بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۲
اضافه‌برداشت برخی بانک‌ها، یکی از موضوعاتی بود که رئیس جمهور در شصت و دومین نشست مجمع عادی و فوق‌العاده بانک مرکزی، این بانک را به پیگیری جدی و دقیق آن‌ مکلف کرد.
کد خبر : ۲۶۴۴۰۵

بانک مرکزی مکلف به پیگیری اضافه برداشت بانک ها شد

بورس نیوز: شصت و دومین اجلاس مجمع عادی و فوق‌العاده بانک مرکزی، امروز یکشنبه با حضور آقای رئیسی برگزار شد.

در این نشست، علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی، گزارشی از عملکرد مالی سال ۱۴۰۰ و همچنین، شاخص‌های مالی سال ۱۴۰۱ ارائه کرد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، پس از شنیدن این گزارش به برخی مطالب گفته شده، از جمله روند کاهشی نرخ تورم، افزایش صادرات، وصول درآمد‌های ارزی کشور، روند کاهشی نوسانات نرخ دلار، روند کاهشی رشد نقدینگی، افزایش خالص دارایی‌های خارجی و همچنین حفظ و تقویت ذخایر ارزی کشور اشاره کرد و گفت: استمرار این کارها، موجب اطمینان‌بخشی به مردم و همچنین فعالان اقتصادی است.

همچنین در این نشست، بانک مرکزی مکلف شد موضوع اضافه‌برداشت برخی بانک‌ها که انضباط مالی و پولی شبکه بانکی کشور را تحت تأثیر قرار داده است، با جدیت پیگیری کند.

حل موضوع تکالیف به‌جا مانده از سال‌های قبل در گزارش‌های مالی، عملیاتی کردن نظر ناظران در گزارش‌های مالی بانک مرکزی، تأکید بر مهار تورم و رشد نقدینگی، کنترل و نظارت جدی بر بانک‌ها به‌ویژه بانک‌های خصوصی و هدایت اعتبارات به سمت فعالیت‌های مولد، بررسی ترازنامه‌های بانک‌ها و آسان شدن دسترسی مردم به تسهیلات بانکی، موضوعات دیگری بود که رئیس جمهور، بانک مرکزی را به اجرا و پیگیری دقیق آن‌ها مکلف کرد.

رئیسی، همچنین از بانک مرکزی خواست با سرعت‌بخشی به تسهیل روابط پولی و بانکی با دیگر کشورها، خارج‌کردن اقتصاد کشور از انحصار دلار را به‌طور جدی دنبال کند.

رئیس جمهور تأکید کرد: خروجی عملکرد بانک مرکزی و سایر نهاد‌های اقتصادی دولت، باید در جهت ثبات اقتصادی، امنیت سرمایه‌گذاری و حمایت از تولید و اشتغال باشد و با هرگونه یأس‌آفرینی که با هدف اخلال در نظام اقتصادی کشور یا تشویش اذهان عمومی انجام می‌شود، با جدیت برخورد کنند.

رئیسی گفت: ثبات اقتصادی، امنیت سرمایه‌گذاری و حمایت از تولید و اشتغال با بخشنامه ایجاد نمی‌شود و مردم باید آن را در عمل احساس کنند.

پیش از سخنان رئیس جمهور، علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به برنامه‌های این بانک برای مهار تورم و نقدینگی، اظهار داشت: کاهش ۱۹،۷ دهم درصدی نرخ تورم به صورت متوسط ۱۲ ماهه، کاهش شاخص ۱۲ ماهه بهای تولیدکننده، رشد ۳ برابری وصولی‌های ارزی در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال ۱۳۹۹، رشد ۳۰ درصدی رقم تأمین ارزی، کاهش مدت زمان تخصیص ارز دارو و تجهیزات پزشکی از ۳۰ به حداکثر ۲ روز، راه‌اندازی بازار توافقی مدیریت بهینه بازار ارز برای پاسخگویی به نیاز متقاضیان، افزایش ۵ برابری وصول مطالبات ارزی از کارگزاران داخلی و خارجی نسبت به سال گذشته، رشد ۵۴ درصدی پرداختی شبکه بانکی به بخش‌های اقتصادی در سال ۱۴۰۰، رشد ۴۵ درصدی تسهیلات بانکی در ۷ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل، از کار‌های مهم بانک مرکزی در چند ماه گذشته بوده است.

صالح‌آبادی در ادامه با اشاره به کاهش بیش از ۵ واحد درصدی رشد نقدینگی در پایان شهریور سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت زمان مشابه سال پیش، تصریح کرد: رقم رشد نقدینگی از ۴۰،۶ دهم درصد در سال ۱۳۹۹ به ۳۹ درصد در پایان شهریور سال ۱۴۰۰ و ۳۵ درصد در پایان شهریور ۱۴۰۱ رسیده است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به حمایت این بانک از بخش تولید به‌صورت غیر تورمی، گفت: میزان انتشار اوراق گام (گواهی اعتبار مولد) به عنوان یک ابزار تأمین مالی تعهدی و نوعی حمایت غیر تورمی از تولید، از ۷،۷ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۳۲ هزار میلیارد تومان تا ۲۸ آبان سال ۱۴۰۱ رسیده است که رشد ۴ برابری را نشان می‌دهد.

افزایش پرداخت تسهیلات ازدواج جوانان از ۸۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۸۶ هزار میلیارد تومان تا آبان سال ۱۴۰۱، پرداخت ۲۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری تا آبان سال ۱۴۰۱ و افزایش تسهیلات پرداختی به شرکت‌های دانش‌بنیان از ۶۶ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۷۴ هزار میلیارد تومان تا آبان سال ۱۴۰۱، از دیگر موضوعات برجسته گزارش صالح‌آبادی در این نشست بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر