بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰
محمد کمالی، کارشناس بازار سهام مطرح کرد؛

رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی در انتظار بازار

رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی در انتظار بازار
انتظار می‌رود هم‌زمان با برگزاری مجامع حداقل یک واحد رشد در سهام بنیادی را شاهد باشیم، از طرفی برای کلیت بازار نیز احتمال ۲۰ تا ۳۰ درصد رشد را متصور هستم.
کد خبر : ۲۶۴۶۰۵

رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی در انتظار بازار

بورس نیوز: 

محمد کمالی، کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد: در کوتاه‌مدت انتظار خاصی از بازار ندارم؛ البته حمایت از بازار سهام، توسط صندوق‌های توسعه و تثبیت برخلاف ادوار قبل بسیار زیاد شده است. صندوق‌های توسعه و تثبیت بازار سرمایه اجازه اصلاح به بورس نمی‌دهند، اگر این اتفاق رخ دهد، بسیاری از سرمایه‌گذاران که شاهد رشد و نگران بازار بودند، منابع جدید وارد می‌کنند و قدرت صندوق‌ها هم در کنترل آتی بازار بهتر می‌شود. با توجه به حمایت‌های که صورت می‌گیرد، انتظار اصلاح جدی حداقل تا پایان یافتن منابع صندوق‌های توسعه و تثبیت از بازار نمی‌رود. البته با توجه به رشد خوب دلار نیمایی و احتمال ادامه‌دار بودن آن انتظار می‌رود که سودآوری شرکت‌ها هم به‌تبع آن افزایش یابد تا جایی که کلیت بازار در روندی آرام و صعودی به کار خود ادامه دهد.


رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی در انتظار بازار


این فعال بازار سهام تشریح کرد: باید به این موضوع اشاره کرد، که دلار نیما با نرخی متفاوت از سامانه خود در حال معامله است، صنعتگران محدوده این نرخ را ۲۸ تا ۲۹ هزار بیان می‌کنند. به نظر می‌رسد بورس، سهام را با دلار نیمایی ۳۳ تا ۳۴ هزار تومان نرخ‌گذاری کند، چراکه با نزدیکی به انتهای سال EPS forward شرکت‌ها مبنای ارزش‌گذاری قرار می‌گیرد. انتظار می‌رود هم‌زمان با برگزاری مجامع حداقل یک واحد رشد در سهام بنیادی را شاهد باشیم، از طرفی برای کلیت بازار نیز احتمال ۲۰ تا ۳۰ درصد رشد را متصور هستم.


محرک قوی بازار دلار است


کمالی در بخش دیگر سخنان خود گفت: اگر در بودجه اتفاقاتی عجیبی مانند افزایش نرخ حامل‌های انرژی، مالیات و عوارض رخ ندهد، با پیش‌فرض ثبات عوامل بنیادی محرک اصلی بازار سهام موضوع رشد نرخ دلار خواهد بود. از سویی هر نوع کنش سیاسی در بازار سهام واکنش خاص خود را دارد، این دست کنش‌ها اگر با بازار گره بخورد، بورس اطمینان نسبت به ثبات آینده را از دست می‌دهد همچنین میل به سرمایه‌گذاری در آن کاسته می‌شود و سرمایه‌گذاران وارد بازار‌های موازی خواهند شد. به‌عنوان‌مثال قطعنامه شورای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که می‌تواند، اعتراضات را گسترش دهد و از طرفی عامل افزایش نرخ دلار شود.


صنایع پر پتانسیل کدامند؟


وی در پایان به بورس نیوز گفت: با فرض ثبات تمام عوامل (نهاده تولید، مالیات، عوارض و تمام عوامل تأثیرگذار بر سودآوری شرکت‌ها) شاید بتوان تک سهم در صنعت پتروشیمی برای سرمایه‌گذاری بلندمدت یافت و محتمل است که یک واحد رشد سودآوری در برخی سهام این صنعت تا پایان سال عاید سرمایه‌گذاران شود. در صنعت فلزات اساسی، سیمان، پالایشگاه و روانکار می‌توان سهامی را یافت که مناسب بازدهی تا پایان سال باشد. البته که اکثر صنایع در نقاط خوبی قرار دارند تا جایی که کلیت بازار به قیمت بوده و مناسب خرید است.

حسین حریریان

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
عرضه خودرو در بورس سودآوری را منجر می‌شود
امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو کرد؛

عرضه خودرو در بورس سودآوری را منجر می‌شود

شاخص‌ها با نوسان ۵ درصدی پیش می‌روند/ ۳ صنعت سودآور تا پایان سال کدامند؟
مجید سوری، کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

شاخص‌ها با نوسان ۵ درصدی پیش می‌روند/ ۳ صنعت سودآور تا پایان سال کدامند؟

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۶
شتر بینددر خواب پنبه دانه
به همین خیال باش