بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸
پالایشگاه‌های هند در پاسخ به کاهش سهمیه تولید اوپک، منابع عرضه خود را تغییر داده و به کشور‌های تحریم شده‌ای مانند روسیه و ایران روی آورده‌اند.
کد خبر : ۲۶۴۰۵۴

واردات نفت هند از ایران و روسیه افزایش یافت

بورس نیوز: اویل پرایس گفت: هند به‌دنبال افزایش داخلی تقاضا برای نفت و گاز، به سراغ هر عرضه‌کننده‌ای که محصولات آن قیمت پایین‌تری داشته باشند می‌رود و توجهی به بحث‌برانگیز بودن محموله‌های نفتی ندارد. پالایشگاه‌های هند در پاسخ به کاهش سهمیه تولید اوپک، منابع عرضه خود را تغییر داده و به کشور‌های تحریم شده‌ای مانند روسیه و ایران روی آورده‌اند تا از ثبات عرضه نفت خام خود اطمینان حاصل کنند. با توجه به حمایت ناچیز غرب از صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر در هند، به‌نظر می‌رسد شراکت این کشور با عرضه‌کنندگان جنجالی نفت دنیا ادامه خواهد داشت.

هاردیپ سینگ پوری، وزیر نفت هند اعلام کرد: کاهش تولید اوپک به واردکنندگان بزرگی مثل هند که ۱۲۰ میلیارد دلار در سال گذشته برای واردات محصولات نفتی هزینه کرده‌اند آسیب می‌رساند. اوپک ۲ میلیون بشکه از تولید خود را طی ماه‌های آینده با پیش‌بینی کاهش تقاضای جهانی برای نفت به‌خاطر افزایش فشار‌های اقتصادی در سراسر دنیا، کاهش می‌دهد.

هند سومین مصرف‌کننده و واردکننده بزرگ نفت در دنیاست و حدود ۸۵ درصد از نیاز نفتی خود را وارد می‌کند، بنابراین قصد دارد منابع واردات نفت خود را برای اطمینان از امنیت انرژی خود متنوع‌تر کند. وزیر نفت هند اعلام کرده بود کاهش تولید اوپک بسیاری از کشور‌ها را وارد یک رکود عمیق‌تر می‌کند، چون قیمت سوخت را بالاتر می‌برد.

پالایشگاه‌های هند اعلام کرده‌اند منابع عرضه خود را با هر کشوری که قیمت مناسب‌تر و قابل‌قبول‌تری ارائه دهد گسترده می‌کنند و مهم نیست آمریکا و اروپا این شراکت‌های جدید را تایید کنند یا نه.

هند به ایران به‌عنوان یک عرضه‌کننده مطمئن روی آورده‌است. ایرج الهی، سفیر ایران در هند از تمایل کشورش برای عرضه نفت خام جهت حفظ امنیت انرژی هند خبر داده‌است. وی گفت: «ما همواره آماده افزایش روابط اقتصادی با هند هستیم. همه‌چیز به هند بستگی دارد. ما آماده فروش نفت هستیم». ایران یکی از اصلی‌ترین عرضه‌کنندگان نفت هند قبل از آغاز تحریم‌ها در ۲۰۱۹ بود.

ایران علی‌رغم ادامه تحریم‌های آمریکا و سازمان ملل، همواره در حال افزایش عرضه نفت خود و پیدا کردن شرکای جدید برای صادرات بوده‌است. دولت‌های سراسر دنیا پس‌از خلأ ایجادشده در بازار به‌دنبال تحریم‌های نفتی روسیه و کاهش تولید اوپک، به قدرت‌های نفت دنیا مثل ایران و ونزوئلا روی آورده‌اند. ایران اعلام کرد درآمد فروش نفت و میعانات گازی آن از ماه مارس تا ژوئیه ۵۸۰ درصد نسبت‌به همین دوره در سال گذشته میلادی افزایش‌یافته است. ترکیه و افغانستان همکاری خود با ایران را در تلاش برای تقویت واردات نفت از کشور افزایش داده‌اند.

روسیه هم طی ماه‌های اخیر به بزرگ‌ترین عرضه‌کننده نفت هند به‌خاطر قیمت پایین نفت آن پس‌از وضع تحریم‌های غرب به‌دنبال حمله این کشور به اوکراین تبدیل‌شده است. قیمت پائین نفت روسیه قابل رقابت با نفت خاورمیانه و آفریقاست و باعث شده هند و بسیاری دیگر از کشور‌ها روابط خود را با این غول نفتی عمیق‌تر کنند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر