بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
تصویب صدور مجوز واردات برخی تجهیزات فرودگاه‌های کیش و قشم
سخنگوی دولت گفت: سخنگوی دولت از تصویب صدور مجوز واردات و تامین فوری برخی تجهیزات مورد نیاز فرودگاه‌های کیش و قشم در جلسه هیات دولت خبر داد.
کد خبر : ۲۶۴۰۶۵

بورس نیوز: علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت با اشاره به مصوبات امروز، اظهار کرد: هیات وزیران تصویب کرد که دولت در ازای بدهی‌هایی که به بخش‌های مختلف دارد بتواند از طرح‌های نیمه‌تمام یا در حال ساخت به این طلبکاران واگذار کند.

وی افزود: یعنی هم طرح‌هایی که متوقف ماندند و امکان تکمیل‌شان وجود نداشته این امکان برایشان فراهم خواهد شد و هم بدهی‌های دولت از این مسیر امکان تسویه‌شدن دارد.

سخنگوی دولت با اشاره به در پیش رو بودن هفته کتاب اظهار کرد: با پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطابق آیین‌نامه، حمایت‌هایی از مجموعه‌های ناشران، کتابفروشان و دفتر‌های مطبوعاتی تصویب شد که بتوانند در مجتمع‌های فرهنگی، مختص به خود فعالیت داشته باشند یا در اماکن مسکونی اختصاصا برای حوزه‌های مرتبط با کار شان، فعالیت داشته باشند و از مزایای قانونی در این حوزه استفاده کنند.

بهادری جهرمی یادآور شد: یکی دیگر از مصوبات جلسه گذشته هم مجموعه حمایت‌ها از تیم ملی و حضور در قطر بود که از جمله آن، در کنار حمایت از خود تیم ملی، با هدف استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت‌های مناطق کیش و قشم در ایام جام جهانی، مجوز واردات و تامین فوری برخی تجهیزات مورد نیاز فرودگاه‌های کیش و قشم صادر شد.

وی در خصوص اختصاص ندادن بودجه اشتغال دولت بیان کرد: اساسأ ما در خصوص فرایند تصویب لایحه بودجه یک مشکلی داریم که دولت با کار کارشناسی یک سری منابع واقعی را پیش‌بینی می‌کند و متناسب با آن هزینه‌ها پیش‌بینی می‌شود.

سخنگوی دولت افزود: اما در این فرایند معمولا این اتفاق رخ می‌دهد که برای اینکه می‌خواهند هزینه‌های بیشتری به حوزه عمومی و اجرایی تحمیل شود منابعی پیش‌بینی می‌کنند که از ابتدا مشخص است محقق‌شدنی نیست یا محقق نخواهد شد.

بهادری جهرمی یادآور شد: در حوزه اشتغال و تبصره ۱۴ بودجه کاملاً مشخص است که منابعش سال گذشته چه میزان محقق‌شده، اما حدوداً دوبرابر آن پیش‌بینی شده که محقق شود، در حالی که از ابتدا مشخص است که این منابع قابل‌تحقق نیست و بعد که امکان تخصیص پیدا نمی‌کند می‌پرسیم چرا تخصیص پیدا نکرد.

وی تصریح کرد: ما خواسته‌مان این است که کارشناسی‌شده‌تر و واقعی منابع را پیش‌بینی کنیم. در همان زمان تصویب هم عزیزان تاکید داشتند که ما موضوعات مرتبط با رشد را در اولویت دوم قرار دهیم که نتیجه‌اش همین مسئله می‌شود.

سخنگوی دولت با اشاره به محل اختلاف دیگری در تحقق منابع اظهار کرد: یک نگاهی بوده که در قانون بودجه هم منعکس شده که حامل‌های انرژی افزایش قیمت پیدا کند به ویژه در حوزه گاز، چه خوراک پتروشیمی و چه مصرف خانوار‌ها تا از محل آن بتوانیم منابع اشتغال را تامین کنیم که در این حوزه دولت اختلاف دیدگاه کارشناسی دارد.

بهادری جهرمی یادآور شد: این افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها و گاز حتی خبر آن در حوزه بورس اثر گذاشت با اینکه محقق نشد و دولت آن را هنوز اجرایی نکرده، اما تاثیر آن را در زیان‌آوری و تأثیر منفی در بورس دیدیم.

وی افزود: در مورد افزایش قیمت گاز مصرف خانوار هم دولت درباره‌اش بحث دارد که آیا امکان اجرایی‌شدن دارد و مردم می‌پذیرند؟ ما می‌خواهیم با افزایش قیمت گاز اشتغال جدیدی ایجاد کنیم، اما به نظر می‌رسد همین اشتغال موجود را ممکن است خیلی وقت‌ها با زیر سوال بردن درآمد‌های جدی شرکت‌های فعال در بورس، تحت تاثیر قرار دهیم.

سخنگوی دولت در پایان گفت: انتظار می‌رود در بحث‌های کارشناسی دولت و مجلس هماهنگی‌های بیشتری داشته باشند. وزرا به پیشنهاد دولت و با موافقت مجلس تعیین می‌شوند و جایگاه وزیر هم شأن خود را از دولت می‌گیرد و هم مجلس، بنابراین احترام به جایگاه وزیر، استقلالش و رعایت شأن وزیر در حقیقت رعایت شأن خود مجلس شورای اسلامی و احترام به رأی نمایندگان است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر