بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹
اصرار اوپک به رشد اقتصادی جهان در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳
با وجود افزایش چالش‌ها، اوپک پیش بینی رشد اقتصادی جهانی در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ را تغییر نداد و اعلام کرد هر چند ریسک‌های نزولی افزایش پیدا کرده، اما احتمال صعود نیز وجود دارد.
کد خبر : ۲۶۴۲۵۹

اصرار اوپک به رشد اقتصادی جهان در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳

بورس نیوز: سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) در جدیدترین گزارش ماهانه خود، پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۲، به میزان ۲.۵۵ میلیون بشکه در روز معادل ۲.۶ درصد رشد خواهد کرد که این رقم، ۱۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از پیش بینی قبلی این سازمان است.

در گزارش اوپک آمده است: اقتصاد جهان وارد دوره ابهام قابل توجه و رشد چالش‌ها در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ شده است. ریسک‌های نزولی شامل تورم بالا، سیاست پولی انقباضی بانک‌های مرکزی بزرگ جهان، سطح بالای بدهی دولتی در بسیاری از مناطق، کوچک شدن بازار‌های کار و استمرار محدودیت‌های زنجیره تامین هستند.

این گزارش، آخرین گزارش اوپک پیش از دیدار وزیران اوپک و متحدانشان معروف به اوپک پلاس در چهارم دسامبر است. وزیر انرژی عربستان سعودی هفته گذشته اظهار کرد: این گروه که اهداف تولیدش را اخیرا کاهش داده است، محتاط خواهد ماند.

اوپک انتظار دارد سال میلادی آینده، تقاضا برای نفت به میزان ۲.۲۴ میلیون بشکه در روز رشد کند که ۱۰۰ هزار بشکه در روز پایین‌تر از برآورد ماه گذشته این گروه است.

با وجود افزایش چالش‌ها، اوپک پیش بینی رشد اقتصادی جهانی در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ را تغییر نداد و اعلام کرد هر چند ریسک‌های نزولی افزایش پیدا کرده است، اما احتمال صعود نیز وجود دارد.

هدف تولید اوپک پلاس در اکتبر با ضعیف شدن قیمت نفت، ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داده شد و کاهش هدف تولید این گروه در نوامبر از این هم بزرگتر است. عربستان سعودی اعلام کرده که این کاهش برای واکنش به افزایش نرخ‌های بهره در غرب و اقتصاد جهانی ضعیف‌تر ضروری بوده است. اما جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، از این تصمیم انتقاد کرده و آن را کوته‌بینانه خوانده است.

اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد در سه ماهه دوم امسال، عرضه جهانی نفت ۲۰۰ هزار بشکه در روز بالاتر از تقاضای جهانی و در سه ماهه سوم ۱.۱ میلیون بشکه در روز بالاتر بوده است در حالی که در سه ماهه نخست، ۳۰۰ هزار بشکه در روز کمبود عرضه وجود داشت.

بر اساس گزارش رویترز، تولید نفت اوپک در اکتبر به میزان ۲۱۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد و به ۲۹.۴۹ میلیون بشکه در روز رسید که بیش از کاهش برنامه ریزی شده توسط اوپک پلاس بود. طبق آمار منابع ثانویه، تولید نفت عربستان سعودی ۱۴۹ هزار بشکه در روز کاهش داشت. با این حال، عربستان سعودی کاهش تولید ۸۴ هزار بشکه در روز در ماه میلادی گذشته را به اوپک گزارش کرد که تولید این کشور را به کمتر از ۱۱ میلیون بشکه در روز رساند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در بازارهای جهانی؛

نفت در اوج نماند

ارسال نظر