بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۹
در نخستین اجلاس تجارت محصولات کشاورزی و غذا؛

مطالبات بخش خصوصی از دولت تبیین شد

نخستین اجلاس تجارت محصولات کشاورزی و غذا به همت کمیسیون کشاورزی اتاق ایران و همکاری کمیسیون کشاورزی مجلس، برگزار شد.
کد خبر : ۲۶۳۸۰۸

مطالبات بخش خصوصی از دولت تبیین شد


بورس نیوز: محسن امینی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران که دبیری این اجلاس را نیز به عهده دارد، به جایگاه و اهمیت امنیت غذایی اشاره و تصریح کرد: بخش کشاورزی توانسته در دوران تحریم، صادرات هدفمند غیرنفتی را ادامه دهد. هرچند لازم است برای حمایت از صادرات تولید مناسب داشته باشیم.

وی ادامه داد: برای تحقق اهداف در تولید و صادرات باید از زیرساخت‌های به‌روز حمل‌ونقلی و امور گمرکی، اصلاح فرآیند‌های بانکی، تدوین سیاست‌های انگیزشی و معافیتی، ایجاد کنسرسیوم‌های کشاورزی، انتخاب رایزن‌های بازرگانی برای کشور‌های هدف، استفاده از برنامه‌های هدفمند صادراتی و برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی بهره ببریم.

این فعال اقتصادی همچنین شناسایی چالش‌های قانونی و از بین بردن خلأ‌های قانونی در این بخش را ضروری خواند و ادامه داد: حمایت‌های دستگاه‌های دولتی از فرآیند تولید و بسترسازی به‌منظور تجارت حرفه‌ای در حوزه کشاورزی از اقداماتی است که به جد از سوی بخش خصوصی و فعالان این حوزه مطالبه می‌شود.

امینی برگزاری نخستین اجلاس تجارت محصولات کشاورزی را در راستای شناسایی چالش‌های موجود و ارائه راهکار‌های پیشنهادی در بخش کشاورزی مؤثر ارزیابی و ابراز امیدواری کرد: بتوان به کمک این اجلاس و نشست‌های تخصصی که در چارچوب آن برگزار می‌شود، زمینه پیشرفت حوزه کشاورزی را مهیا کرد.

چالش آب را جدی بگیرید

در اولین اجلاس تجارت محصولات کشاورزی و غذایی ایران، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران سخنرانی کرد.

غلامحسین شافعی گفت: موضوع کشاورزی برای ایران و هر کشور دیگری موضوع بسیار مهمی است؛ البته در مورد ایران تعبیر و تفسیر داخلی و خارجی به لحاظ موقعیت استراتژیک در منطقه متفاوت است.

وی گفت: در ۱۳۸۲ اجلاسی با حضور بخش کشاورزی هلند در کشور برگزار شد و در آن اجلاس با تعبیر خاصی بخش کشاورزی ایران را به «شیر خفته» تشبیه کردند که وای به حال روزی که این شیر بیدار شود. آنچه از سال ۱۳۸۵ رخ‌داده، این است که آیا این شیر بیدار می‌شود یا نه و این چالش بزرگ در بخش کشاورزی و غذا است که باید به آن جواب داد.

رئیس اتاق ایران با طرح این پرسش گفت: آیا روند حرکت ما در آینده توفیقی در بخش کشاورزی دارد و به روند مثبتی در ادامه می‌رسیم یا نه؟ در این نشست افراد متخصص در حوزه صادرات آب و پژوهش‌های انجام‌شده درحوزه کشاورزی صحبت می‌کنند؛ چالش‌های حوزه کشاورزی بسیار عمیق است، ولی کمتر از آن‌ها صحبت می‌شود.

شافعی تصریح کرد: شاید مهم‌ترین چالشی که ما در آینده خواهیم داشت و کمتر در مورد آن صحبت می‌شود، چالش آب در کشور است، اما مطابق معمول ما همه در خواب غنودیم و سحر قافله رفت. مسئله آب را در هر اجلاس و سخنرانی باید تذکر داد.

رئیس اتاق ایران گفت: طبق آمارها، مسیر حرکت، مسیر توسعه نیست. در سال ۱۳۹۸، حدود ۸۵۰ هزار حلقه چاه در کشور داشتیم. اگر «طرح فدک» که اتاق ایران مخالف آن بود در مجلس شورای اسلامی، تصویب می‌شد وضعیت بدتر هم می‌شد. اما با توجه به تحقیقات بین‌المللی درنهایت به واقعیت بحران آب در ایران رسیدند. اگر به همین صورت جلو برویم و اقدام جدیدی نکنیم در ۲۰ سال آینده، تصور وجود موجود زنده در بخشی از نقاط ایران تصور اشتباهی خواهد بود. ایران ۱۰ سال فرصت جلوگیری از چالش آب را دارد. وقتی از امنیت غذایی و کشاورزی صحبت می‌کنیم، موضوعی مهم‌تر از این وجود ندارد.

مطالبات بخش خصوصی از دولت تبیین شد

شافعی افزود: از تغییر الگوی کشت، توسعه روش نوین آبیاری و کشت گلخانه‌ای می‌گویند. با این منطق کشت زعفران را به اردبیل می‌برند که منطقه سردسیر است یا کشت هندوانه به مناطق شرقی می‌برند.

رئیس اتاق ایران تصریح کرد: در بخش صنایع وابسته به کشاورزی و صنایع تبدیلی، تکثرگرایی را توسعه می‌دانند و این اشتباه است. مثلا در ایران ۶ میلیون تن گوجه‌فرنگی تولید می‌شود. ۳.۵ میلیون تن از این محصول تازه‌خوری می‌شود و ۲.۵ تن برای صنایع تبدیلی استفاده می‌شود که از آن ۷۰۰ هزار تن رب گوجه‌فرنگی تولید می‌شود. این درحالی است که تعداد واحد‌های تأسیس‌شده برای تولید رب گوجه فرنگی ۲.۴ میلیون تن است. این است که سرنوشت صنایع تبدیلی به اینجا می‌رسد و چالش‌هایی برای آن‌ها ایجاد می‌شود. صنایع تبدیلی کنسانتره میوه هم وضعیت بدتری دارند.

وی تأکید کرد: مسئله بعدی اصلاح الگوی مصرف است که یک سال هم شعار سال بر همین مفهوم بود. این موضوع در بخش کشاورزی و غذا فاجعه است. جای الگوی مصرف سالم در زندگی ما خالی است. کشور‌های آسیای جنوب غربی از رفتار ما تعجب می‌کنند چراکه ما به الگوی مصرف در هیچ حوزه‌ای توجه نمی‌کنیم.

وی گفت: باید این نشست‌ها ادامه یابد تا زنگ خطر به صدا درآمده در حوزه کشاورزی را به گوش مسئولان کشور برسد. باید مسیر‌های درست برای آینده مهم و پرخطر تجارت کشاورزی منعکس شود. مسئله آب، چالش بزرگ کشور است که باید موردنظر برنامه ریزان قرار گیرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر