بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۰
علیرضا توکلی کاشی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز بیان کرد؛

بازار سهام نیازمند چشم‌انداز روشن‌تر

بازار سهام نیازمند چشم‌انداز روشن‌تر
اصلی‌ترین رقیب و جایگزین اقتصاد دستوری، نظام اقتصاد بازار آزاد است که در آن میزان تولید و قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود. نکته قابل‌توجه این است که اقتصاد از یک جنبه به دو نوع اقتصاد اثباتی (Positive economics) و اقتصاد دستوری یا هنجاری (Normative economics) تقسیم می‌شود.
کد خبر : ۲۶۳۸۸۷

اولویت دولت اقتصادی نیست+ بورس نیوز

بورس نیوز: 

بازار بی‌رمق و غبارآلود

علیرضا توکلی کاشی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد: بازار در بی‌رمقی به سر می‌برد یعنی از سمت سرمایه‌گذاران تمایلی برای معامله دیده نمی‌شود. بی‌شک ریسک‌های سیستماتیک به‌قدری بوده که ابهامات را تا حدی رسانده است که هیچ‌کس تصوری درستی از آینده ندارد، به همین خاطر فعالین تصمیم خرید خود را به تعویق می‌اندازند دراین‌بین هستند افرادی که در هر قیمتی قصد فروش سهام خود را داشته باشند.

بازار سهام نیازمند چشم‌انداز روشن‌تر

وی با اشاره به ریزش ارزش دلاری بازار سهام گفت: در سال ۹۸ تا ۹۹ جوی مثبت بر بورس حاکم و کوچک‌ترین خبر محرک آن بود، اما در حال حاضر، بازار سهام به‌قدری درگیر ریسک شده که تنها عامل مساعد برای آن چشم‌انداز سالانه مثبت از متغیرهای اساسی است. برجام، FATF ، کسری بودجه و طرق تأمین آن از عواملی است که باید تعیین تکلیف شود تا بازار سهام بتواند به مسیر مثبت بازگردد، در غیر این صورت بازار چندان تمایلی به رشد ندارد تا زمانی که مجموع اقدامات اقتصادی، سیاسی و حاکمیتی غبار زدایی نشود نمی‌توان چشم‌اندازی مشخص‌ از پایان این روند داشت. به نظر می‌رسد هرزمانی که وضعیت کشور به آرامش سیاسی برسد و دولت برنامه‌ی شفاف ارائه کند شرایط بورس هم مساعد می‌شود.

تأمین سرمایه‌ها را دنبال کنید

این فعال بورسی تشریح کرد: کلیت شرایط حاکم بر بازار سهام مطلوب نیست، بااین‌حال در بین صنایع تا حدی تأمین سرمایه‌ها می‌توانند تا انتهای سال مستعد پیشتازی باشند. با توجه به محدودیت‌های سیستم بانکی برای تأمین سرمایه و محدود شدن این عملیات از طریق بانک مرکزی، تأمین مالی از شرکت‌های تأمین سرمایه به اوج رسیده که در سالیان قبل بی‌سابقه بوده است. بنابراین اگر ظرفیتی برای رشد وجود داشته باشد آن را می‌توان در شرکت‌های تأمین سرمایه پیدا کرد.

آینده مبهم اقتصادی

وی با تأکید بر ریسک‌های سیستماتیک عنوان کرد: اگر حتی مؤلفه‌ها در بدترین حالت باشند و از شرایط ابهام خارج و به سمت شفافیت بروند، ثبات را در بازار سرمایه منجر می‌شوند همچنین احتمال دارد در بعضی اوقات کمکی آن‌هم باشند. اطلاعات فعالین درباره بدتر یا بهتر شدن اوضاع اقتصادی کافی نیست و خود باعث افزایش نگرانی و توقف در روند بازار سرمایه می‌شود. این موضوع برای تمام مشاغل هم مطرح است که آن‌ها تنها به انجام فعالیت روزمره خود بسنده کرده‌اند و هیچ توسعه‌ای در این مشاغل دیده نمی‌شود چراکه آینده پیشروی خود را مبهم می‌بینند.

اولویت دولت اقتصادی نیست

توکلی کاشی در پایان به بورس نیوز گفت: به نظر می‌رسد اگر به دنبال حل مشکلات باشیم بی‌شک برای آن راه‌حل وجود دارد، در دنیا، دیگر کشورها هم مشکلاتی داشته‌اند و پس از حل آن‌ مسائل، راه‌حل‌ها را منتشر کرده‌اند که می‌توان از آن استفاده کرد. تورم و کسری بودجه بی‌شک راه‌حلی دارد پس دولت اگر بخواهد می‌تواند مشکلات را مرتفع کند اما به نظر می‌رسد اولویت دولت اقتصادی نیست، اگر مشکلی در اولویت قرار نداشته باشد به دنبال راه‌حل آن هم نمی‌روند. 

حسین حریریان

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
فروش هفته های اخیر هیجانی بود/ بازار سهام محکوم به رشد است
امیر سیدی، کارشناس بازار سهام در گفتگو با بورس نیوز تشریح کرد؛

فروش هفته های اخیر هیجانی بود/ بازار سهام محکوم به رشد است

سرمایه گذاری در سهام عدالت به شکل غیر مستقیم باقی بماند
علی سعیدی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد؛

سرمایه گذاری در سهام عدالت به شکل غیر مستقیم باقی بماند

ارسال نظر