بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت گفت:

نقشه راه تحول صنعت خودرو در سه مرحله اصلی

نقشه راه تحول صنعت خودرو در سه مرحله اصلی
مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: نقشه راه تحول صنعت خودروی ایران بر اساس برنامه تدوین شده وزارت صنعت، معدن و تجارت، شامل سه مرحله اصلی است.
کد خبر : ۲۶۳۷۰۲

نقشه راه تحول صنعت خودرو در سه مرحله اصلی

بورس نیوز: عبدالله توکلی لاهیجانی، مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت اظهار کرد: صنعت خودروی کشور به عنوان بزرگترین صنعت کشور پس از صنعت نفت و یکی از صنایع با بیشترین رشد در پس از انقلاب محسوب می‌شود، به‌گونه‌ای که همه زیرساخت‌های مرتبط با طراحی و توسعه محصول و همچنین توسعه زنجیره تامین در پس از انقلاب اسلامی محقق شد.

وی افزود: این صنعت با پاسخ به نیاز بازار داخلی سالیانه از خروج ۱۲ میلیارد دلار ارز از کشور جلوگیری می‌کند.

توکلی لاهیجانی افزود: از سوی دیگر بنا به بسیاری از تحلیل‌های بین‌المللی مزیت‌های رقابتی فراوانی در این صنعت نظیر نیروی مهندسی و متخصص فراوان، زیرساخت‌های تولید خودرو، انرژی و نیروی کار ارزان و بازار‌های گسترده منطقه نشان از قابلیت‌های این صنعت برای دستیابی به اهداف تعیین شده در سال ۱۴۰۴ را دارد.

وی اضافه کرد: اکنون ظرفیت تولید سالیانه سه میلیون دستگاه خودرو در کشور وجود دارد که فقط با احیای این ظرفیت با اتکا به بن­سازه‌های جدید و باکیفیت، می ­توان به ۱۰ کشور برتر جهان از منظر صنعت خودروسازی پیوست.

توکلی لاهیجانی گفت: صنعت خودروی کشور در سال‌های گذشته به درد‌های مزمنی نظیر شکنندگی جریان تولید، تلاطم بازار، کیفیت پایین محصولات و ... مبتلا شده بود، به‌گونه­‌ای که به نظر می ­رسید گره ناگشودنی در صنعت خودروی کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: در وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه ­ای مشتمل بر سه گام اساسی طراحی­ شد که بتوان تا سال ۱۴۰۴ این صنعت از مختصات غیرقابل دفاع کنونی به وضعیت رقابت ­پذیر تبدیل شود.

مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: نقشه راه تحول صنعت خودروی ایران بر اساس برنامه تدوین شده وزارت صنعت، معدن و تجارت، شامل سه مرحله اصلی است.

وی افزود: مرحله نخست، آماده­سازی و احیای ظرفیت­های موجود (نیمه دوم ۱۴۰۰ تا پایان ۱۴۰۱) است که در آن حل مسائل و اصلاح ساختار بنگاه‌ها، فعال کردن ظرفیت­های موجود، دستیابی به ترکیب مناسب تولید و تعریف و آغاز طرح‌های سرمایه ­گذاری پیش‌بینی شده است.

توکلی گفت: مرحله دوم، استانداردسازی همه محصولات و تمرکز بر گسترش صادرات (سال ۱۴۰۲) است که با حذف محصولات قدیمی، تولید محصولات منطبق بر استاندارد‌های ۸۵ گانه و دستیابی به کیفیت رقابتی اجرایی می‌شود.

وی اضافه کرد: در مرحله سوم در سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ بر ارتباطات خارجی تمرکز شده و از طریق بهره‌­برداری از فرصت خارجی و گسترش بازار‌های صادراتی مبتنی بر محصولات رقابتی و همچنین جذب سرمایه ­گذاری خارجی بر مبنای مزیت­های ایجادشده در صنعت خودروی داخلی برنامه‌ریزی خواهد شد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:

قیمت گذاری دستوری چالش زیان سهامداران

تعطیلی تولید ولوو به دلیل کمبود تراشه
شرکت خودروسازی سوئدی ولوو؛

تعطیلی تولید ولوو به دلیل کمبود تراشه

ارسال نظر