بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۶
دوراسیون‌های ماشین‌های تخلیه و درب بازکن از جمله قطعات حساس در مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی به شمار می‌روند که در سال‌های گذشته مقرر بود از کشور‌های خارجی تامین شوند، اما تحریم‌ها سَد راه دریافت این تجهیزات شدند.
کد خبر : ۲۶۳۹۶۶

بومی سازی دوراسیون‌های کک سازی، مانع خروج ۳۳۰ هزار یورو ارز از کشور شد

بورس نیوز: دوراسیون‌های ماشین‌های تخلیه و درب بازکن از جمله قطعات حساس در مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی به شمار می‌روند که در سال‌های گذشته مقرر بود از کشور‌های خارجی تامین شوند، اما تحریم‌ها سَد راه دریافت این تجهیزات شدند. ذوب آهنی‌های بلند همت با همکاری یکی از شرکت‌های توانمند داخلی بار دیگر، با گوهر اراده، دانش و تجربه خویش این تجهیزات را در حدود ۵۵۰ شیت نقشه طراحی نموده و طی حدود یک و نیم سال بومی سازی کردند. این دستاورد بزرگ در گفتگو با تنی چند از تلاشگران این عرصه مورد کنکاش قرار داده شده است.

محمدحسین ترکان، مدیر خرید تجهیزات ذوب آهن اصفهان گفت: با شروع جنگ روسیه و اوکراین، محدودیت‌هایی در تهیه اقلام خاص از بلوک شرق برای کشور به وجود آمده است.

وی افزود: کشور اوکراین نیز به دلیل مشکلات جنگ که با آن مواجه شده، کمبود انرژی را تجربه می‌کند که این موضوع بر ساخت قطعات و تحویل آن‌ها نیز تاثیر مستقیم داشته است.

بومی سازی پنج درصدی را در سال جاری هدف قرار دادیم

مدیر خرید تجهیزات ذوب آهن اصفهان با اعلام این خبر که بومی سازی ۵ درصدی کالا‌هایی که قبلاً از خارج از کشور تامین می‌شد، از جمله مهمترین اهداف این مدیریت در سال جاری است، تصریح کرد: در این شرایط بومی سازی قطعات و تجهیزات در داخل کشورمان بیش از پیش اهمیت یافته است و این رویکرد در ذوب آهن اصفهان نیز با جدیت دنبال می‌شود.

مسعود رفیعی، سرپرست خرید قطعات ساخت در این مدیریت نیز اضافه کرد: قطعات و تجهیزاتی که امکان ساخت آن‌ها در داخل کارخانه و یا تامین شان از خارج از کشور وجود ندارد، پیگیری بومی سازی آن‌ها از طریق این اداره انجام می‌گیرد.

وی افزود: بدین منظور کروکی برداری و تهیه نقشه از تجهیزات توسط دفتر فنی قسمت درخواست کننده انجام شده و سپس فرایند ساخت آن از طریق شرکت توانمند داخلی منتخب، مطابق با ضوابط توسط این مدیریت آغاز گردید.

سرپرست خرید قطعات ساخت شرکت تصریح کرد: در خصوص ساخت دوراسیون‌های ماشین‌های درب بازکن و تخلیه نیز در سال ۹۱ درخواست خرید خارجی آن پیگیری گردید که واردات این تجهیزات میسر نشد لذا طی برگزاری جلسات مستمر با مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی، این دو تجهیز در مدت زمان یک و نیم سال، توسط شرکت ماشین سازی اصفهان ساخته شد و به این مدیریت تحویل گردید.

بومی سازی که مانع خروج ۳۳۰ هزار یورو ارز، از کشور شد

رفیعی گفت: این تجهیزات در داخل کشور و با هزینه‌ای بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال ساخته شدند و لذا حدوداً از ۳۳۰ هزار یورو خروج ارز از کشور جلوگیری بعمل آمد.

احمد رضا بهرامی کاردان بازرگانی در مدیریت خرید تجهیزات شرکت نیز گفت: پس از بررسی‌های فنی، برآورد هزینه و همچنین تکمیل نقشه ها، از شرکت‌های توانمند داخلی که سابقه همکاری با ذوب آهن اصفهان داشتند، دعوت بعمل آمد و پس از بازدید از محل و بررسی شرایط آن‌ها، پشنهادات اخذ گردید و مناقصه برگزار شد.

بهرامی اظهار داشت: در طی مناقصه برگزار شده، شرکت ماشین سازی اصفهان به عنوان برنده اعلام گردید و ساخت این دوراسیون‌ها را بر عهده گرفت.

حسن رضا جان محمدی سرپرست واحد ۲ تولید کک نیز اظهار داشت: با توجه به اینکه حدود ۱۰ سال از عمر باتری ۳ می‌گذرد، برخی از تجهیزات این قسمت دچار استهلاک شدند و به این دلیل توقف‌های زیادی را شاهد بودیم که ریسک‌هایی مانند افت کمی و کیفی تولید و تحت الشعاع قرار گرفتن برنامه‌های تعمیرات تجهیزات را در پی داشت.

وی افزود: به کمک مدیریت‌های نت مکانیک و نت راه و ساختمان، محوطه سازی برای تعویض این دوراسیون‌ها انجام گرفت و نیز کروکی برداری و نقشه‌های لازم از تجهیزات تهیه شد.

تعویض و راه اندازی دوراسیون ها، بدون توقف انجام شد

سرپرست واحد ۲ تولید کک در شرکت خاطر نشان کرد: در طول عملیات تعویض و راه اندازی این دوراسیون ها، هیچ گونه توقفی در تولید کک باتری ۳ رخ نداد و لذا از همکاران مکانیک، برق و تکنولوژ و همچنین مدیریت راهبری و ماشین آلات سنگین که در این زمینه همکاری بسیار خوبی داشتند، تشکر و قدردانی می‌نمایم.

یوسف اسکندری معاون تجهیزات مکانیک مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی نیز گفت: پس از راه اندازی باتری شماره ۳ به همت تلاشگران ذوب آهن اصفهان در سال ۹۱، تداوم فرآیند تولید به دلیل نیاز به انجام تعمیرات و نگهداری از تجهیزات با چالش‌های فراوانی از جمله عدم وجود قطعات رزرو، نقشه و مدارک فنی و عدم پیش بینی پلت فرم‌های تعمیراتی جهت قطعات حساس مواجه بود.

وی افزود: در ادامه شرکت اوکراینی به دلیل تحریم‌ها از تعهدات ساخت این تجهیزات سر باز زد و قرارداد را به صورت یک طرفه فسخ نمود.

معاون تجهیزات مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی ادامه داد: این قطعه به طور متوسط هر ۱۵ دقیقه یکبار درب

سلول‌های باتری را باز و بسته می‌کند و لذا طی این سالیان نیاز به تعویض داشت که این اقدام توسط یکی از شرکت‌های توانمند داخلی انجام گرفت و طی هشت شبانه روز در مهرماه سال جاری نصب و راه اندازی گردید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر