بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸
محسن موسوی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

اخبار منفی از بودجه نرسد بازار سبز می‌ماند/ صادرات محورها مورد توجه قرار می گیرند

اخبار منفی از بودجه نرسد بازار سبز می‌ماند/ صادرات محورها مورد توجه قرار می گیرند
سازمان بورس در پس اقدامی حمایتی از بازار سرمایه، بسته ۱۰ بندی را تصویب کرد. در بسته ۱۰بندی حمایت فوری از بازار سرمایه مصوباتی از جمله بیمه شدن اصل و سود سهام مردم در یک سال آینده تا واریز شدن منابع جهت حمایت از سهام شرکت‌های تولیدی بزرگ کشور دیده می‌شود. در این بین افزایش نرخ دلار را شاهد بودیم که توانست در کنار دیگر عوامل محرک بازار سهام شود که این بازار تا چند روز سبزپوش باشد.
کد خبر : ۲۶۳۹۹۲

اخبار منفی از بودجه نرسد بازار سبز می‌ماند/ صادرات محورها مورد توجه قرار می گیرند

بورس نیوز:

اخبار منفی از بودجه نرسد بازار سبز می‌ماند

محسن موسوی، کارشناس بازار سهام در گفتگو با بورس نیوز درباره روند فعلی بازار سهام مطرح کرد: به نظر می‌رسد با منابع ورودی به بازار سهام و حمایت‌های انجام شده استمرار روند فعلی ممکن است به شرطی که اخبار منفی از بودجه منتشر نشود. بازار سهام با همین روند هفته را به پایان می‌رساند، اخباری مانند تغییر نرخ سوخت و نرخ بهره مالکانه می‌تواند سیگنال منفی به بازار مخابره کند. افزایش نرخ دلار بی شک به رشد بازار سهام کمک می‌کند، اما باید نرخ آن تثبیت شود، دلار در محاسبه ارزش سکه به ۴۲ تا ۴۳ هزار تومان رسیده در نتیجه نرخ ارز مستعد رشده است وشرکت‌های صادرات محور را متاثر می‌کند.


بازار سهام نرخ دلار را پیشخور کرده است


این فعال بورسی تشریح کرد: تثبیت نرخ دلار حائز اهمیت است، چراکه با افزایش یک تا ۳ روزه ، ارزش‌گذاری و نرخ‌گذاری در بازار سهام امکان‌پذیر نیست. به نظر می‌رسد تثبیت نرخ ارز زمان نیاز دارد، در تاریخ نیز سابقه پیش‌خور شدن نرخ دلار در بازار سهام مشاهده نشده است. دلار همیشه مستعد صعودی شدن است در این بین، اما فاصله نرخ دلار نیما و آزاد هم وجود دارد که ۱۵ تا ۲۰ درصد است، یعنی با فرض دلار ۴۰ هزار تومان احتمال رشد دلار نیما تا ۳۴ هزار تومان وجود دارد.


تمایل دولت به افزایش قیمت دلار است


وی افزود: قدرت تاثیر دلار آزاد یا نیما را باید به سیاست متولیان امر بسط داد، باید دید تمایل به مدیریت نرخ یا نگهداری آن است. بانک مرکزی قدرت نگهداری این نرخ را دارد، اما جذابیت بر رشد آن به نسبت قیمت بازار آزاد است. بالا رفتن نرخ ارز به تامین مالی و درآمد ارزی دولت کمک می‌کند، در نتیجه بخشی از کسری بودجه هم تامین می‌شود به همین خاطر دولت به افزایش نرخ دلار دید مثبت دارد.


وضعیت دارا و پالایش بهتر می‌شود


وی با اشاره به اتفاقات صنعت پالایش گفت: احتمال مثبت شدن وضعیت صندوق دارا و پالایش یکم وجود دارد همچنین صنعت پالایش مستعد رشد است و با این رشد ارزش ذاتی صندوق پالایش و دارا یکم هم اصلاح می‌شود. اگر اصلاح ارزش ذاتی در این دو صندوق رخ دهد قیمت‌ها نیز به تبع آن رشد می‌کنند، این اتفاق ممکن است در کوتاه مدت محقق شود، اما نمی‌توان انتظار رشد عجیبی را از آن داشت.


دلاری ها مورد توجه قرار می گیرند

موسوی در پایان به بورس نیوز گفت: حمایت‌ها مسکن‌های موقت هستند و در بلندمدت نمی توانند برای بازار سهام چندان کارا باشند ، باید گفت که بازار سهام باید مسیر طبیعی خود را سپری کند. از طرفی حمایت‌ها موقتی بوده و به زودی به فراموشی سپرده می‌شوند یا اینکه اثرات کوتاه مدت دارند. با توجه به تعلیق برجام و کمای موقت آن بخش صادرات محور بازار سهام و آن دست از صنایعی که درآمد دلاری دارند تا انتهای سال مورد توجه قرار می‌گیرند و مستعد رشد و بازدهی هستند.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
بازار سهام تا پایان سال صعودی است به یک شرط
پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

بازار سهام تا پایان سال صعودی است به یک شرط

دلار هنوز با قیمت واقعی خود فاصله دارد/ دلار ۴۰ هزار تومانی تا پایان سال طبیعی است
سجاد بوربور، کارشناس بازار ارز در گفتگو با بورس نیوز عنوان کرد؛

دلار هنوز با قیمت واقعی خود فاصله دارد/ دلار ۴۰ هزار تومانی تا پایان سال طبیعی است

ارسال نظر