بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۳
از روز شنبه آغاز می شود؛

بیمه سبد سهام با خرید اوراق تبعی

بیمه سبد سهام با خرید اوراق تبعی
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: برای سرمایه‌گذارانی که ارزش مجموع سبد سهام شامل سهام و حق‌تقدم آن‌ها کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان باشد، از روز شنبه ۱۴ آبان ماه می‌توانند با خرید حداقل یک ورقه از اوراق تبعی نسبت به بیمه کردن سبد سهام خود تا یکسال و برخورداری از بازدهی حداقل ۲۰ درصد اقدام کنند.
کد خبر : ۲۶۳۸۱۳

بیمه کردن سبد سهام با خرید اوراق تبعی

بورس نیوز: مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار  درباره چگونگی حمایت از سبد سهام سرمایه‌گذاران خرد در بازار سرمایه اظهار کرد: برای سرمایه‌گذارانی که ارزش مجموع سبد سهام شامل سهام و حق‌تقدم آن‌ها کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان باشد، از روز شنبه ۱۴ آبان ماه می‌توانند با خرید حداقل یک ورقه از اوراق تبعی نسبت به بیمه کردن سبد سهام خود تا یکسال و برخورداری از بازدهی حداقل ۲۰ درصد اقدام کنند.

وی افزود: اطلاعیه‌ای از سوی سازمان بورس به زودی منتشر می‌شود و از شنبه ۱۴ آبان ماه اوراق تبعی عرضه می‌شود و به این وسیله سبد سهام افرادی که زیر ۱۰۰ میلیون سهام و حق‌تقدم دارند تا یکسال بیمه می‌شود و سود حداقل ۲۰ درصدی توسط صندوق تثبیت و توسعه بازار برای آن‌ها تضمین می‌شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تأکید کرد: ۹۶ درصد سهامداران خرد کسانی هستند که کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان سهام دارند، به شرط خرید اوراق تبعی و عدم فروش سهام خود در یک سال شامل بیمه سهام می‌شوند.

به گفته عشقی، در یک سال، چون سبد سهام افراد گسترده است، کسانی که اوراق تبعی خریدند به شرط اینکه سهام خود را در این یک سال نفروشند، می‌توانند از بیمه سبد سهام برخوردار شوند، اما اگر قرار باشد سهام یا حق‌تقدم خود را بفروشند، امکان محاسبات وجود ندارد و از شمول بیمه خارج می‌شوند.

وی در مورد اینکه اگر کسانی حق تقدم خود را نفروشند، چگونه می‌توانند استفاده کنند، گفت: حق تقدم‌ها باید تبدیل به سهام شود و ارزش حق تقدم‌ها هم در بازدهی سبد سهام محاسبه می‌شود، اگر بازدهی ۲۰ درصد بر روی سهام پایه وجود داشته باشد، اختیار فروش بی‌معنا می‌شود و از شرایط رقابتی بازار استفاده می‌کند، اما اگر بازدهی کمتر از ۲۰ درصد باشد اوراق تبعی سود حداقل ۲۰ درصدی را برای سبد سهام تضمین می‌کند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین گفت:‌با تدوین بسته ۱۰‌بندی حمایت از سرمایه‌گذاری در بورس تلاش شد آرامش به بازار برگردد و اوراق تبعی یک نوع بیمه کردن سهام به شمار می‌رود.

عشقی همچنین یادآور شد: نکته بعدی مشارکت حقوقی‌ها از بازار سهام و همچنین سهامداران عمده و بازارگردان‌ها است که افراد حقوقی بیشتر از گذشته فعال شوند تا سرمایه‌گذاران نگران پایین آمدن قیمت و شاخص کل نشوند.

وی افزود: در برهه‌هایی از زمان یکسری تصمیمات موجب خروج منابع از بازار شده بود مانند عرضه‌های اولیه سنگین که باعث شده بود افرادی پول خود را از بازار خارج کنند در نتیجه تصمیم گرفته شد عرضه‌های اولیه سنگین فعلاً متوقف شود، البته گاهی عرضه اولیه سهام باعث شادابی بازار می‌شود، بنابراین عرضه‌های اولیه معمولی هم وجود خواهد داشت.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین گفت: یکی دیگر از بند‌های بسته حمایتی برای صندوق‌های با درآمد ثابت است که در قیمت صفر یک آپشن و انتخاب برای فروش اوراق تبعی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود در مورد سهام هم پرتفوی سهام زیر ۱۰۰ میلیون تومانی در نظر گرفته می‌شود و سود ۲۰ درصدی یکساله برای آن‌ها تضمین می‌شود.

وی گفت:برای کسانی که از صندوق‌های با درآمد ثابت خرید کرده‌اند به نرخ صفر برسند تا یکسال دچار زیان نمی‌شوند و این به خاطر این است که در برهه‌ای از سال ۱۳۹۹ حدنصاب سهام صندوق‌های بادرآمد ثابت اضافه شد و ریسکی از جانب تصمیم‌گیرندگان بر آن صندوق‌ها تحمیل شد، بنابراین با انتشار اوراق تبعی می‌خواهند این ریسک را تا حدی از بین ببرند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر