بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
با پیش بینی کاهش فعالیت اقتصادی؛

منطقه یورو رکود را تجربه می کند

منطقه یورو رکود را تجربه می کند
کمیسیون اقتصادی اروپا با پیش‌بینی کاهش فعالیت‌های اقتصادی در سه ماهه پایانی سال جاری و اولین ماه سال ۲۰۲۳، گفت: با این شرایط، اتحادیه اروپا، منطقه یورو و «بیشتر کشور‌های عضو» یک دوره «رکود» را تجربه خواهند کرد.
کد خبر : ۲۶۴۱۰۲

منطقه یورو رکود را تجربه می کند

بورس نیوز: پائولو جنتیلونی، کمیسر اقتصادی اروپا دیروز (جمعه) در نشستی خبری هشدار داد: ماه‌های دشواری را در پیش رو داریم.

وی با پیش‌بینی کاهش فعالیت‌های اقتصادی در سه ماهه پایانی سال جاری و اولین ماه سال ۲۰۲۳، گفت: با این شرایط، اتحادیه اروپا، منطقه یورو و «بیشتر کشور‌های عضو» یک دوره «رکود» را تجربه خواهند کرد.

در گزارش رادیو فرانسه آمده است: کاهش فعالیت‌ها در سه ماهه چهارم سال جاری آغاز شده و می‌تواند تا بهار ۲۰۲۳ ادامه یافته و به رکود محسوسی در منطقه یورو و دیگر کشور‌های اروپا بیانجامد. رشد تولید ناخالص داخلی سال آینده به شدت پایین ارزیابی شده است و به ۰.۳ درصد در برابر ۱.۴ درصد قبلی برای کشور‌های منطقه یورو رسیده است. اقتصاد اروپا به‌ویژه از افزایش قیمت‌های انرژی به دلیل جنگ اوکراین آسیب دیده است.

کمیسیون اروپا در بیانیه خود آورده است: اتحادیه اروپا به دلیل نزدیکی جغرافیایی به منطقه جنگی و وابستگی شدید به واردات گاز از روسیه، به شدت از نظر اقتصادی متاثر شده است.

این گزارش حاکی است: بهبود اقتصادی پس از همه‌گیری کووید۱۹، کوتاه بود. تورم همچنان رکورد می‌شکند و قدرت خرید اروپایی‌ها را کاهش می‌دهد.

بروکسل تورم منطقه یورو را در سال ۲۰۲۳ به شدت رو به افزایش پیش‌بینی کرده و ارزیابی خود را از ۴ درصد به ۶.۱ درصد افزایش داده است. با این حال، انتظار می‌رود که افزایش قیمت‌ها پس از بالاترین سطح مورد انتظار در پایان سال ۲۰۲۲، وارد روند نزولی شود.

اتحادیه اروپا همچنین پیش‌بینی خود را از تورم در سراسر سال ۲۰۲۲ از ۷.۶ درصد به ۸.۵ درص رسانده است. با این حال، جنتیلونی در مورد بالا بودن عدم قطعیت به دلیل جنگ، هشدار می‌دهد که می‌تواند به ثبت ارقام بدتری منجر شود.

از سوی دیگر به دلیل افزایش بهای انرژی، برخی از شرکت‌های اروپایی ممکن است برای ادامه طرح‌های سرمایه‌گذاری خود به سمت آمریکا یا آسیا گرایش پیدا کند که بهای انرژی در آن‌ها پایین‌تر است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر