امروز با P/E پایین نه تنها تمایلی به خرید ندارد که در صف فروش می ­نشیند. 

سرمایه گذاری در سهام عدالت به شکل غیر مستقیم باقی بماند

وی افزود: نکته دیگر سهام عدالت است که می‌تواند در آینده منجر به نگرانی شود چراکه با آزادسازی این سهام تمام سهامداران عدالت فروشنده می‌شوند و تلاطم  بیشتر را در بازار سرمایه باعث می‌شوند. همچنین قدرت خرید در سطح عمومی کاهش یافته که خود باعث تغییر در تمایل‌ سرمایه‌گذاری شده است. البته سیاست‌گذاران بورسی نیز باید در ساماندهی مجدد سرمایه‌گذاران نهادی نقش پررنگی را ایفا کنند تا در میان این افراد انسجام ایجاد شود. باید تلاش شود که سهامداران عدالت، سرمایه­ گذاران غیرمستقیم باقی بمانند که با روح قوانین مربوطه نیز سازگار است.

نتایج برجام همچنان مبهم

این فعال بورسی تشریح کرد: ابهامات در نتایج نهایی مذاکرات برجامی وجود دارد، این مذاکرات در دوره­ای انجام شد، اما نتیجه و برآیندی از آن مخابره نشد که خود می‌تواند، بر مراودات سرمایه­ گذاران و تصمیمات آن‌ها تاثیرگذار باشد. این موضوع بر تصمیم‌های صاحبان صنایع نیز اثر می ­گذارد، چراکه صادرات و واردات این دست شرکت‌ها در تنگنا قرار دارد. در کشور ما، بورس می‌تواند بر فضای اقتصاد کلان بسیار موثر باشد، چراکه شرکت‌های فعال در این حوزه با وجود نیاز به سرمایه‌گذاری، باارزش هستند و ظرفیت بسیار خوبی برای ایجاد شرایط مطلوب را دارند. تنوع صنایع بورسی، وجود منابع عظیم، وجود بازار مصرف بیش از ۸۰ میلیون نفری، نیروی انسانی پرنشاط، ظرفیت بالقوه بی نظیر در فضای سرمایه­ گذاری ایران، این کشور را در آینده نزدیک به بهشت سرمایه­ گذاری تبدیل خواهد کرد.

سعیدی در پایان به بورس نیوز گفت: دو سناریو مقابل بورس بین‌المللی وجود دارد؛ می‌تواند همانند بورس تهران اجرای سفارش سرمایه ­گذاران برای معاملات را بر عهده داشته باشد و یا فقط بازاری برای معامله اوراق شرکتی و درآمد ثابت باشد، در حالت دوم تعبیر آن به مرکز مالی بین‌المللی صحیح ­تر است.

حسین حریریان

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
فعال شدن یک تئوری خطرناک در بازار سرمایه
سهامداران در ۴ روز کاری ابتدایی آبان ماه بیش از کل ماه مهر ضرر کردند

فعال شدن یک تئوری خطرناک در بازار سرمایه

من سهم نمی‌فروشم!
بر اساس نظرسنجی بورس نیوز؛

من سهم نمی‌فروشم!

ارسال نظر