بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
بر اساس نظرسنجی رویترز در روز گذشته تحلیلگران و معامله‌گران پیش بینی خود را برای قیمت پلاتین و پالادیوم در سال آینده کاهش داده‌اند.
کد خبر : ۲۶۳۸۳۴

کاهش قیمت پلاتین و پالادیوم در سال آینده

بورس نیوز: بر اساس نظرسنجی رویترز در روز چهارشنبه، تحلیلگران و معامله‌گران پیش بینی خود را برای قیمت پلاتین و پالادیوم در سال آینده کاهش داده‌اند، زیرا کاهش رشد اقتصاد جهانی باعث کاهش تقاضا می‌شود.

هر دو فلز در خودرو استفاده می‌شوند. اگرچه پلاتین در جواهرات، صنایع دیگر و برای سرمایه‌گذاری نیز استفاده می‌شود. قیمت این دو فلز از ابتدای سال تا حد زیادی بدون تغییر باقی مانده است، به طوری که پلاتین در حدود ۹۵۰ دلار در هر اونس و پالادیوم در حدود ۱۹۰۰ دلار در هر اونس در نوسان است.

کندی رشد اقتصادی فشار بیشتری را بر صنعت خودروسازی وارد می‌کند که هنوز با تراشه نیمه‌رسانا سروکار دارد که در سال ۲۰۲۰ آغاز شد و شرکت‌ها را مجبور به کاهش تولید خودرو، کاهش تقاضای پلاتین و پالادیوم کرد. نظرسنجی از ۲۷ تحلیلگر و معامله‌گران، تغییرات اندکی را برای قیمت‌ها در سال آینده پیش‌بینی کرد.

میانگین پیش‌بینی‌ها برای پلاتین را به میانگین ۹۰۷ دلار در هر اونس در سه ماه آخر سال جاری، ۹۳۲ دلار و ۵۰ سنت در سه ماهه اول ۲۰۲۳ و ۹۷۰ دلار برای کل سال ۲۰۲۳ برگرداند. برای پالادیوم، میانگین قیمت ۲۰۶۹ دلار در هر اونس در سه ماهه چهارم، ۲۰۷۵ دلار در سه ماهه اول سال آینده و ۲۰۳۷ دلار و ۵۰ سنت در هر اونس برای کل سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی شد.

آن دسته از تحلیلگرانی که تعادل عرضه‌وتقاضا را پیش‌بینی می‌کردند، گفتند که انتظار دارند بازار پلاتین در سال جاری و سال آینده مازاد داشته و بازار پالادیوم متعادل یا با کسری باشد.

کارولین بین، تحلیلگر کپیتال اکونومیکس گفت: قیمت پلاتین ممکن است در سال آینده افزایش یابد، زیرا تقاضای سرمایه‌گذاری اندکی بهبود می‌یابد و تقاضای صنعتی تا پایان سال افزایش می‌یابد. با این حال، هر گونه افزایش قیمت، ممکن است بسیار محدود باشد. او گفت: تا زمانی که چشم‌انداز تولید جهانی روشن شود، ما انتظار افزایش قیمت‌ها را در مورد پالادیوم نداریم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر